انتظار برای برطرف تحریم ها

به گزارش مجله جگوار، نه تنها اقتصاد ایران که اقتصاد دنیا زنجیره ای متصل و عظیم است. کشورها حلقه های به هم وابسته ای هستند که خواسته و ناخواسته بر زنجیره اقتصاد دنیای اثربخشی دارند. اقتصادهای عظیم دنیا، اما گاهی به سیاسی ترین شکل ممکن اداره می شوند. ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا 4 سال سیاست های غیرمنطقی خود را بر اقتصاد دنیای تحمیل کرد. تحریم های ظالمانه و تصمیمات سیاسی و غیر انسانی علیه کشورمان نیز تنها بخشی از سیاست های ترامپ در اقتصاد دنیای بود.

انتظار برای برطرف تحریم ها

گذشته از رفتار سیاسی ترامپ در جهت اقتصاد دنیای، یک سال گذشته چالش های اقتصاد ایران و دنیا رنگی را به خود گرفت که تا به امروز در لوح تاریخ اقتصاد اثری از آن نبود. اقتصاد ایران و دنیا این بار درگیر بحران پاندمی کرونا و همه زوایای تاریک و ناشناخته آن بود. پدیده ای که در یک قرن اخیر می توان گفت بی سابقه بوده. انباشت تصمیمات ترامپ و بحران دنیای کرونا دست به دست هم دادند تا روزگار حقیقتا دشواری را رقم زنند.

دورانی که بحران فروش نفت به واسطه کاهش تقاضای دنیای وافت قیمت و از سویی دیگر فشار تحریم های خارجی موجب دست اندازهای جدی در مبادلات وتلاطم مالی وتورم بالا در کشور شد. در پی همه این مسائل نباید کاستی های داخلی و بی ثباتی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های مالی را نیز فراموش کرد. به هر روی نبود برنامه ریزی های مناسب و شیوه عملگرایانه در مقابله با چنین مسائلی خود نیز بر مسائل اقتصاد کشور افزوده است. پیروزی حزب دموکرات به همراه جو بایدن در انتخابات ایالات متحده آمریکا اولین اثر هیجانی خود را حتی حین برگزاری انتخابات بر اقتصاد کشور گذاشت. حافظه مالی مان بیانگر آن است که اقتصاد کشور در بیشتر موارد تحت هیجان و تاثیرات زودگذر بوده است. این بار نیز اثرات سریع و ناگهانی وارد شده بر اقتصاد به واسطه انتخاب بایدن را نمی توان انکار کرد.

گشایش های اولیه مالی بر اساس تغییر انتظارات از بازارها انکارناپذیرند، اما امتداد و ادامه این فرایند را باید به نظاره نشست. بازگشت اقتصاد کشور به دوران صادرات نفت گسترده شرایط اقتصاد را به نوعی بهبود خواهد بخشید. این شاخص مهم انکار پذیر نیست، اما ادامه آن مستلزم تغییر قواعد و قوانینی است که با بر هم زدن چارچوب تحریم بر اقتصادمان تحمیل شده است. به هر روی حضور جو بایدن به عنوان معاون اول دولت اوباما در زمان تدوین برجام، تسلط و اشراف او را بر موضوع نشان می دهد. از همین رو است که باورهایی مبنی بر خواست بایدن پیرو بازگشت به برجام را می توان پذیرفت. بازگشت به برجام و برطرف تحریم های ظالمانه علیه کشورمان اگرچه غیر ممکن نیست، ولی فرایند ای زمانبر و با پیچیدگی هایی همراه است. از آنجا که بحران دنیای کرونا و اثرگذاری آن بر اقتصاد دنیای در حال حاضر اولویت اول اقتصاد دنیای است؛ به نظر نمی رسد باتوجه به بی اعتمادی کشورمان به مسوولان دولت آمریکا، آنالیز روابط ایالات متحده آمریکا با ایران با توجه به سوابق تاریخی واختلافات فی مابین در راس برنامه های دولت جدید آمریکا باشد. همچنین دولت وقت کشورمان نیز در ماه های پایانی مدیریت اجرایی خود واقع شده است. روشن است یک سوی دیگر مذاکرات باید دولت کشورمان باشد.

این فرایند در حالی است که اکنون اطلاع روشنی از سیاست ها و اهداف ورویکردهای دولت بعدی وجود ندارد.ولی به هر حال در کشور نیازمند مدیریت موثر نخبگان هستیم تا با درایت، شجاعت وعدالت تحولات وبهبودهای لازم را در شرایط مالی کشور به وجود آورند. نگاهی به همه شواهد و آنالیز موقعیت ایران و آمریکا اکنون بیانگر آن است که اقتصاد کشورمان بعد از انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا ممکن است با ثبات و آرامشی نسبی و کوتاه مدت در بازار ها روبرو گردد. تداوم این ثبات وبهبود شرایط در میان مدت وبلند مدت، اما وابسته به تصمیمات هماهنگ وپایداربین بخش های مختلف تصمیم ساز وتصمیم گیر کشور اعم از دولت ومجلس شورای اسلامی است. حال باید در انتظار تصمیم گیری های بعدی به نظاره نشست.

مضافا این باور مهم را نباید از یاد برد که اتکا به توانمندی ها وظرفیت ها و مزیت های داخلی وبرطرف موانع پیش رو و بهبود زیرساخت های مالی کشور در ابعاد مختلف در کنار حضور در توافقنامه ها ومعاهدات تجاری وتوسعه ارتباطات وتبادلات مالی با کشورهای دنیا وکاهش فاصله با بازار های بین المللی بهترین و واقعی ترین راه برای رشد وتوسعه مالی کشورمان است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1368

به "انتظار برای برطرف تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار برای برطرف تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید