روش های تولید لوله مانیسمان

به گزارش مجله جگوار، لوله مانیسمان که با نام های بدون درز نیز شناخته می شوند با توجه به نامشان، هیچ درزی روی این لوله ها نمی باشد و همچنین در اصطلاح علمی به آنها سیم لس (Seamless pipe) گفته می شود. این لوله ها به وسیله کشش یک شمش تو پر روی یک میله حفره ساز برای ایجاد پوسته تو خالی ساخته می شوند.

روش های تولید لوله مانیسمان

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام ناب زیست، لوله مانیسمان یا بدون درز در انواع رده 40 ، 80 و 160 تولید می گردد. در ادامه به تشریح روش های مختلف تولید این محصول در کارخانه تولید لوله مانیسمان می پردازیم .

ریخته گری گریز از مرکز (Centrifugal Casting)

در این روش فلز مذاب به قالب چرخنده ریخته می گردد و با توجه به ساختار دستگاه و میزان نیروی گریز از مرکز وارد شده، فلز مذاب به سمت دیوارۀ قالب حرکت می کند. در همین حال انجماد از دیواره های قالب آغاز می گردد.

ضخامت نهایی دیوارۀ لوله مانیسمان تولید شده تابعی از سه پارامتر اصلی است: حجم مذاب اولیۀ ورودی، میزان دور بر دقیقۀ موتور دستگاه و میزان نیروی اعمالی.

ریخته گری پاششی (Spray casting)

از این روش بسیار کم استفاده می گردد برای تولید لوله از این روش، پس از معین جنس متریال، مواد مذاب را داخل یک محفظۀ لوله ای شکل می ریزند. سپس درون محفظه را از گاز نیتروژن پر می کنند.

به این صورت که در حالی که لوله می چرخد، یک نازل نیتروژن را روی میله می پاشد. قطر داخلی لولۀ تولیدی با قطر این میله برابر است. مواد مذاب به داخل پاشیده می شوند و با کنترل مقدار آن ها می توان ضخامت لولۀ نهایی را تنظیم کرد.

اکستروژن شمش های فولادی (Extrusion)

برای تولید لوله بدون درز به این روش، ابتدا یک قطعه شمش را در کوره تا دمای 1300 درجۀ حرارت می دهند. سپس با وارد شدن سنبۀ میله ای نوک تیز به مرکز شمش گداخته شده، لوله ای بدون درز تولید می گردد. در مرحلۀ بعد با غلتک هایی مخصوص، عملیات نورد و کشش اعمال می گردد. تا ضخامت، قطر و طول مورد نظر به دست آید.

در آخر پس از تولید، این نوع لوله ها تحت عملیات حرارتی و تنش زدایی قرار می گیرند. در صنعت این فرایند به روش مانیسمان معروف است و رواج زیادی دارد. حداکثر سایز تولیدی لوله های بدون درز 24 اینچ است که گاهأ تا سایز 42 اینچ نیز ساخته می شوند.

به کلیه لوله های بدون درز در مرحلۀ پایانی ساخت و تولید، پوشش یا اصطلاحا لاک سیاه رنگ (Black varnish) زده می گردد. در صورت نیاز به پوشش گالوانیزه (Hot deep Galvanized) ابتدا سطح لوله سندبلاست (sandblast) شده، سپس عملیات پوشش دهی گالوانیزه نیز اعمال می گردد.

در عملیات سندبلاست ماسه هایی که خاصیت سایندگی دارند را به صورت پر فشار به روی لوله ها می پاشند تا سطح لوله مانیسمان کاملاً از زنگ زدگی و پوسیدگی پاک گردد.

تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست ؟

به طور کلی انواع روش تولید لوله فولادی به دو دسته بدون درز و درزدار تقسیم بندی می شوند. لوله فولادی بدون درز در اصطلاح به لوله مانسمان یا سیم لس (less-seam) معروفند.

در فرایند تولید این دسته از محصولات از روش جوش استفاده نمی گردد، به این صورت که برای تولید از مقاطع فولادی اعم از شمش استفاده نموده و پس از حرارت و کشش و سایر فرایندها به لوله فولادی تبدیل می گردد.

همچنین ماده اولیه لوله فولادی مانیسمان نیز با لوله درزدار تفاوت دارد. این در حالی است که در فرایند تولید لوله درزدار پس از برش ورق و شکل دهی آن ، از جوشکاری نیز استفاده می گردد. به طور کلی کیفیت تولید و مواد اولیه لوله مانیسمان نسبت به لوله درزدار بهتر می باشد و قیمت لوله فولادی نیز در هر دو روش متفاوت است.

لوله مانیسمان (بدون درز) چیست؟ این لوله به دلیل نداشتن درز جوش از استحکام بالاتری نسبت به سایر لوله ها برخوردار است. همچنین تولید این محصول معمولا در قطرهای پایین صورت می گیرد چرا که تولید لوله فولادی با قطر بالا بدون درز مشکل می باشد و نیاز به هزینه بالایی دارد.

اولین ایده برای تولید لوله فولادی بدون درز، روش اکستروژن بود که پیش از آن برای تولید لوله های سربی به کار می رفت و پس از آن روی فولاد تکرار شد.

اتصالات مورد استفاده در لوله مانیسمان

اتصالات این لوله ها اغلب از جنس کربن استیل، آلیاژی و استنلس استیل است. این اتصالات اغلب به وسیله جوشکاری به لوله های مانیسمان متصل می شوند. اتصالات لوله مانیسمان همانند این لوله در برابر فشار بسیار مقاوم بوده و در شرایط فشار و دمای بالا قابل استفاده هستند. برخی از مهم ترین اتصالات لوله های مانیسمان:

زانو 45 درجه: زانو 45 درجه بدون درز برای تغییر جهت جریان اصلی به اندازه 45 درجه مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه برای فشار های بالا بسیار مناسب است و در اندازه شعاع 2/1 تا 24 اینچ ساخته می گردد.

زانو 90 درجه: همانند زانو 45 درجه بوده و همانطور که بدیهی است تفاوت زانو 90 با زانو 45 در میزان انحرافی است که از جهت اصلی ایجاد می کند؛ این زانو به اندازه 90 درجه جهت جریان را تغییر می دهد.

سه راهی مساوی: برای ایجاد انشعاب از لوله اصلی و برابر با قطر خود لوله از سه راهی مساوی بدون درز استفاده می گردد.

سه راهی نامساوی: همانند سه راهی مساوی برای ایجاد انشعاب از لوله اصلی به کار می رود با این تفاوت که این قطعه می تواند انشعاب های نابرابر با لوله اصلی ایجاد کند. پس اگر لازم باشد از یک لوله مانیسمان لوله هایی با اندازه های متفاوت خارج گردد از سه راهی نامساوی برای همسان کردن و اتصال این لوله ها استفاده می کنیم.

گپ مانیسمان: این قطعه به منظور انسداد جهت جریان در لوله مانیسمان استفاده می گردد و دارای دو نوع گود و تخت است. سایز این قطعه از 2/1 تا 24 اینچ است.

تبدیل: قطعه ای است که جهت تغییر سایز لوله بکار می رود و به دو صورت تولید می گردد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1306

به "روش های تولید لوله مانیسمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های تولید لوله مانیسمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید