سه شباهت صنایع دستی ایران و مالزی

به گزارش مجله جگوار، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در دیدار با گروه مالزیایی گفت: با توجه به شباهت هایی که باتیک ایران و مالزی دارند می توانیم در حوزه رنگرزی سنتی و باتیک با هم همکاری کنیم و دوره های مختلف آموزشی نیز در دو کشور داشته باشیم.

سه شباهت صنایع دستی ایران و مالزی

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، تنکو عینه اسماعیل شاه - مدیر همکاریها و ارتباطات موسسه فرهنگی پوتراجایا، خدیجه محمد یونس - رییس بخش نساجی موزه ملی و هیئت همراه با بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در محل معاونت دیدار کردند و در زمینه برگزاری جشنواره فرهنگی پودراجایا به بحث و گفتگو پرداختند.

بهمن نامور مطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در این دیدار ضمن خوشامد گویی به میهمانان گفت: سال جاری درهایی به سوی مالزی گگردده شد و ارتباطات دو کشور به سطح بالاتری رسید. در طول سفر می تواننداز استان خراسان نیز در زمینه منسوجات دستی و سنتی بازدید داشته باشند البته کاشان و اصفهان نیز گزینه های خوبی هستند.اگر هم در خصوص فلز - خواستار دریافت اطلاعات و دیدن آثار مستند هستند می توانند از زنجان و تبریز هم دیدار نمایند.

وی اضافه کرد: ما با دوستانمان در مالزی که عضو شورای جهانی صنایع دستی هستند ارتباط خوبی داریم، مالزی از اعضای فعال بخش آسیایی محسوب می گردد. قبلا مالزی را دیده ام و میان صنایع دستی ایران و مالزی شباهت هایی را مشاهده نموده ام باتیک، منسوجات، چوب که در مالزی انجام می گردد اغلب با کارهایی که در ایران انجام می گردد شباهت دارد همینطور در قسمت سفال و شیشه نیز این آثار دارای شباهت هستند. این امر نشان دهنده نزدیکی نگاه زیبایی شناسانه میان هنرمندان ایران ومالزی است و این امربخاطر روح شرقی و اسلامی بودن این دوکشور است.

نامور مطلق با تاکید بر شباهت های فرهنگی ایران و مالزی ادامه داد: این شباهت ها و قرابت ها بیانگر این است که ما می توانیم همکاری های بیشتری داشته باشیم. ما می توانیم نمایشگاهها و دوره های آموزشی مشترک داشته باشیم وبرای صادرات نیز می توانند همکاری با هماهنگی حوزه صادرات معاونت داشته باشیم. همچنین در حوزه آموزش دفتر توسعه، ترویج و آموزش معاونت آماده همکاری هستند.

نامور مطلق تاکید نمود: با توجه به شباهت هایی که باتیک ایران و مالزی دارد می توانیم در حوزه رنگرزی سنتی و باتیک با هم همکاری کنیم و ورک شاپ های مختلف آموزشی نیز در دو کشور داشته باشیم.

وی همچنین یادآور شد: ما در حوزه برگزاری کارگاههای آموزشی تجربه خوبی با کشورهای هند و بنگلادش داشتیم که امیدواریم که بتوانیم در زمینه (رنگرزی سنتی) با مالزی نیز همکاری خوبی داشته باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه سخنانش با اشاره بر حضور ایران در جشنواره فرهنگی پودراجایا در سال 2016 و 2017 اضافه کرد: استان یزد را به عنوان نماینده معرفی نموده تا پس از جمع آوری آثار از استان ها برای سال 2016 در این فستیوال شرکت داشته باشند. و در خصوص سال 2017 نیز که این جشنواره با محتوای هنرهای فلزی برگزار می گردد آماده همکاری هستیم حتی پیشنهاد می کنیم ایران به عنوان مهمان ویژه و یا کشور ویژه در این جشنواره حضور یابد و به این وسیله فعالیت گسترده تری در جشنواره داشته باشیم.

نامور مطلق در انتها سخنانش گفت: از شما برای بازدیداز نمایشگاه هنرهای چوبی که با حمایت سفارت کره در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال برگزاری است دعوت می کنیم و امیدواریم که در ایران سفر خوبی داشته باشید و هر جایی نیازمند یاری بودید آماده هدایت و همکاری کامل هستیم.

خانم تنکو عینه اسماعیل شاه مدیر همکاریها و ارتباطات موسسه فرهنگی پوتراجایا در ادامه این نشست گفت: از حضور ایران در این جشنواره بسیار خرسندیم و خوب است که در فستیوال از ایران هم ورک شاپ هایی داشته باشیم.

وی همچنین تاکید نمود: با توجه به نزدیکی فرهنگی این دو کشور به ویژه در صنایع دستی و هنرهای سنتی، برگزاری نمایشگاه ها و کارگاههای آموزشی برای عموم مردم در دو کشور بسیار ارزشمند و سودمند خواهد بود. ما از این اتفاق بسیار استقبال می کنیم.

به گزارش معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور؛ این گروه مالزیایی در ادامه دیدار با بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و نمایشگاه هنرهای چوبی دایر در محل سازمان نیز بازدید کردند و از نزدیک درجریان چگونگی خلق آثار هنری و صنایع دستی ایرانی قرار گرفتند.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 477

به "سه شباهت صنایع دستی ایران و مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه شباهت صنایع دستی ایران و مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید