زالاوا،اولین فیلم بلند کارگردان همه فن حریف
به گزارش مجله جگوار، تهران (پانا) - فیلم سینمایی زالاوا نخستین فیلم بلند سینمایی ارسلان امیری در حالی به 16 فیلم نهایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا نموده است که این کارگردان پیش ازاین در حوزه های مستندسازی، تدوینگری، فیلم نامه نویسی جوایز بین المللی ماندگاری را کسب نموده است.
امیری زالاوا را به تهیه کنندگی روح الله برادری و سمیرا برادری در زادگاهش سنندج و بخشی دیگر در خرم رود همدان فیلم برداری نموده است. فیلم زالاوا به تهیه کنندگی روح الله برادری و سمیرا برادری و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به بخش سودای سیمرغ راه یافته است.
طرح و فیلم نامه این پروژه سینمایی، در سال 2019 در بازار آسیایی فیلم هنگ کنگ از میان آثار منتخب از بیست ویک کشور دنیا در مرحله داوری نهایی نهاده شد و پیروز شد جایزه حمایت HAF را که از سویKofic (خانه فیلم کره جنوبی) اهدا می گردد، دریافت کند.
ارسلان امیری پیش ازاین به عنوان فیلم نامه نویس، تدوینگر و مستندساز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته و در یک سال گذشته فیلم نامه های سینمایی تی تی و گیجگاه را به نگارش درآورده است.
کارنامه کارگردان فیلم زالاوا
ارسلان امیری متولد 1354 شهر سنندج در استان کردستان است. او پس از گذراندن دوره یک ساله فیلم سازی در انجمن سینمای جوانان سنندج، در رشته کارگردانی سینما از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، فارغ التحصیل شد.
کار حرفه ای خود را با مستندسازی و تدوین شروع کرد و سپس به عنوان فیلم نامه نویس و تدوین گر با چند عنوان تله فیلم و سریال تلویزیونی همکاری نمود. اولین همکاری او به عنوان فیلم نامه نویس حرفه ای در سال 1386 تله فیلم گمشده در تاریکی به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی علیرضا رئیسیان بود.
سپس به عنوان فیلم نامه نویس و تدوینگر با تله فیلم قصه داوود و قمری به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه کنندگی کیانوش عیاری، با بازی هومن سیدی، حدیث میرامینی و فرید سجادی حسینی همکاری کرد. این فیلم در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم و بهترین فیلم نامه در بخش ویدئویی شد. امیری با نگارش فیلم نامه و تدوین فیلم آبروی ازدست رفته آقای صادقی به کارگردانی آیدا پناهنده جایزه بهترین فیلم نامه را برای بهترین فیلم تلویزیونی سال 1393 در سومین دوره جشنواره فراوریات تلویزیونی جام جم دریافت کرد و در اولین دوره جشنواره بین المللی فیلم های ویدیویی یاس نیز برنده یاس زرین بهترین فیلم نامه شد.
ارسلان امیری در سال 1393، اولین فیلم نامه سینمایی خود را ناهید همراه با آیدا پناهنده به نگارش درآورد. فیلم نامه این فیلم در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، بخش نگاه نو، کاندید بهترین فیلم نامه شد و سپس با حضور فیلم در بخش نگاه نو Un Certain Regard شصت و هشتمین جشنواره کن 2015 و پیروزیت های دنیای فیلم ناهید، موقعیت حرفه ای ارسلان امیری به عنوان فیلم نامه نویس و تدوینگر در سینمای ایران تثبیت گشت. در سال 1395، امیری دومین همکاری سینمایی خود را با آیدا پناهنده در نگارش فیلم سینمایی اسرافیل انجام داد. فیلم سینمایی اسرافیل، لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی به دلیل حرکت درونی متن در جهت تغییر ساختار فیلم نامه بر مبنای شخصیت را از هفتمین جشن انجمن فیلم نامه نویسان سینمای ایران، 1396 دریافت کرد.
امیری سومین فیلم نامه سینمایی خود را به نام ویلایی ها به طور مشترک با منیر قیدی به نگارش درآورد. فیلم نامه این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه و همچنین در یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی 1396 کاندید دریافت بهترین فیلم نامه شد. امیری جایزه بهترین فیلم نامه را برای فیلم سینمایی ویلایی ها به همراه منیر قیدی در پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت دریافت کرد.
در کنار فعالیت های سینمایی و فیلم نامه نویسی، امیری در طول سال های فعالیتش به مستندسازی هم پرداخته است. یکی از مهم ترین فیلم های او در مقام مستندساز، فیلم مستند اتاق امن (1389) با موضوع بچه ها کار و خیابان، است. مستند اتاق امن یک قسمت از مجموعه پرسه در شهر است که در 13 قسمت 35 دقیقه ای به تهیه کنندگی جعفر صانعی مقدم برای شبکه چهار سیما تهیه و فراوری شده است. امیری جایزه بهترین کارگردانی را برای مستند اتاق امن از چهارمین جشنواره فیلم پلیس و جایزه ویژه هیات داوران را برای این فیلم از جشنواره شاپرکهای شهر دریافت کرد. امیری همچنین تدوین مستندهای بلند خانه قمر خانم (آیدا پناهنده)، زمناکو (مهدی قربانپور) را بر عهده داشته که هر دو فیلم جوایز مختلفی را از جشن خانه سینما و جشنواره سینما حقیقت و ... دریافت نموده اند. آخرین فیلم مستند امیری در مقام تهیه کننده، فیلم داداسلطنه (هادی احمدی) بوده که جوایز مختلف داخلی و حضور در فستیوال های بین المللی را برای فیلم ساز کُرد جوان فیلم همراه داشته است.
ارسلان امیری از سال 1383 علاوه بر فیلم نامه نویسی، تدوین و مستندسازی، به عنوان مجری طرح و تهیه کننده نیز فعالیت های متنوعی داشته است. همکاری در فیلم سینمایی سوزن آب به کارگردانی بهمن شهروان و فیلم های کوتاه و مستند متعددی ازجمله روشنایی های شهر (آیدا پناهنده) در میان تاریکی (عماد خدابخش)، غروب حلزون (آزاد محمدی)، روزی عمو یدالله و همسرش (مرتضی زنجانی) ، قصه گیل و گالش (مختار نامدار)، چراغ خورشیدی (آیدا پناهنده)، گلدان های زمستانی (آیدا پناهنده)، تاج خروس (آیدا پناهنده) و ایراندخت (آیدا پناهنده) ازجمله دیگر فعالیت های ارسلان امیری به عنوان مجری طرح یا تهیه کننده است.
داستان فیلم زالاوا چیست؟
زالاوا دهه پنجاه شمسی را روایت می نماید و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه کوشش می نماید تا امنیت را به روستا بازگرداند. زالاوا یک کمدی گروتسک است که در دهه پنجاه شمسی می گذرد و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه کوشش می نماید تا امنیت را به روستا بازگرداند. این فیلم سینمایی در روستای شیان در کردستان فیلم برداری شده است و فیلم دوزبانه فارسی و کردی این جشنواره است.
عوامل سازنده زالاوا عبارت اند از:
در این فیلم سینمایی نوید پور فرج، هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سام به ایفای نقش می پردازند. باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی و بیش از ده نفر از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان نیز دیگر بازیگران زالاوا هستند.
کارگردان: ارسلان امیری، تهیه کننده: روح الله و سمیرا برادری، فیلم نامه: ارسلان امیری، تهمینه بهرام، آیدا پناهنده، مشاور کارگردان: آیدا پناهنده، مجری طرح: مهدی بدرلو، مدیر فیلم برداری: محمد رسولی، مدیر هنری: محمدرضا شجاعی، تدوین: عماد خدابخش، مدیر صدابرداری: رشید دانشمند، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: علی مردانه، طراح چهره پردازی: عباس عباسی، طراح صحنه و لباس: محمدحسین کرمی، مدیر فراوری: امیر اسکندری، جلوه های ویژه بصری: محمد برادران، جلوه های ویژه میدانی: مجید حیدری با تشکر از محسن روزبهانی، دستیار اول فیلم بردار: احمد کاووسی، عکاس: محمد بدرلو، مشاور رسانه ای: آیدا اورنگ، گروه کارگردانی: منشی صحنه: پوریا کاظمی فرد، دستیار دوم کارگردان: دانیال محمودنیا، مترجم و دستیار کارگردان: هادی احمدی، دستیار سوم: مسعود گنجی، انتخاب بازیگران محلی: سیروان کریمی، فیلم پشت صحنه: روزبه خسروی، گروه فراوری: دستیار تهیه: عسل یکتایی، جانشین فراوری: جواد گنجی، مدیر تدارکات: مرتضی اسکندری، مدیر تدارکات پیشرو: آرمین پورمحمد، گروه فیلم برداری: ایمان محمدی، حمید نجفی، رضا رسولی، سیروان خضری، پیمان کاووسی، علیرضا موسی زاده، محمدفیضی، استدی کم: بهروز سیفی، مسئول دوربین: مرتضی فرهادی، گروه تدوین: مجید طارمی، محمدامین طرقی، دستیاران صدابرداری: نیما خدادی، فرهان رحیمی نژاد، گروه صحنه و لباس؛ دستیار اول طراح: فریاد صالحی، مدیر صحنه: مهدی موسوی، دستیاران صحنه: امیر خدری، سینا محمدی، سمیرا امیری، دستیاران دکور: مهدی عزیز، فرشاد صالحی، مجید فاضلی راد، فخرالدین محمدی، دستیار اول لباس: احتیاج حمیدی، دستیاران لباس: رویا قلعه گیر، محسن یعقوبی، گروه چهره پردازی: سیامک احمدی، حامد علی بخشی، فاطمه مشایخی، ایمان الله قلی، بهداد عزت پور، گروه جلوه های ویژه میدانی: بهزاد اسدی، دستیار 1 تدارکات: سید مجید میر حسینی، دستیار 2 تدارکات: حامد خاکسار، گروه تدارکات: حسین عالی شیئی، پویا صادقی، خدمات:سوران رشیدی، امین کریمی، علی رضاعالی پورعرب، پزشک احشام: متین سیدی، امور پزشکی: مهدی محمدی.
گزارش فیلم های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را در زیر بخوانید:
آفتاب نیمه شب/ آهنگ دو نفره/ ابلق/ بابا سیبیلو/ بچه های طوفان / بی آبان / آهو/ منصور / تارا /حرف آخر/ بچه گرگ دره سیب / پدری/ بام بالا/ بدون همه چیز/ برای مرجان / تک تیرانداز/ تی تی/چپ راست /رمانتیسم عماد و طوبا/ یقه سفیدها/ زد و بند
منبع: خبرگزاری پانا