داستان واقعی آخرین دوئل؛ فیلم ریدلی اسکات درباره چیست؟

به گزارش مجله جگوار، ریدلی اسکات در سال آینده دو فیلم تازه برای اکران دارد، از جمله درام تاریخی به نام آخرین دوئل (The Last Duel) که بسیار انتظار تماشا آن ها را داریم.

داستان واقعی آخرین دوئل؛ فیلم ریدلی اسکات درباره چیست؟

در کنار فیلم خانه گوچی (House of Gucci)، آخرین دوئل اولین اثر به کارگردانی اسکات بعد از فیلم تمام پول های دنیا (All the Money in the World) و فیلم علمی تخیلی بیگانه: پیمان (Alien: Covenant) در سال 2017 است و مخاطبان مشتاق هستند تا ببینند ساخته تازه این کارگردان نام آشنای هالیوود چگونه است. فیلم تازه اسکات از کتاب آخرین دوئل به قلم اریک جاگر اقتباس شده است و داستان واقعی یک دوئل در قرن 14 میلادی بین یک شوالیه فرانسوی و اربابی را روایت می نماید که در آن شوالیه، ارباب را به تجاوز به همسرش متهم می نماید.

با توجه به محتوای بحث برانگیز فیلم، بسیاری از استودیوها شگفت زده شدند که چرا دیزنی تا به حال، حق فراوری فیلم را نفروخته است. با این وجود، بعدها دیزنی متوجه شد که استودیوهای زیادی در کوشش هستند تا حقوق فیلم را بخرند، بنابراین بر موضع خود ایستاد اسکات را به اسم کارگردان فیلم، انتخاب کرد. در ابتدا قرار بود آخرین دوئل در ژانویه 2021 اکران گردد اما همه گیری کرونا باعث تأخیر در فراوری شد و تاریخ اکران رسمی را به 15 اکتبر 2021 منتقل کرد.

همکاران قدیمی، بن افلک و مت دیمون در آخرین دوئل بار دیگر کنار هم قرار می گیرند و مت دیمون در نقش اصلی شوالیه ژان دو کاروژ در فیلم بازی می نماید. از دیگر بازیگران می توان به آدام درایور در نقش مخالف دامون به اسم ژاک لو گریس، جودی کومر در نقش همسر ژان و الکس لاوتر در نقش پادشاه چارلز ششم اشاره نمود. ریدلی اسکات در این فیلم قرن چهاردهمی، نبردی تا آخرین قطره خون را به تصویر می کشد.

دوره زمانی آخرین دوئل: جنگ های صدساله

آخرین دوئل در قرن 14 میلادی در فرانسه اتفاق می افتد و تاریخ دقیق برگزاری و اوج گیری دوئل، 29 دسامبر سال 1386 است. این ماجرا در اروپای قرون وسطی در زمانی اتفاق می افتد که تنها 50 سال از 116 سال جنگ های صدساله گذشته بود. این جنگ یکی از خونین ترین و طولانی ترین نبردهای تاریخ، شبیه نبردهای وایکینگ ها، شامل یک سری درگیری ها بین انگلیس و فرانسه بود که در درجه اول به علت ادعای تسلط بر تاج و تخت فرانسه به وسیله انگلیسی ها آغاز شد.

با ادامه جنگ، درگیری به احساسات ملی گرایانه تبدیل شد که باعث جدایی بیشتر ملت های اروپای غربی و مبارزه برای قدرت بیشتر شد. پنج نسل پادشاه از خانواده های رقیب کوشش کردند تا به تسلطی گسترده بر اروپا برسند و به احساسی ملی گرایانه دامن زدند که اتحاد ملل را در اروپای غربی از بین برد و نابودکننده مفهوم جوان مردی در قرون وسطی بود. بینندگان منتظر می مانند تا بدانند آخرین دوئل نسبت به باقی فیلم های ریدلی اسکات چه جایگاهی دارد. داستان آن مطمئنا در مرحله دوم جنگ صد ساله و در خاتمه جنگ کارولین اتفاق می افتد، زمانی که شاه چارلز پنجم می میرد و پسر 11 ساله اش، چارلز ششم در سال 1380 به سلطنت می رسد. در سال 1453 بود که انگلیسی ها شکست خوردند و فرانسه کنترل ملک خود را حفظ کرد و این خاتمهی بود بر درگیری بلندمدت و تاریخی فرانسه و انگلیس.

داستان واقعی آخرین دوئل: اتهام مارگارت دو کاروژ

همسر ژان دو کاروژ شخصیتی بحث برانگیز به اسم دختر رابرت دو تیبوویل بود. رابرت پادشاهی از نورماندی بود که در چندین جنگ، علیه پادشاهان فرانسوی، ایستادگی نموده بود. ژان به این امید با مارگارت ازدواج کرد تا سعی کند از نفوذ پدر زنش استفاده نماید و یک قطعه زمین را از ژاک لو گریس (آدام درایور)، رقیب خود پس بگیرد. این ادعا به دادگاه کنت پیر کشیده شد و در نهایت املاک به لو گریس رسید. پس از آنکه کاروژ دادگاه را باخت، معروفیت و اعتبار وی در دادگاه پیر رو به زوال رفت و اختلاف او با لو گریس بیشتر شد. بعد از دو کوشش ناموفق دیگر برای مالکیت زمین ها، کاروژ، لو گریس را مقصر شکست های خود دانست. حدود یک سال بعد، این مردان به یک دیگر قول دادند که به درگیری خود خاتمه دهند و پس از آن کاروژ، لو گریس را به همسرش معرفی کرد.

پس از شکست های پی در پی فرانسه در جنگ صد ساله، کاروژ درمانده و ناتوان به خانه بازگشت، در حالی که لو گریس ثروتمندتر شد و معروفیت زیادی یافت. در روزی که مارگاریت بدون مادر و خدمتکارانش، تنها در خانه مانده بود (این امر در قرون وسطی برای زنان نجیب زاده امری نادر بود)، گویا لو گریس برای ابراز علاقه به او، در خانه مارگاریت حاضر شد. مارگاریت مقاومت کرد، بنابراین لو گریس به زور وارد خانه شد و از او خواستگاری کرد. وقتی مارگاریت دوباره امتناع کرد، وی با یاری دوستش، آدام لوول با خشونت به او تجاوز کرد. او ادعا کرد اگر مارگاریت به کسی بگوید او را خواهد کشت، بنابراین تا وقتی که شوهرش به خانه برگردد سکوت اختیار کرد و پس از آن به ژان اعتراف کرد و شرح داد که چه اتفاقی بین او و لو گریس افتاده است.

ژان دو کاروژ در برابر ژاک لو گریس: در واقعیت چه اتفاقی افتاد؟

بعد از اینکه کنت پیر، لو گریس را از اتهامات تبرئه کرد و مارگاریت را به دروغگویی و خواب تماشا متهم نمود، کاروژ شخصا به شاه چارلز ششم متوسل شد. کاروژ معتقد بود که دیگر دادرسی کیفری عادلانه ای در کار نخواهد، بنابراین او درخواست نبردی تا آخرین نفس را داد تا شخص زنده دوئل، مدعی حق شناخته گردد. قضات دادگاه مقدماتی نتوانستند تصمیم بگیرند که چه کسی مقصر است، بنابراین پفراینده به این دوئل کشیده شد. روشی که قبل تر در فرانسه معمول بود و در اواخر قرن سیزدهم بسیار کم اجرا می شد.

دوئل بین کاروژ و لو گریس به محفل تماشای کل پاریس تبدیل شد و صدها شهفرایند برای تماشا آن آمدند و پادشاه چارلز ششم آن را جزء رویدادهای سری مهمانی ها و جشن های خود معرفی کرد. این مردان ابتدا با اسب های خود و با تبر، خنجر، زره و کلاه خود، چهار راند به مبارزه پرداختند و در ادامه از اسب پیاده شدند و با پای پیاده برای کشتن یک دیگر کوشش نمودند. لو گریس با ضربه چاقو ران کاروژ را زخمی کرد و باعث شد کاروژ با عصبانیت و وحشیانه تلافی کند و لو گریس را به زمین بچسباند و بارها با شمشیر به او ضربه بزند. کاروژ با عصبانیت صورت لو گریس را پاره کرد و از او خواست تا به گناهش اعتراف کند که لو گریس پاسخ داد که به نام خدا، او بی گناه است. این پاسخ، خشم و عصبانیت کاروژ را دربرداشت و وی گردن لو گریس را برید و او را کشت.

آیا این نبرد واقعا آخرین دوئل بود؟ فرانسه چه زمانی دوئل کردن را ممنوع نمود؟

در حالی که این رویداد به اسم آخرین دوئل فرانسه به یادگار مانده است اما در حقیقت آخرین آن ها نیست. در زمان نبرد کاروژ و لو گریس، دوئل در فرانسه غیرمعمول بود، بنابراین این یک نمایش نادر با حضور افراد مهمی بود که جمعیت زیادی را به خود جلب می کرد. فیلم ریدلی اسکات این نبرد را به اسم آخرین دوئل معرفی می نماید اما این آخرین دوئل فرانسه به معنای واقعی کلمه نبود. دوئل برای تقریبا دو قرن پس از آن دوره هم در فرانسه مجاز بود، هرچند که به طور رسمی برای احکام قضایی تحت نظارت پادشاه و مجلس برگزار نمی شد.

بر اساس مقالات، در قرن شانزدهم بود که چارلز نهم، حکم ممنوع بودن دوئل را صادر کرد و در آن هر کسی را که درگیر دوئل بود، به قتل می رساند اما این حکم هم مانع پاریسی ها نشد. دوئل به اسم یک رویه در فرانسه ادامه پیدا کرد و در سال 1626، پادشاه لوئی هشتم یک حکم رسمی علیه دوئل صادر کرد. فرایند دوئل در قرن های بعدی کند شد اما در واقع دوئل نهایی در فرانسه در سال 1967 برگزار گردید که دو سیاستمدار، پس از فحاشی، یک دیگر را به چالش کشیدند.

منبع: Screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1789

به "داستان واقعی آخرین دوئل؛ فیلم ریدلی اسکات درباره چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان واقعی آخرین دوئل؛ فیلم ریدلی اسکات درباره چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید