باتری های جادویی؛ 10 هزار بار شارژ می شوند

به گزارش مجله جگوار، این پیشرفت علمی دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد (SEAS)، به باتری های نسل جدید این امکان را می دهد که 10 هزار بار شارژ شوند و شارژ خالی نمایند

باتری های جادویی؛ 10 هزار بار شارژ می شوند

محققان برای یک مشکل 40 ساله در باتری ها، راهکار پیدا نموده اند؛ روشی برای دستیابی به کیمیای جادویی باتری ها که می تواند صنعت خودرو های الکتریکی را به شکلی اساسی، دگرگون کند.

این کشف عظیم، بهره برداری با بازدهی بالا از باتری های لیتیومی است؛ باتری هایی که در مقایسه با باتری های لیتیوم-یونی (که در حال حاضر در هر چیزی از گوشی های هوشمند گرفته تا خودرو های تسلا استفاده می شوند)، می توانند در بازه زمانی تعیین، بیشتر شارژ شوند و انرژی بیشتری را حفظ نمایند.

دانشمندان تا به امروز نتوانسته بودند باتری های لیتیومی بسازند که به اندازه کافی پایدار باشند یا بتوان آن را در مصارف تجاری به کار گرفت.

این پیشرفت علمی دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد (SEAS)، به باتری های نسل جدید این امکان را می دهد که 10 هزار بار شارژ شوند و شارژ خالی نمایند؛ مسئله ای که در رقابت با خودرو های بنزینی، به افزایش طول عمر خودرو های الکتریکی می انجامد و همزمان با کاهش مدت زمان لازم برای شارژ، برد و مسافتی که می توانند حرکت نمایند را افزایش می دهد.

شین لی، استادیار دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد، می گوید: باتری لیتیومی به دلیل ظرفیت بالا و میزان زیاد انرژی آن، در مسئله شیمی باتری ها، کیمیای رویایی محسوب می گردد، اما پایداری و دوام این باتری ها همیشه ضعیف و کم بوده است... ما با آنالیز خواص ترمودینامیکی بنیادین آن ها می توانیم مشکل بازدهی بالاترشان را حل کنیم و از امکان های بسیار موجود در آن، استفاده کنیم.

این پژوهش که در روز چهارشنبه در مجله علمی نیچر منتشر شد، در برگیرنده رویکردی نوآورانه و چندمرحله ای برای سرهم بندی اجزای باتری است که این امکان را فراهم می نماید باتری به ترمیم خود بپردازد و از این رو موضوع فرسوده شدن باتری حل گردد.

امید می رود که این طراحی بتواند کاربردی تجاری پیدا کند تا احتیاج های روزافزون صنعت خودرو های الکتریکی را برآورده کند. دکتر لی می گوید: این طراحی اثبات مفهوم (proof-of-concept) نشان می دهد که باتری های لیتیومی جامد می توانند با باتری های لیتیوم-یونی رقابت نمایند.

انعطاف پذیری و تطابق این طراحی چندلایه ما، باعث می گردد این باتری به صورت بالقوه با شیوه های فراوری انبوه در صنعت باتری سازگاری داشته باشد.

[اثبات مفهوم یعنی ارائه نمونه نه به قصد فراوری، بلکه فقط برای اثبات وجود یا امکان پذیری چیزی]فراوری آن در مقیاس باتری های تجاری کار ساده ای نخواهد بود و هنوز چالش های عملی بر سر راه وجود دارد، اما ما فکر می کنیم که این چالش ها رفع خواهند شد.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1679

به "باتری های جادویی؛ 10 هزار بار شارژ می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باتری های جادویی؛ 10 هزار بار شارژ می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید