بخش عمده ای از ابنیه تاریخی مناطق سیل زده گلستان در امان ماند، اهم اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان در مواجهه با سیل و آبگرفتگی اخیر

به گزارش مجله جگوار، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این ایام با تمام کوشش خود ضمن امدادرسانی به سیل زدگان از این اماکن تاریخی صیانت کرد.

بخش عمده ای از ابنیه تاریخی مناطق سیل زده گلستان در امان ماند، اهم اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان در مواجهه با سیل و آبگرفتگی اخیر

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی , امور فرهنگی و بین الملل اداره کل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان در این خصوص گفت : آماده باش پرسنل اداره کل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان گلستان و ادارات شهرستانی و همچنین یگان حفاظت اداره کل و پایش لحظه ای برای جلوگیری از آسیب های احتمالی منجر به آن شد که شدت خسارات به ابنیه تاریخی استان گلستان کاهش یابد و بخش عمده ای از این ابنیه تاریخی از خسارت در امان بماند.

وی اضافه نمود : همزمان با طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب در چند شهرستان استان گلستان، اداره کل میراث فرهنگی ,صنایع دستی و گردشگری استان و همچنین یگان حفاظت اداره کل با اعلام آمادگی و حضور در اکیپ های پشتیبانی , اقدام به یاری رسانی و مشارکت در عملیاتهای امدادی و همچنین مقابله با کاهش اثرات سیل بر روی آثار و ابنیه تاریخی نمودند.

کریمی رصد لحظه به لحظه حادثه و تشکیل جلسات متعدد و تاکید بر حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی در معرض خطر سیلاب و همچنین بکارگیری پتانسیل نیروی انسانی ادارات شهرستانی و یگان حفاظت اداره کل به منظور مشارکت در عملیات های مقابله با اثرات سیل در مناطق دچار سیلاب و آبگرفتگی را مهمترین رویکرد این اداره کل طی روزهای ابتدایی وقوع سیلاب دانست.

وی خاطر نشان کرد : با رصد آخرین وضعیت پیش بینی هواشناسی در گلستان , اداره کل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان , از طرفی در دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان گلستان و ستاد های شهرستانی برای خدمت رسانی و رسیدگی به مسافران و گردشگران دچار حادثه و از سویی جهت حفاظت و صیانت از آثار و ابنیه تاریخی در شهرستان های گنبدکاووس, آق قلا , گمیشان و بندرترکمن , آمادگی کاملی داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت : حضور مستمر اعضای ستاد خدمات سفر شهرستان هایی که با مشکل سیل روبه رو شدند و آمادگی یگان حفاظت این اداره کل و هماهنگی با فرمانداران، پیمانکاران پروژه های تاریخی و شهرداران منجر به آن شد که در سیل و آبگرفتگی اخیر , ابنیه تاریخی استان مانند پل آق قلا , میراث جهانی گنبد قابوس , بافت تاریخی و موزه گمیشان, بافت تاریخی استرآباد (گرگان) و موزه ها از گزند آسیب های مهیب سیل در امان بماند.

این مقام مسئول با تشریح اهم اقدامات حفاظتی اداره کل میراث فرهنگی ,صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از بناهای تاریخی در مقابل سیلاب بیان نمود: شمع کوبی جرز های در حال تخریب خانه محمدی در سیمین شهر واجرای پوشش استحفاظی برای خانه محمد خزینی گمیشان بخشی از اقدامات در زمان وقوع سیل بود.

وی خاطر نشان کرد : برای حفظ و حراست از موزه های استان و بخصوص موزه های شهرستان های درگیر سیلاب و آبگرفتگی , همکاران ما در ادارات شهرستانی و همچنین یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان در موزه های استان حضور فعال داشتند تا از میراث مردم ایران زمین صیانت نمایند.

وی گفت : در موزه مردم شناسی گمیشان که واقع در بافت تاریخی این شهرستان می باشد، به دلیل ایمن نبودن تجهیزات و اشیاء در صورت ورود سیلاب به محوطه موزه، کنترل و جداسازی اشیاء و تجهیزات موزه در دستور کار نهاده شد .

کریمی اضافه نمود : مدیریت جهادی کارکنان و مدیر شهرستان در موزه گمیشان منجر به آن شد که با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی و ایجاد سیل بند و عدم نفوذ سیلاب به موزه , از آسیب و آبگرفتگی در این موزه جلوگیری شد.

وی اضافه نمود : در حوزه شهرستان گمیشان نیز یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان طی این مدت در راستا جاری شدن سیلاب مستقر بود و با ایجاد کانال و راهنمایی روان آب هایی که از سمت گمیشان به بخش هایی از دیوار تاریخی گرگان می رسید , از ورود آن به بقایای این اثر تاریخی و آسیب به آن جلوگیری کرد.

ابراهیم کریمی، در ادامه اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز و شروع سال نو بعضی همکاران و مدیران شهرستانی و همچنین یگان حفاظت اداره کل با توجه به شرایط پیش آماده در استان , در کنار مردم آسیب دیده از سیل ایستادند و اگر هوشیاری و دقت عمل آنان در مواجهه با این حادثه نبود شاید در بخشی مثل ابنیه تاریخی خسارات جبران ناپذییری به استان گلستان وارد می شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 12 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 174

به "بخش عمده ای از ابنیه تاریخی مناطق سیل زده گلستان در امان ماند، اهم اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان در مواجهه با سیل و آبگرفتگی اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش عمده ای از ابنیه تاریخی مناطق سیل زده گلستان در امان ماند، اهم اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان در مواجهه با سیل و آبگرفتگی اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید