تأکید لاوروف بر لزوم آغاز مذاکرات ثبات راهبردی، درک مشترک نظامیان روسیه و ترکیه از اوضاع ادلب

به گزارش مجله جگوار، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به استقبال فرانسه از پیشنهاد مسکو درباره آغاز گفت وگوها پیرامون ثبات راهبردی، بر لزوم رایزنی های چندجانبه با مشارکت آمریکا برای بررسی دقیق شرایط بعد از نابودی پیمان موشکی تأکید کرد.

تأکید لاوروف بر لزوم آغاز مذاکرات ثبات راهبردی، درک مشترک نظامیان روسیه و ترکیه از اوضاع ادلب

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پایان کنفرانس امنیتی مونیخ در جریان کنفرانس مطبوعاتی بیان نمود که پاریس با مشارکت مسکو پیشنهادات مشخصی را برای شروع گفت وگوها درباره ثبات راهبردی ارائه داده است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران گفت: شما به پیشنهادات ویژه امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، برای شروع مذاکرات درباره ایجاد معماری امنیتی جدید در اروپا با مشارکت روسیه اشاره کردید، بله، پیشنهادهای خاصی در این زمینه وجود دارد و ما آمادگی مصاحبه در این باره با مقامات پاریس را داریم.

لاوروف یادآور شد که پس از آنکه آمریکا از پیمان نابودی موشک های برد متوسط و کوتاه تر خارج شد، ولادیمیر پوتین برای همه رهبران غربی پیام های مفصلی ارسال کرد و ارزیابی روسیه از این شرایط را تشریح کرد و خواستار آن شد که توافقات مربوط به این دسته از سلاح های هسته ای از بین نفرایند.

وی افزود: رئیس جمهور در پیام خود خواستار برقراری مهلت قانونی برای توقف استقرار چنین موشک هایی شد، که البته بیشتر همتایان غربی یا چیزی نگفتند، یا به این معنا پاسخ دادند که شما قبلاً موشک های ممنوعه را در منطقه کالینینگراد مستقر کرده اید، و اکنون می خواهید که ما به فرایند عدم استقرار بپیوندیم، در حالی که ما هنوز چیزی مستقر نکرده ایم.

لاوروف گفت: هیچ کدام از مخاطبین رئیس جمهور پوتین، به جز رئیس جمهور ماکرون، توجهی به این موضوع نکردند که در این پیام از آمادگی مسکو برای بحث درباره اقدامات تأییدکننده احتمالی برای چنین توقفی متقابل صحبت شده و تنها ماکرون به این موضوع توجه کرد و گفت که وی به این نوع مذاکره علاقه مند است.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: البته ما با فرانسوی ها این موضوعات را مورد بررسی قرار خواهیم داد، ولی برای توافق درباره راه حل های مشخص، ما نیاز به مذاکرات چندجانبه و رایزنی هایی با مشارکت ایالات متحده داریم که با از بین رفتن پیمان موشکی، اکنون به طور جدی پیش شرط هایی برای استقرار این نوع موشک ها در اروپا و آسیا را ایجاد کرده است، و این مسئله ای است که آنها پنهان نمی کنند و طرف آمریکایی قصد دارد موشک های ممنوعه را در خاک ژاپن، کره و جزایر اقیانوس آرام مستقر کند.

نظامیان روسیه و ترکیه مرتباً درباره شرایط منطقه کاهش تنش ادلب در تماسند

لاوروف در پاسخ به سؤال دیگری گفت: کنندگان نظامی از سوی فدراسیون روسیه و ترکیه که در منطقه کاهش تنش ادلب سوریه حضور دارند، دائماً با یکدیگر در تماس و در حال بررسی تغییرات فرایند اوضاع شرایط هستند. آنها، همان طور که از زبان مقامات نظامی دو کشور بارها شنیده شده، درک کاملی از یکدیگر دارند.

وی یادآور شد: امروز (دوشنبه) در مسکو دور دیگری از مذاکرات بین هیئت های کنندگی روسیه و ترکیه در حال برگزاری است و همه حقایق درباره اوضاع ادلب روی میز قرار گرفته است، و من امیدوارم که این رایزنی ها بتوانند براساس توافقاتی که بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه حاصل شده است، نظریات و راه حل هایی را ارائه دهند که شرایط [در ادلب] را سرو سامان دهد.

به عقیده لاوروف، برخورد آمریکا نسبت به ثبات راهبردی سازنده تر شده است

سرگئی لاوروف همچنین بیان نمود که در یک دیدار کوتاهی که با مایک پامپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ داشته، درباره طیف وسیعی از مسائل پیرامون ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات گفت وگو کرده است.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در این رابطه گفت: ما درباره برخی موضوعات مربوط به مسائل در دستور کار مذاکرات دوجانبه، از جمله موضوعات راهبردی صحبت کردیم. موضوعاتی که در صلاحیت اعضای پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارند، و مواردی که مربوط به کنترل تسلیحات است نیز مورد بحث قرار گرفت. ما توافق کردیم که مذاکرات تخصصی در این زمینه ادامه یابد.

وی این مسئله را نیز مورد توجه قرار داد که پیشرفت خاصی از طرف ایالات متحده و رویکرد سازنده تری [در مورد ثبات راهبردی] دیده می شود.

لازم به یادآوری است که در نخستین روز برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، نشست کوتاهی بین لاوروف و پامپئو صورت گرفت. وزارت امور خارجه آمریکا از افشای جزئیات این مذاکرات خودداری کرد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 818

به "تأکید لاوروف بر لزوم آغاز مذاکرات ثبات راهبردی، درک مشترک نظامیان روسیه و ترکیه از اوضاع ادلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید لاوروف بر لزوم آغاز مذاکرات ثبات راهبردی، درک مشترک نظامیان روسیه و ترکیه از اوضاع ادلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید