صنایع دستی تبریز یادگار از هنر و فرهنگ ایرانی!

به گزارش مجله جگوار، صنایع دستی تبریز انقدر متنوع و زیبا هستن که شما می تونید به راحتی یک یادگاری ماندگار از این شهر زیبا و دوست داشتی برای خودتون خریداری کنید یا برترین سوغاتی رو برای دوستان و عزیزانتون تهیه کنید. همونطور که می دونید، صنایع دستی هر شهری، نشونه ای از فرهنگ و سنت دیرینه مردم اونجا داره و به همین علت خیلی مهم و ارزشمنده.

صنایع دستی تبریز یادگار از هنر و فرهنگ ایرانی!

پس نباید فراموش کنید به هر شهری که سفر می کنید، حتما یکی از صنایع دستی اونجا رو به عنوان یادگار از هنر و فرهنگ اون شهر تهیه کنید. تبریز هم یکی از شهر های بزرگ و تاریخی هست که در شمال غربی ایران قرار گرفته و قدمت تاریخیش به سال های خیلی دور برمیگرده. این شهر شاهد رویدادهای تاریخی بسیار زیادی بوده و از یک فرهنگ غنی و ارزشمند برخورداره.

پیشنهاد میکنیم سفر به تبریز زیبا رو به هیچ عنوان از دست ندین! و برای این کار می تونین از خدمات تور خبرنگاران بهره ببرید. حالا شاید این سوال پیش بیاد که صنایع دستی تبریز چه چیزهایی هستن؟ از تبریز چی بخریم؟ پس تا انتهای این مقاله همراه خبرنگاران باشید تا جواب همه سوال هاتون رو پیدا کنید.

صنایع دستی تبریز؛ جلوه ای از ظرافت هنر ایرانی

شهر تبریز از سال های گذشته به عنوان یکی از مهم ترین مرکز های سیاسی و مالی ایران محسوب می شده و از تاریخ بسیار غنی برخورداره. در حال حاضر، این شهر به عنوان قطب گردشگری شمال غرب ایران شناخته شده. شهر تاریخی تبریز پر از رمز و رازه و از همون دوران گذشته، هنر و فرهنگ مردمان این شهر معروف بوده.

به همین علت شما می تونین صنایع دستی و هنر دست زنان و مردان این شهر رو در نهایت زیبایی و ظرافت مشاهده کنید. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا شما رو با برترین و معروف ترین صنایع دستی تبریز آشنا کنیم:

  • چرم های مرغوب و باکیفیت تبریز

اگه شما هم به محصولات چرم مثل کیف، کفش و انواع لباس های چرمی علاقه دارین، باید بگیم که شهر تبریز مرکز صنعت چرم و کفش در ایران هست و از سالیان سال پیش تعداد خیلی زیادی از کارخونه های چرم سازی و کارگاه های فراوری کفش دست دوز و صنعتی در این شهر مشغول به فعالیت بودن.

جالبه بدونین که فراوریات چرمی تبریز انقدر مرغوب و باکیفیت هستن که معروفیت جهانی دارن و به کشورهای مختلف هم صادر می شن. هم چنین کفش دست دوز تبریز در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که واقعا جای افتخار داره!

  • فرش و تابلو فرش های بی نظیر تبریز

یکی از معروف ترین و مهم ترین صنایع دستی شهر تبریز، فراوری انواع فرش و تابلو فرش های زیبا و چشمگیره که قدمت این هنر به قبل از دوره صفویه برمی گرده. فرش تبریز یکی از برترین و مرغوب ترین قالی های ایرانیه که معروفیت بین المللی داره. به طور کلی می تونیم بگیم که تبریز به عنوان یکی از قدیمی ترین و معروف ترین مراکز بافت فرش دست بافت در جهان محسوب می شه. پس اگه میخواین فرش و تابلوفرش های خاص و منحصر به فرد برای خونه تون تهیه کنین، حتما به این شهر سر بزنید!

بیشتر این فرش ها از پشم یا ابریشم فراوری میشن و بسیار با کیفیت و بی نظیر هستن. بدون شک، تنوع طرح و رنگ در فرش های تبریز نگاه هر بیننده ای رو به سوی خودش جلب می کنه.

  • گلیم و ورنی بافی در تبریز

گلیم بافی هم یکی دیگه از هنرهای اصیل و ارزشمنده ایرانیه که قدمت خیلی طولانی در شهر تبریز داره. این گلیم ها معمولا با استفاده از پشم، موی بز یا ابریشم بافته میشن و با رنگ های گیاهی رنگ آمیزی میشن.

ورنی یا سوماک هم نوعی دست بافت خاص از جنس پشم، پنبه، کنف یا ابریشم هست که به گلیم عشایری هم معروفه. ورنـی ها همگی هنر دست زنان و دختران عشایر و روستایی هستن و از زیبایی چشمگیری برخوردارن. ورنی یا سوماک میتونه از ابریشم یا پشم بافته بشه که انواع ابریشمی ظرافت و زیبایی بیشتر دارن و سبک تر هستن و خب طبیعتا گرون تر!

  • هنر جاجیم بافی

جاجیم یه نوع از دست بافت های عشایریه که با استفاده از نخ های رنگی و ظریف پشمی و پنبه ای یا تلفیقی از پشم و پنبه بافته شده. جاجیم ها معمولا از طرح های زیبای هندسی برخوردارن و به عنوان زیر انداز یا غیره استفاده میشن. یه نوع جاجیم بدون نقش و نگار هم وجود داره که بهش جاجیم موج گفته میشه.

  • جلوه ای از زیبایی رنگ ها در رنگرزی سنتی و چاپ کلاقه ای

یکی از مجذوب نماینده ترین صنایع دستی تبریز، محصولات هنر باتیک یا چاپ کلاقه ای هست که در منطقه اسکو آذربایجان رواج داره و برای تزیین و رنگرزی غیر مستقیم پارچه های مختلف مثل انواع شال و روسری، لباس، کیف، رومیزی، روتختی و تابلو های دیواری و غیره استفاده میشه. جالبه بدونین که رنگ های مورد استفاده در این هنر معمولا گیاهی هستن که شامل روناک، اسپرک، پوست انار و زردچوبه میشه. اگه میخواین یه سوغاتی مناسب و زیبا تهیه کنید، محصولات مزین به چاپ کلاقه ای گزینه بسیار مناسبی هستن.

  • نهایت ظرافت و زیبایی در هنر سوزن دوزی

یکی از معروف ترین صنایع دستی تبریز، هنر سوزن دوزی یا ابریشم دوزی هست که در شهر ممقان در 42 کیلومتری تبریز انجام میشه. سوزن دوزی هنر دست دختران و زنان هنرمنده که روی محصولات مختلفی مثل کمربند، کفش، کیف، جلیقه و رومیزی و غیره انجام میشه. طرح های زیبا و چشم نوازی که در این هنر استفاده میشه معمولا به شکل ذهنی و بازتاب فرهنگ، دید و برداشت هنرمند از طبیعت هست.

  • نمود زیبایی های خاک در هنر سفالگری

سفالگری یکی از معروف ترین هنرهای تبریز هست و محصولات سفالی این شهر از برترین صنایع دستی های تبریز محسوب میشن. هنرمندان تبریز با تزئیناتی مثل نقاشی، برجسته کاری، کنده کاری و مشبک کاری رو به محصولات سفالی اضافه می نمایند و زیبایی این صنایع دستی رو چند برابر می کنن. پوشش لعابی سفال خاک سفید از نوع بی رنگ یا فیروزه ای از زیباترین ترکیب ها هستن که نوع فیروزه ای معروفیت جهانی هم داره!

  • طراحی سنتی و نگارگری

نگارگری یکی از هنرهای اصیل ایرانیه که مکتب تبریز یکی از معروف ترین مکاتب این هنر در ایران هست. تاریخ هنر نگارگری به دوره ایلخانیان در تبریز برمیگرده و امروزه به عنوان یکی از معروف ترین و زیباترین صنایع دستی تبریز محسوب میشه. نگارگری با استفاده از روی سطوح مختلف مثل کاغذ، بوم یا دیوار انجام میشه و آثار بسیار زیبایی رو رقم میزنه.

  • سبد بافی؛ یکی از سوغاتی های زیبای تبریز

سبد بافی یکی از هنرهایی هست که در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی رونق داره و از اونجایی که قدمت خیلی طولانی داره، در سال 1394 به ثبت ملی رسیده! این سبد ها در طرح ها و رنگ های مختلفی فراوری میشن و میتونن یه سوغاتی و یادگار عالی از شهر تبریز باشن.

  • هنر قلم زنی روی فلزات

هنر قلم زنی تبریز از برجسته تری صنایع دستی این شهر محسوب میشه و از سبک و سیاق خاصی برخورداره. قلم زنی به معنای کنده کاری و ایجاد نقش های مختلف روی اشیا فلزی هست که از هنرهای بسیار اصیل تبریز به شمار میره و ریشه در فرهنگ و آداب منطقه داره. این کار، با فشار دست و به وسیله قلم انجام میشه و زحمت خیلی زیادی داره که در نهایت محصولی زیبا، ظریف و چشم نواز رو خلق می کنه. از رایج ترین محصولات فراوری شده از این هنر می تونیم به سماور قلم زنی و تابلوهای قلم زنی اشاره کنیم که همگی معروفیت جهانی دارن.

هنر قلم زنی روی فلزهای مختلفی از جمله مس، برنج و نقره انجام می شه که هرکدوم از زیبایی خاصی برخوردار هستن. به همین علت مردم از هر قشری که باشن میتونن این محصولات رو تهیه کنن. معمولا طرح هایی که در هنر قلم زنی تبریزی استفاده میشن اسلیمی، گل و مرغ و ابنیه ها هستن.

  • معرق کاری

هنر معرق کاری، موزاییک سازی یا کاشی معرق یکی از معروف ترین هنر های استان آذربایجان شرقی میباشد که قدمت و رونق آن به دوران سلجوقیان برمی شود. هنرمندان و استادکاران کاشی معرق با استفاده از این هنر اصیل ایرانی خیلی از ساختمان ها و مساجد رو در نهایت زیبایی تزیین می کنن. شما می تونین انواع تابلوهای کوچک و تزیینی کاشی معرق رو به عنوان سوغاتی از شهر تبریز تهیه کنین که از زیبایی چشم نوازی برخوردار هستن و می تونن یه یادگاری عالی از این شهر دوست داشتنی باشن.

  • جلوه ای از زیبایی چوب در هنر منبت کاری

منبت کاری روی چوب هم یکی از هنر های اصیل ایرانیه که از صنایع دستی مهم و شاخص آذربایجان شرقی هم محسوب میشه. منبت کاری در واقع همون حکاکی و کنده کاری روی چوب هست که در نهایت ظرافت و زیبایی انجام میشه و برای تزیین اجزای مختلف در آثار تاریخی هم مورد استفاده قرار می گیره. هنر منبت کاری بسیار ظریف و دقیق بوده و باید از طریق افراد ماهر و هنرمند انجام بشه و احتیاج به ذوق و حوصله خیلی زیادی داره. پرکاربرد ترین نقش و نگارهایی که در این هنر استفاده میشن طرح های اسلیمی، ختایی و گل و مرغ هستن که هرکدوم زیبایی منحصر به فردی دارن.

  • تابلوهای ترام سنگ

یکی از صنایع دستی نو و ارزشمند تبریز، تابلو های ترام سنگ هستن که هواداران زیادی هم دارن. تصاویر اشخاص معروف و محبوب با استفاده از سنگ های ریز در این تابلوها طراحی می شن و شما می تونین تابلو تصویر دلخواهتون رو برای طراحی به هنرمندان و افراد ماهر سفارش بدین. نمونه های برجسته ای از این هنر در پارک مفاخر تبریز وجود داره که بسیار زیبا هستن. کسی که برای اولین بار این هنر خلاقانه رو ابداع کرد، شخصی به نام صابر اصغری بود که خودش از طراحان معروف این هنر هست. این تابلوها، اثرهای هنری خاص و ماندگاری هستن و می تونن یه سوغاتی و یادگاری منحصر به فرد از شهر تبریز باشن.

  • زیور الات سنتی تبریز

شاید جالب باشه که بدونید زیورآلات سنتی تبریز هم از جمله صنایع دستی معروف و محبوب این شهر محسوب میشن. این زیور آلات سنتی علاوه بر طلای عیار بالا، با استفاده از نقره و طلای با عیار پایین هم ساخته می شن و به همین علت افراد مختلف از قشرهای گوناگون میتونن این محصولات رو تهیه کنن. فراوری این صنایع دستی از طریق افراد ماهر و هنرمند انجام می شه. شما می تونین آثار چشم نواز هنر اصیل و ارزشمند ساخت زیورآلات رو در بازارهای سنتی و مدرن تبریز پیدا کنین که به عنوان یه یادگاری نفیس و ارزشمند از این شهر زیبا هستن.

  • هنر نقره سازی و نقره کوبی

یکی از هنر های معروف و اصلی تبریز، هنر نقره سازی و نقره کوبی هست که این صنعت از سال های گذشته در تبریز رواج داشته. جالبه بدونین که این هنر در سال 1915 میلادی از ترکیه به ایران اومده و رواج پیدا نموده. هنر نقره سازی و نقره کوبی معمولا در زیورآلات، ظروف کاربردی و تزئینی، آینه و شمعدان و قاب عکس استفاده میشه که این کار از طریق هنرمندان ماهر تبریزی انجام میشه.

نقره کوبی و کنده کاری روی نقره در تبریز،مهر اصالت آثار و فراوریات صنایع دستی رو از سازمان یونسکو دریافت نموده که بسیار ارزشمنده! نقـره کوبی معمولا روی تسبیح ها انجام میشه به این شکل که ابتدا دونه های تسبیح رو سوراخ میکنن و بعد نقره خالص رو به اونها می زنن.

نقره کوبی به جز تسبیح، روی چیزهای دیگه ای هم مثل تابلو، عصا، پیپ، پایه فندک و استکان انجام میشه که از ظرافت و زیبایی چشمگیری برخورداره.

سوالات متداول:

  • معروف ترین صنایع دستی تبریز چه چیزهایی هستن؟

محصولات چرمی و دست دوز، فرش و تابلوفرش های دست بافت، گلیم بافی، جاجیم بافی و پارچه های سوزن دوزی شده از معروف ترین و شناخته شده ترین صنایع دستی تبریز هستن.

  • صنایع دستی تبریز رو از کجا بخریم؟

معروف ترین مرکز خرید صنایع دستی تبریز، بازار سنتی و قدیمی تبریز هست.

  • مرکز تهیه سفال تبریز کجاست؟

خانه سفال تبریز مهم ترین مرکز ارائه محصولات سفالی در شهر تبریز هست.

  • سفال خاک سفید مخصوص کدوم منطقه آذربایجان شرقیه؟

سفال خاک سفید به روستای زنوز از شهرستان مرند آذربایجان شرقی، در دامنه کوه آق داغ تعلق داره.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2170

به "صنایع دستی تبریز یادگار از هنر و فرهنگ ایرانی!" امتیاز دهید

2 کاربر به "صنایع دستی تبریز یادگار از هنر و فرهنگ ایرانی!" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی تبریز یادگار از هنر و فرهنگ ایرانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید