رستوران داران در آستانه ورشکستی؛ فروش رستوران ها نصف شده است

به گزارش مجله جگوار، خانواده های ایرانی ترجیح می دهند روزهای تعطیل با هم به رستوران بروند و هفته کاری خود را به همراه خوردن یک غذا در محیطی خارج از منزل به سرانجام برسانند؛ اما این اقدام در حال تبدیل شدن به رویا شده است.

رستوران داران در آستانه ورشکستی؛ فروش رستوران ها نصف شده است

به گزارش اقتاصاد 24، کاهش شدید قدرت خرید مردم منجر به تغییر رویه آن ها شده است؛ با حداقل حقوق کارگران که در امسال کمتر از 9 میلیون تومان معین شده است، یک خانوار چهار نفره که تنها یک حقوق بگیر دارند، در صورت مراجعه به رستوران در یک وعده حداقل 20 درصد از حقوق خود را باید خرج نمایند.

در همین رابطه علی اکبر رهبری، رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس اظهار کرد: طی دو سال گذشته شرایط رستوران داران به شرایط بحران رسیده و مهمترین علت آن، رشد نرخ تورم در اقتصاد کشور است که منجر به افزایش قیمت ها به ویژه نرخ مواد غذایی شده است.

رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس درباره تأثیر نوسانات قیمتی بر عملکرد فعالان این صنف گفت: متأسفانه قیمت کالا های اساسی، تره بار، ظروف یک بار مصرف، اقلام بسته بندی، نوشیدنی ها و ... روزانه گران می گردد و این در حالی است که برای پذیرش درخواست افزایش قیمت از سوی یک رستوران و سلف سرویس حداقل دو ماه زمان ضروری است.

رهبری اضافه نمود: فعالان این صنف در مدت زمان کمتر از دو ماه نمی توانند درخواست افزایش قیمت داشته باشند و این در حالی است که قیمت ها برنج، گوشت، مرغ و روغن و ... ثبات ندارد.

این مسئول صنفی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت برای کباب چنجه بین 700 تا 800 هزار تومان و نرخ گوشت برای تهیه کباب کوبیده 450 هزار تومان شده است. در چنین شرایطی که قیمت ها چنین رشدی را تجربه می نمایند نمی توانیم انتظار ثبات نرخ از رستوران ها داشته باشیم.

وی تأکید کرد: اگر ثبات بر بازار حاکم بود نیازی به بازنگری قیمت ها در هر دو ماه یک بار نداشتیم و می توانستیم تغییرات قیمتی را حداقل هر 6 ماه یک بار انجام دهیم، اما نوسانات قیمتی در بازار کالا های اساسی موجب شده تا فاصله بازنگری قیمت ها به حداقل برسد.

رستوران داران دیگر دوام فعالیت ندارند

رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس در پاسخ به سؤالی مبنی بر تبعات رکود تورمی بر فعالان این صنف توضیح داد: جهش قیمت کالا های اساسی و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا مقدار فروش رستوران داران حداقل کاهش 50 درصدی را تجربه کند.

وی اعلام کرد: در یک ماهه اخیر قیمت تمامی اقلام افزایش زیادی را تجربه نموده است و این امر موجب شده تا مقدار مراجعه مردم به رستوران ها به حداقل برسد. شرایط مالی به نحوی شده که هم مردم سرگردان هستند و هم صاحبان صنوف.

رهبری تأکید کرد: در شرایطی که رکود تورمی به اقتصاد کشور حکم فرما شده تعداد زیادی از رستوران داران و صاحبان سلف سرویس اقدام به تعطیلی واحد خود نموده اند، زیرا بین درآمد و هزینه های آن ها تطابقی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس بابیان اینکه بسیاری از واحد های فعال در این رسته صنفی تعطیل نموده اند، گفت: در هفته گذشته صاحب دو واحد صنفی و در یک ماه اخیر صاحب 5 رستوران اقدام به تعطیلی واحد خود نموده اند.

این مسئول صنفی در پاسخ به این سؤال که گرانی مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم چه تأثیری بر کاهش کیفیت غذا از سوی صاحبان رستوران برای بقاء فعالیت در بازار تأثیر گذاشته است؟ اظهار کرد: رسته صنفی ما به صورت مستقیم با سلامت مردم سروکار دارد بنابراین نباید از کیفیت غذا برای کنترل نرخ و حفظ مشتری بکاهند.

وی اضافه نمود: به رغم اینکه کیفیت غذا نباید فدای قیمت گردد، اما گاهی اوقات شاهد نادیده گرفتن این امر از سوی فعالان صنفی هستیم.

ضرورت حمایت دولت از صنف رستوران داران

رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس با انتقاد از عدم تناسب میان مالیات و درآمد واحد صنفی اظهار کرد: متأسفانه مالیاتی که برای صاحبان صنوف معین شده هیچ تطابقی با مقدار درآمد آن ها ندارد.

وی اضافه نمود: اصناف علاوه بر مالیات های سنگین باید هزینه های بیمه، شهرداری، عوارض و ... را به دستگاه های دولتی بپردازند، این در حالی است که هیچ گونه حمایتی از سوی دولت برای بقاء صنوف انجام نمی گردد.

رهبری ادامه داد: در حال حاضر صاحبان صنوف از یک سو با کاهش درآمد و از سوی دیگر با افزایش هزینه های خدمات دولتی روبروند که این دو مؤلفه اصناف را برای ادامه فعالیت مالی با چالش روبرو می نماید.

رستوران داران در چه شرایطی فعالیت دارند؟

مدتی است حضور کارگران و حتی مدیران اتباع خارجی (افغان ها) در بعضی رستوران داران افزایش داشته است. رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس در مورد ممنوعیت و یا مجوز فعالیت اتباع خارجی در رستوران ها به اقتصاد 24 ، گفت: اتباع خارجی اجازه فعالیت در رستوران را ندارند و صرفاً پس از اخذ کارت هویت می توانند در قالب نیروی خدماتی با رستوران ها همکاری نمایند.

رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس اظهار کرد: تا به امروز امکان فعالیت اتباع در رستوران ها وجود نداشت، اما شرایطی مهیا شده که آن ها بتوانند با دریافت کارت اقامت فقط در بخش خدماتی رستوران ها مشغول به فعالیت شوند.

این مسئول صنفی گفت: در حال حاضر 750 رستوران دارای پروانه کسب در سطح مرکز فعال هستند. بعلاوه 350 رستوران نیز در پی اخذ مجوز کسب هستند.

وی اضافه نمود: تا به امروز رستوران فاقد پروانه کسب که فعال باشد در سطح شهر شناسایی نشده است. کوشش می کنیم با بازرسی های گسترده نسبت به شناسایی واحد هایی که در حال دریافت پروانه کسب هستند، اقدام کنیم.

این مسئول صنفی ادامه داد: پرونده هایی که از گذشته برای دریافت جواز کسب در اتحادیه بایگانی شده را دوباره فعال نموده و از محل کسب ها بازرسی می کنیم تا معین گردد که واحدی بدون پروانه فعالیتی نمی نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1402 بروزرسانی: 9 مرداد 1402 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2315

به "رستوران داران در آستانه ورشکستی؛ فروش رستوران ها نصف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رستوران داران در آستانه ورشکستی؛ فروش رستوران ها نصف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید