از مدفوع 200 میلیون ساله یک چیز عجیب کشف شد!

به گزارش مجله جگوار، دانشمندان به تازگی با آنالیز یک قطعه مدفوع فسیل شدۀ 200 میلیون ساله که احتمالا مربوط به جانوری شبیه به کروکودیل بوده است، دریافته اند که آن جانور مبتلا به یک نوع بیماری انگلی ماقبل تاریخ بوده است.

از مدفوع 200 میلیون ساله یک چیز عجیب کشف شد!

به گزارش فرادید، این مدفوع فسیل شده که در تایلند کشف شده است، نخستین نمونۀ ثبت شده از انگل هایی را در خود دارد که در طول دورۀ تریاسۀ متاخر در بدن یک جانور مهره دار آسیایی زندگی می کردند. دورۀ تریاسۀ متاخر از 230 تا 200 میلیون سال قبل را شامل می گردد.

کلکسیون سرگین سنگ ها در تایلند

این مطالعه که نتایج آن در مجلۀ علمی پلاس وان منتشر شده نشان می دهد که آلودگی های چندانگلی در این دوره رایج بوده است.

تانیت نانسریراچ، نویسندۀ اول مقاله و دیرین شناس دانشگاه ماهاساراکام تایلند می گوید: این کشف برای فهم گوناگونی انگل ها و اینکه آن ها چگونه با زیست بوم های باستانی تعامل داشته اند اهمیت زیادی دارد.

مدفوع فسیل شده که آن را سرگین سنگ (coprolite) نیز می نامند، می تواند سرنخ هایی دربارۀ اینکه چه حیوانی در کدام دوره در کدام منطقه زندگی می نموده در اختیار محققان بگذارد. به علاوه سرگین سنگ ها می توانند اطلاعاتی دربارۀ رژیم غذایی جانوران باستانی و چگونگی کارکرد سیستم گوارشی آن ها در اختیار ما بگذارند. آن ها بعلاوه برای مطالعۀ بقایای انگلی نیز اهمیت دارند.

انگل ها معمولا در بافت های نرم جانوران تجمع می نمایند که بقایای فسیلی آن ها به ندرت یافت می گردد. اما سرگین سنگ ها می توانند آثاری از این انگل ها را در خود حفظ نمایند.

تخم های انگل حفظ شده در میان سرگین سنگ

مارتین کوارنستروم، دیرین شناس دانشگاه اوپسالا در سوئد می گوید: سرگین سنگ ها می توانند به طور غافلگیرنماینده ای حاوی فسیل هایی باشند که شما آن ها را به ندرت در جا های دیگر پیدا می کنید. از جملۀ این ها می توان به سلول های ماهیچه ای، حشراتی که به زیبایی حفظ شده اند و نیز بقایای مو و انگل اشاره نمود. از این جهت، سرگین های باستانی مانند یک صندوق گنج هستند، هر چند که به دلیل تیرگی شان، تشخیص محتویاتشان تا حدی سخت است.

سرگین سنگی که در این مطالعه مورد آنالیز قرار گرفته است، در سال 2010 نزدیک روستای نانگ یاکونگ در تایلند کشف شد. این فسیل شکلی استوانه ای و دراز داشت؛ بیش از 7 سانتیمتر طول و 20 سانتیمتر قطر آن بود. سطح سرگین سنگ سخت، صاف و خاکستری بود. محققان برای آنالیز آن، آن را برش زده و قطعات کوچکی از آن را زیر میکروسکوپ قرار دادند.

تصویری بازسازی شده از یک فیتوسورس

سرگین سنگ حاوی تخم های دست کم شش انگل از پنج نوع متفاوت بود. محققان فکر می نمایند یکی از انگل ها متعلق به گونۀ کرم های حلقوی موسوم به آسکاریدیا باشد. از آنجا که فسیل های این نوع انگل ها بسیار کمیاب هستند، این کشف برای محققان بسیار هیجان انگیز بوده است.

با توجه به شکل این سرگین و نیز با توجه به کشف بقایای دیگری از جانوری موسوم به فیتوسوروس (phytosaurs) در نزدیک محل کشف سرگین سنگ، محققان فکر می نمایند سرگین متعلق به این گونۀ جانوری بوده است. فیتوسورس تا حدی شبیه به کروکودیل های امروزی بوده و در سرانجام دورۀ تریاسه منقرض شده است. احتمالا این انگل به وسیله خوردن ماهی، دوزیستان یا سایر انواع خزنده ها وارد بدن جانور شده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2320

به "از مدفوع 200 میلیون ساله یک چیز عجیب کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مدفوع 200 میلیون ساله یک چیز عجیب کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید