حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری، راه مقابله با فرسایش خاک

به گزارش مجله جگوار، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت که بهترین راه حل برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش زمین، حفظ پوشش گیاهی و توسعه آبخیزداری در کشور است.

حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری، راه مقابله با فرسایش خاک

به گزارش خبرنگاران، هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در برنامه گفت و گوی با 18:30 شبکه خبر توضیح داد: هر سال حدود 2 میلیارد تن خاک در کشور فرسایش می گردد که عواملی همچون آب و باد در فرسایش خاک دخیل هستند. این در حالیست که به طور متوسط در اقلیم کشور ما 700 تا 1000 سال طول می کشد تا یک سانتی متر خاک تشکیل گردد.

او ادامه داد: در کشور حدود 20 میلیون هکتار زمین فرسایش بحرانی داریم که در کنار آن تجهیزات صنعتی، جاده و کشاورزی قرار گرفته است. فرسایش خاک، سیل و فرو نشست زمین، سه مخاطره جدی کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مناطق فرسایش بادی به سه دسته تقسیم می شوند، اضافه کرد: مناطق حساس و با اهمیت در مناطق گرم و خشک و بیابانی به توجه بیشتری احتیاج دارند. برای جلوگیری از فرسایش خاک بهترین کار، حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری است.

جزی درباه راه چاره های مقابله با فرسایش و برطرف عوامل و تثبیت اراضی کشور، شرح داد: 84 میلیون هکتار مرتع و 17 میلیون هکتار جنگل های کشور باید حفظ گردد. اولین موضوع در ایجاد فرسایش و لغزش های خاک از بین رفتن پوشش گیاهی خاک است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در مورد رابطه بین آب و خاک گفت: بهترین راه برای حفظ آب، خاک است. بهترین منبع طبیعی حفظ آب و استفاده طبیعی از آن نگهداری در دل خاک است.

او ادامه داد: باید با ایجاد پوشش گیاهی مناسب، آب در اراضی شیبدار حفظ گردد. آبخیزداری برای کشور یک ضرورت است. آبخیزداری هر هکتار زمین 1.5 میلیون تومان هزینه دارد.

جزی گفت: تکنیک های آبخیزداری یاری مناسبی برای نگهداری پوشش گیاهی محسوب می شوند اما در کشور ما به تامین پوشش گیاهی و آبخیز داری توجه چندانی نمی گردد.

این مقام مسئول اعلام کرد: برای زدن یک سد در کشور حدود 12 هزار میلیارد تومان برابر با 7 سال هزینه آبخیزداری کشور هزینه می گردد.

او اضافه کرد: حدود 800 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد (متوسط هر 2 کیلومتر مربع یک چاه) که 470 هزار حلقه چاه مجاز و حدود 320 هزار حلقه غیرمجاز است. این چاه ها تهدیدی برای سفره های آب زیر زمینی و فرونشست زمین محسوب می شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1555

به "حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری، راه مقابله با فرسایش خاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری، راه مقابله با فرسایش خاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید