رقابت استارت آپی برای برطرف چالش پسماندهای صنعتی و معدنی

به گزارش مجله جگوار، بازیافت پسماندهای صنعتی و معدنی دستمایه رویداد استارت آپی دانشگاه حکیم سبزواری قرار گرفته است تا معضلات پسماند موجود در منطقه بر اساس راهکارهای فناورانه مرتفع گردد.

رقابت استارت آپی برای برطرف چالش پسماندهای صنعتی و معدنی

دکتر عیسی کهن، مدیرگروه کارآفرینی و نوآوری دانشگاه حکیم سبزواری در گفت وگو با خبرنگاران، یکی از مسائل منطقه سبزوار را وجود صنایع و معادن و پسماندها و باطله های آن دانست و گفت: یکی از نمونه های این ها پسماندهای ناشی از برش صفحات آهنی و پروفیل های UPVC است که اگر در محیطی دپو شوند، آلودگی های محیط زیست ایجاد خواهند کرد، در حالی که با بازیافت آنها و بازگرداندن آنها در چرخه فراوری می توان از دورریز این مواد جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در این منطقه از حدود 167 پروانه معدنی، 100 پروانه فعال است، اظهار کرد: فعالیت این معادن با مواد دور ریز همراه بوده است که نمونه آن معدن سنگ است و پیشنهاد شد که باطله های این معدن به قطعات مکعب مستطیل تبدیل و در سنگفرش خیابان ها از آنها استفاده گردد.

کهن، فراوری پودر سنگ به عنوان مواد افزودنی در سیمان و یا کاربرد در فعالیت بنایی را از دیگر کاربردهای پسماند معدن سنگ نام برد و یادآور شد: پسماندهای MDF از دیگر پسماندهای صنعتی است.

مدیرگروه کارآفرینی و نوآوری دانشگاه حکیم سبزواری به بیان مخاطرات زیست محیطی این پسماندها اشاره نمود و یادآور شد: این پسماندها و باطله ها قابل بازیافت هستند و این در حالی است که بخش عمده ای از آنها در منطقه ای دپو می گردد و موجب مخاطرات زیست محیطی می گردد، به گونه ای که در فعالیت های معدنکاری که از فلزات سنگین مانند کروم استفاده می گردد و باطله های آنها بلا استفاده باقی می ماند، با جریان باد به صورت گرد و غبار به اطراف پراکنده می گردد و در صورت بارندگی، آب شویی می شوند و وارد آب های زیر زمینی و جاری می شوند که با شرب این آب ها، آثار بدی بر سلامت برجای خواهد گذاشت.

کهن با اشاره به برگزاری رویدادی در این حوزه در دانشگاه حکیم سبزواری، خاطر نشان کرد: با انتشار فراخوان این رویداد در محورهای بازیافت، فرآوری، جمع آوری و ایجاد ارزش افزوده، تیم های فناور تا 18 اسفند ماه مهلت دارند تا ایده های خود را ارسال نمایند و روز گذشته یکشنبه 15 اسفند رویداد توسعه ایده برگزار گردید و طی آن تیم ها ایده های خود را در حضور داوران معرفی کردند و تیم ها نیز در یک کارگاه آموزشی 3 روزه شرکت خواهند کرد.

وی زمان برگزاری رویداد استارت آپی بازیافت پسماندها (باطله ها) صنعتی و معدنی را در روزهای 19 و 20 اسفندماه جاری دانست و اعلام نمود: در این دو روز تیم ها، به مدت 6 دقیقه از ایده های خود دفاع خواهند کرد و داوران بر اساس شاخص هایی، به تیم ها امتیاز می دهند.

مدیرگروه کارآفرینی و نوآوری دانشگاه حکیم سبزواری، قابلیت تجاری سازی و قابلیت کاربردی در صنعت را از شاخص های ارزیابی ایده ها در این رویداد نام برد و یادآور شد: در نهایت 3 تیم برتر این رویداد معرفی خواهند شد. تیم های برگزیده علاوه بر جوایز از تسهیلاتی چون استقرار در مرکز نوآوری تخصصی دانشگاه برخوردار خواهند شد.

به گفته وی، مجموع امتیازات تیم ها، 50 امتیاز است و تیم هایی که بیشترین امتیاز را کسب نمایند، به عنوان تیم های منتخب انتخاب خواهند شد.

کهن افزود: به تیم اول این رویداد 80 میلیون تومان، به تیم دوم 60 میلیون تومان و به تیم سوم 40 میلیون تومان اعطا خواهد شد، ضمن آنکه در صورت استقرار این تیم ها در مرکز نوآوری تخصصی، 3 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به آنها اعطا می گردد و در مدت 9 ماه تا یک سال تحت نظر این مرکز و دریافت مشاوره های کسب و کار، اقدام به توسعه محصول خود خواهند کرد.

مدیرگروه کارآفرینی و نوآوری دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید بر اینکه درصدد هستیم که این رویدادهای متناسب با احتیاج منطقه را به طور مستمر برگزار کنیم، گفت: رویداد نوآورانه در حوزه کشاورزی از دیگر برنامه های در دستور کار این گروه است که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2100

به "رقابت استارت آپی برای برطرف چالش پسماندهای صنعتی و معدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت استارت آپی برای برطرف چالش پسماندهای صنعتی و معدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید