حقایق باورنکردنی و عجیب در خصوص راه آهن هند

به گزارش مجله جگوار، همان طور که میدانید هند کشور عجایب است و در هر گوشه از آن می توان پدیده ای دور از ذهن و باورنکردنی دید. این عجایب تنها در خصوص مسائل مذهبی و تاریخی نیستند و حتی جلوه های نسبتا مدرن تکنولوژی نظیر قطار نیز در این کشور شکلی عجیب به خود می گیرند و از دیدگاه های مختلف مثل نحوه مدیریت، تعداد، انواع مختلف، امکانات و ... با دیگر کشورها تفاوت دارند. برای آشنایی با حقایق باورنکردنی در خصوص راه آهن هند با خبرنگاران همراه باشید.

حقایق باورنکردنی و عجیب در خصوص راه آهن هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

راه آهن مهم ترین وسیله حمل ونقل و شاهرگ حیاتی هند است و به همین دلیل تشکیلات اداری عظیم و شاخه های فراوانی دارد. تشکیلات راه آهن هند توسط یک وزارتخانه مستقل و گسترده به همین نام اداره می گردد که از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و اقتصاد هند به نحوه عملکرد آن بستگی دارد. 20 حقیقت باورنکردنی در خصوص راه آهن هند به این توضیح هستند:

1. هند دارای بزرگ ترین شبکه راه آهن زیر نظر یک دولت واحد و سومین شبکه حمل ونقل ریلی طولانی جهان به طول 127 هزار و 760 کیلومتر است.

راه آهن هند سالانه به طور متوسط 8421 میلیون نفر مسافر دارد که توسط 9991 قطار با 7172 ایستگاه در سراسر کشور مسافرت می نمایند. گفته می گردد که تعداد مسافرهای قطار در هند در یک روز از جمعیت برخی از کشورها بیشتر است. راه آهن این کشور در سال 1014 میلیون تن بار و اثاثیه جابه جا می نماید.

2. طولانی ترین ایستگاه راه آهن جهان، ایستگاه گورکهپو هند با 1350 متر طول است. قبل از آن نیز ایستگاه خارگهپو با 833 متر طول دارنده این عنوان بود.

3. دو مورد از بخش های تاریخی راه آهن هند در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو قرار دارند؛ پایانه چاتراپاتی شیواجی و راه آهن کوهستانی.

راه آهن کوهستانی از سه بخش تشکیل شده است؛ راه آهن هیمالیایی دارجلینگ، راه آهن کوهستانی نیلگیری و راه آهن کالکا شیملا. این سه راستا از 100 سال پیش مورداستفاده قرار می گیرند.

پایانه چاتراپاتی شیواجی ترکیبی کلاسیک و منحصربه فرد از مکتب هنری گوتیک و معماری هندی است.

4. راه آهن هند پنج قطار ویژه لوکس توریستی دارد که عبارت اند از: قطار سلطنتی راجستان کاخی روی چرخ (راجستان) ارابه طلایی (شروع حرکت از کارناکاتا و گوا) مهاراجه اکسپرس (شروع حرکت از دهلی به مقاصد متفاوت بر اساس برنامه سفر) اودیسه دکن (شروع حرکت از ماهاراشترا به مقاصد متفاوت بر اساس برنامه سفر) این قطارها موجب افتخار و سربلندی راه آهن هند هستند و صندلی ویژه ای در بین قطارهای لوکس جهان دارند. کاخی روی چرخ قدیمی ترین قطار لوکس هند است.

5. طولانی ترین راستا راه آهن در هند متعلق به قطار ویوک اکسپرس (دیبروگره به کانیا کوماری) با 4273 کیلومتر طول و کوتاه ترین راستا متعلق به سرویس های فصلی و محدود ناگپور به آجنی با 3 کیلومتر فاصله است.

6. سریرامپور و بلاپور دو ایستگاه متفاوت در ناحیه ماهاراشترا هستند که دقیقا در یک نقطه از راستا راه آهن ولی در دو طرف ریل قرار دارند.

7. تقاطع ماتورا محل عبور بیشترین تعداد قطار در راه آهن هند است. بیشترین ترافیک این تقاطع مربوط به براود گیج های (Broad Gauge - قطاری که چرخ های آن فاصله ای بیشتر از حد استاندارد دارند) راستا آگرا گانت، بهاراتپور، الوار، دهلی، آکنرا، وریندیوان و قطار استاندارد هاتراس است.

8. طراحی سیستم تعلیق و یاری فنرهای این واگن ها به صورتی انجام می گردد که میزان لرزش و نوسان آن ها در حدود 72 ضربه در دقیقه یا 1.2 هرتز ثابت بماند. قلب انسان با فرکانس 1.2 هرتز می تپد و به همین دلیل مسافرت با وسیله نقلیه ای که با ریتمی مشابه نوسان دارد، بسیار راحت و آرامش بخش است (علت خواب راحت و شیرین در هنگام مسافرت با قطار).

9. راه آهن هند از هر یک روپیه دریافتی، 94 پیسا برای ارائه خدمات هزینه می نماید و تنها 6 پیسا سود این شرکت را تشکیل می دهد.

4 درصد از این سود برای نوسازی استفاده می گردد که مبلغ ناچیزی است و به همین دلیل راه آهن هند مسائل زیادی برای گسترش دارد. افزایش قیمت بلیت نیز همواره با اعتراض و گلایه مردم روبرو می گردد و عملا امکان پذیر نیست.

10. تقاطع الماس در ناگپور. شکل خاص ریل ها و راستا آن ها به چهار جهت اصلی دلیل این نام گذاری است.

11. راه آهن هند در حال ساخت بلندترین پل ریلی جهان بر روی رودخانه چناب است. این پل 1315 متر ارتفاع دارد و 25 هزار تن فولاد در ساخت آن استفاده خواهد شد. ایده ساخت پل در سال 2008 مطرح شد اما بنا به ملاحظات امنیتی ادامه پیدا نکرد. در سال 2010 عملیات ساخت پل شروع شد و انتظار می رود که در امسال به اتمام برسد.

12. تونل پیر پنجال در ایالت جامو و کشمیر به طول 11.25 کیلومتر، طولانی ترین تونل راه آهن هند است.

13.ایستگاه هاورا در کلکته، شلوغ ترین ایستگاه راه آهن هند است. روزانه 974 قطار برای گذشتن از آن وادار به توقف و انتظار می شوند.

14. همه تجهیزات الکتریکی واگن های قطار مثل پنکه و لامپ، به جای ولتاژ 220 ولت استاندارد هند با ولتاژ 110 ولت کار می نمایند. این اقدام، ترفند بسیار مؤثری برای مقابله با سارقین است.

15. نماد خوش شانسی راه آهن هند، یک فیل است که در 16 آوریل 2002 توسط موسسه ملی طراحی ترسیم شده و پولو (Bholu) یا پولو فیل نگهبان نامیده می گردد.

16. فیری کوئین (Fairy Queen) قدیمی ترین لوکوموتیو فعال هند است که تا چندی پیش هنوز با موتور بخار کار می کرد.

این لوکوموتیو در سال 1855 کار خود را شروع کرد و در سال 1909 بازنشسته شد ولی در سال 1997 برای به حرکت درآوردن یک قطار توریستی بین دهلی و الوار دوباره مورد استفاده نهاده شد. فیری کوئین قادر است با سرعت 40 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

17.راه آهن هند با 1 میلیون و 400 هزار کارمند، هشتمین موسسه بزرگ جهان محسوب می گردد.

18.رزرو کامپیوتری بلیت قطارهای هند، از سال 1986 در دهلی نو شروع شده است.

19. راه آهن هند در 1 دسامبر 2007 (روز جهانی ایدز)، یک قطار کمپین اطلاع رسانی در خصوص بیماری ایدز راه اندازی کرد. این قطار ویژه روبان قرمز (Red Ribbon Express) نام دارد.

20. هند 8 موزه راه آهن دارد که در شهرهای دهلی، پونه، کانپور، مایسور، کلکته، چنایی، گوم و تیروچیراپالی واقع شده اند. علاوه بر این، موزه ملی راه آهن دهلی بزرگ ترین موزه راه آهن آسیا به شمار می آید.

منبع: کجارو / thebetterindia.com
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 499

به "حقایق باورنکردنی و عجیب در خصوص راه آهن هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق باورنکردنی و عجیب در خصوص راه آهن هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید