با انواع قهوه و کیفیت هر یک آشنا شویم

به گزارش مجله جگوار، اسم قهوه که می آید اولین چیزی که به ذهن هرکس می رسد خاصیت این دانه های سفت و خوشبو در بیدار نگه داشتن آدم ها باشد. سرانه مصرف قهوه در ایران 80 تا 100 گرم است و در آمریکا بیش از 50% مردم قهوه می نوشند. قهوه حاوی ماده شیمیایی کافئین است که به عنوان یک دارو، بسیار سریع عمل می نماید و با کاهش آدنوزین موجب فعال شدن حواس بدن می گردد. آدنوزین ماده ای شیمیایی است که هنگام خستگی در مغز ترشح می گردد، به همین دلیل تقاضای این دانه های خرد گردیده از سوی کسانی که عادت به کار کردن بی وقفه و طولانی مدت دارند بسیار زیاد است. با این حال عوامل زیادی برای درست شدن یک قهوه خوب وجود دارند و دانه های قهوه در این میان عامل حیاتی هستند. در ادامه می خواهیم انواع قهوه را معرفی کنیم و دو نوع اصلی قهوه را با هم مقایسه کنیم.

با انواع قهوه و کیفیت هر یک آشنا شویم

انواع قهوه

قهوه عربیکا Coffee Arabica

قهوه ربوستا Coffee Robusta

قهوه های مخلوط گردیده (Mixed)

عربیکا دارای 70% قهوه است و نسبت به ربوستا از کیفیت بیشتری برخوردار است. انواع ترکیبی آن شامل دانه هایی می گردد که هر یک نواقص دیگری را برطرف می نمایند اما وقتی نوبت به فنجان روزانه می رسد عربیکا و ربوستا حرف اول را می زنند و با هدف تبدیل شدن به یک نوشیدنی قهوه خوب و با کیفیت، کاشت و برداشت می شوند.

عربیکا نسبت به ربوستا طعمی شیرین تر و خوشایندتری دارد و این شیرینی را از شکر، انواع توت و میوه ها می گیرد. اسیدیته قهوه عربیکا بیشتر است، با این حال قهوه ربوستا طعمی تندتر و تلخ تر دارد، رنگ آن دارای بافت است و پس مزه ای شبیه به بادام زمینی دارد. کافئین قهوه ربوستا دو برابر کافئین عربیکا اما کیفیت این کافئین پایین تر است. گذشته از این کشت و پرورش قهوه ربوستا آسان تر است، نسبت به شرایط آب و هوایی آسیب پذیری کم تری دارد و در کشورهای نیم کره شرقی مثل آفریقا و اندونزی روییده می گردد. قهوه عربیکا بیشتر در آمریکای لاتین کشت می گردد و انواع دیگر قهوه از مشتقات همین دو نوع قهوه هستند.

دانه های قهوه پس از کشت وارد مرحله فرآوری می شوند، مرحله ای که نقش مهمی در معین طعم نهایی قهوه دارد. از گیاه قهوه نوعی گیلاس قرمز رسیده می روید که در فرآیند فراوری قهوه از آن جدا می گردد. به مرحله جداسازی دانه قهوه از لایه بیرونی در اصطلاح Depulping می گویند و این کار توسط دستگاه انجام می گردد. در مرحله بعد، دانه های قهوه تخمیر می شوند.

+ دریافت پالپ قهوه را اینجا تماشا کنید.

هدف از تخمیر، برجسته کردن جرم و طعم دانه های قهوه است. در مرحله تخمیر قند طبیعی تبدیل به مایع می گردد. در فرآوری قهوه به روش خشک، گیلاس ها به مدت دو تا سه هفته زیر نور خورشید قرار می گیرند و سپس برای خارج کردن پالپ خشک، وارد دستگاه پوست کن می شوند. قهوه حاصل از این شیوه یک فنجان نوشیدنی تیره رنگ و سنگین است. اما چنانچه قهوه به روش تَر فرآوری گردد، پوسته گیلاس و مقداری از پالپ با وارد کردن فشار، جدا می شوند. فرآیند خشک کردن، مهم ترین مرحله است چرا که تاثیر مستقیم بر کیفیت نهایی قهوه دارد. دانه های خشک قهوه بر اساس شکل و اندازه دسته بندی می شوند و بو دادن آن ها در مرحله بعد قرار می گیرد.

در سرانجام این داستان، دانه های قهوه بسته بندی گردیده و صادر می شوند. شاید برای مردم عامه نوع دانه قهوه ای که قرار است نوشیدنی آن ها باشد فرق چندانی نداشته باشد اما آن هایی که واقعا عاشق قهوه هستند دانه های قهوه را خوب از هم تشخیص می دهند. پس از امروز فنجان قهوه خود را هوشمندانه تر انتخاب کنید و به تفاوت انواع قهوه دقت بیشتری داشته باشید!

منبع: کتاب کاله
انتشار: 15 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 60

به "با انواع قهوه و کیفیت هر یک آشنا شویم" امتیاز دهید

1 کاربر به "با انواع قهوه و کیفیت هر یک آشنا شویم" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع قهوه و کیفیت هر یک آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید