ارزش های هسته ای سازمان شما کدامند؟

به گزارش مجله جگوار، در طول یکی از جلسات روزانه هفته گذشته، به تیمم گفتم که می خواهم آغاز به انتشار یکسری معیار های کسب وکار در وبلاگ شرکت کنم؛ به شکل ماهانه یا فصلی. از مقالاتی که در خصوص استارت آپ ها یا دیگر شرکت های رشد یافته که با شفافیت کامل به موفقیت های خوبی دست یافته بودند، منتشر شده بود، چیز هایی الهام گرفته بودم. حالا که برای دور تازه ای از یک تامین اقتصادی چابک آماده می شدیم، صداقت در خصوص شکست ها و دستاورد های ما نوعی بازاریابی خوب بود. شفافیت یکی از ارزش های هسته ای تیم ما است.

ارزش های هسته ای سازمان شما کدامند؟

به گزارش جهانی اقتصاد به نقل از کتاب Startup, Scaleup, Screwup، مدتی قبل در جلسه ای خارج از شرکت، سعی کردیم دیگر ارزش های هسته ای را که تیم در خصوص آن ها توافق داشت پیدا کنیم. اما حداقل برای یک ساعت، نتوانستم دستاورد صحبت هایمان را پیدا کنم. ناگهان ایده ای به ذهنم رسید. برنامه اسلک را باز کردم و یک کلیدواژه که یادم بود را در باکس جست وجو تایپ کردم. نتیجه داد! پیامی را سه ماه پیش در این برنامه فرستاده بودم: پنج ارزش اصلی ما عبارتند از: اشتیاق، همدلی، صداقت، درستی و شفافیت.

به اسم یک بنیان گذار استارت آپ یا شرکت عظیم، کارآفرین، یا کارآفرین درون سازمانی، شغل های شماره یک زیادی دارید. گاهی اوقات شغل شماره یک شما این است که یک تیم خوب جمع آوری کنید. بعضی مواقع دیگر، شغل شماره یک شما این است که سرمایه یا مشتری جذب کنید. خیلی مواقع در این بین ها، شغل شماره یک شما این است که نگذارید شرکت نابود گردد، اما در بخش خیلی مهمی از زمان شما، شغل شماره یک شما این است که فرهنگ درستی را برای کسب وکارتان بسازید.

دنیل کراوس، هم بنیان گذار و مدیر IT شرکت Flixbus با من موافق است و می گوید: ساختن و حفظ کردن یک فرهنگ مناسب و رشد دادن سازمان با استعداد های خوب، به شکل شفاف و عادلانه و تصمیم گیری در خصوص اینکه چه کسی به سازمان بپیوندد، چه کسی برود، چه کسی ارتقا پیدا کند و…، چالش برانگیزترین بخش شغل من است. خیلی چالش برانگیزتر از آنچه در ابتدا فکر می کردم. برای همه چالش های دیگر، مثل رشد دادن پلت فرم، راه چاره هایی وجود دارد و اگر بخش سازمانی را مدیریت نموده باشید، افرادی دارید که خیلی از این چالش ها را با راه چاره های موجود پشت سر می گذارند، اما بازهم این چالش برانگیزترین بخش کار من است.

فرهنگ، سیستمی از عقاید و ارزش های مشترک است که رفتارها، عادت ها و آیین های مشخصی را در افرادی که درون آن هستند، به وجود می آورد. هر سازمانی یک فرهنگ دارد. در واقع فرهنگ های زیادی دارد. ممکن است یک خرده فرهنگ برای هر تیم، دپارتمان و واحد کسب وکار وجود داشته باشد.

اگر خودتان با دست خودتان فرهنگ را شکل ندهید، فرهنگی در سازمان به وجود می آید که شاید آن را نخواهید، بنابراین برترین کار این است که رشد فرهنگ را به اولویت شماره یک خود تبدیل کنید. به خصوص وقتی به نظر می رسد کسب وکار شما به زودی در جهت رشد قرار بگیرد.

یک فرهنگ خوب، ضرورتی اساسی برای رشد دادن کسب وکار به شکلی سالم است. هر چقدر سازمان عظیم تر می گردد، افراد تصمیم های بیشتری را بدون دخالت شما می گیرند. وقتی شما برای این تصمیم گیری ها در دسترس نیستید، برترین روشی که می توانید در آن ها تاثیرگذار باشید، این است که چشم اندازی مشترک و فرهنگی مشترک داشته باشید. به عبارت دیگر، یک فرهنگ سازمانی همان چیزی است که ایجاد می کنید تا بر رفتار های افراد در شرکت تاثیر بگذارید، چون نمی توانید خودتان را تکثیر کنید.

با پذیرش اینکه فرهنگ مجموعه ای از عقاید و ارزش ها است که بر رفتار های افراد تاثیر می گذارد، می توانید چیز هایی را که بخشی از فرهنگ نیستند، کنار بگذارید. فرهنگ به معنی پوستر های انگیزشی، تی شرت ها، هودی ها، راه اندازی تیم های ورزشی، گذاشتن فوتبال دستی، پیامک های رایگان و خوراکی و نوشیدنی های آخر هفته نیست.

این چیز ها می توانند نتیجه فرهنگ شما باشند، اما خودشان فرهنگ را تعریف نمی نمایند. فرهنگ یعنی شخصیت سازمان که در نوع رفتار کارکنان نسبت به یکدیگر و نسبت به ذی نفعان نمود پیدا می نماید. فرهنگ شما، ارزش هایی که در توضیح وظایف یک کارمند فهرست شده باشد نیست. فرهنگ شما یعنی انتقال چیز های مهم در توضیح وظایف کارمند.

ارزش های خوب برای استارت آپ ها و شرکت های رشدیافته کدامند؟ چه زمانی عقیده مشترک را آنقدر مهم می دانیم که آن را به یک ارزش هسته ای ارتقا می دهیم؟ خب، چک کردن این ها آسان است. یک عقیده مشترک، زمانی ارزش هسته ای است که می خواهید شخصی را به خاطر اینکه هیچ وقت مطابق آن ارزش رفتار ننموده، اخراج کنید.

یک عقیده مشترک، زمانی ارزش هسته ای است که تصمیم می گیرید یکی از برترین استعداد های جهان را به خاطر اینکه نخواسته به آن ارزش احترام بگذارد، استخدام نکنید. یک عقیده مشترک زمانی ارزش هسته ای است که حاضرید پول از دست بدهید تا به چیزی که فکر می کنید درست است، برسید. ارزش های هسته ای، قدرت این را دارند که دردناک باشند.

به اسم مثال، برابری زمانی یک ارزش هسته ای است که بنیان گذاران آماده اند افرادی را که کار های تبعیض آمیز، نژادپرستانه، جنسیت گرایانه یا همراه با تعصب انجام می دهند، اخراج نمایند. صداقت و درستکاری زمانی ارزش هسته ای است که رهبران کسب وکار برای اینکه از یک رقیب در بازار جلو بیفتند، حاضر به رشوه دادن نیستند.

اگر می خواهید ارزش های واقعی یک شرکت را بدانید، به تصمیم های مدیران در زمانی که سرمایه زیادی در معرض خطر است، نگاه کنید. ببینید در این شرایط که ممکن است پول زیادی از دست بدهند، حاضر نیستند چه کار هایی را انجام دهند. پایبند بودن به ارزش های هسته ای باید برای خیلی ها سخت باشد. وقتی هرکسی به راحتی با یکسری ارزش ها موافق باشد و به آن ها عمل کند، حتی اشاره کردن به آن بی فایده است. فقط ارزش هایی را انتخاب کنید که تا حدی از حضور افراد اشتباه جلوگیری می نمایند و تصمیم گیری را برای هرکس دیگری سخت و دردناک می نمایند.

سرگئی آنیکین، مدیرعامل شرکت Pipedrive، مثال جالبی را در این زمینه برای من زد: بعضی افراد دائما از ما می خواهند کاری کنیم تا سیستم کاربران را مجبور کند یکسری داده های خاص را وارد نمایند. این برخلاف اصول ما است. ما اهمیت در اختیار داشتن داده های کامل را می دانیم، اما این نباید باعث گردد فرد برای اینکه از سرویسی استفاده کند، مجبور گردد داده های خود را در اختیار بگذارد. در بخش بعدی، بیشتر به این موضوع می پردازیم.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1769

به "ارزش های هسته ای سازمان شما کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش های هسته ای سازمان شما کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید