علم سنجی در خدمت سلامت جسم و جان جامعه

به گزارش مجله جگوار، شیوع ویروس کرونا می تواند تلنگری باشد که متخصصان علم سنجی و سیاست گذاران به طور جدی تر در کنار هم باشند و دوشادوش یکدیگر با تحلیل متون علمی، فرایند آینده فعالیت های حوزه سلامت و مسائل اجتماعی را تحلیل نمایند.

علم سنجی در خدمت سلامت جسم و جان جامعه

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، سال هاست حوزه ای به نام علم سنجی در بدنه دانشگاهی و علمی جوامع جهان خودنمایی می نماید. ایران نیز از کشورهای پیشرو در این زمینه است و متخصصان علم سنجی بنامی دارد که حتی در جهان شهرت دارند. واحدها و ادارات مختلفی هم در بسیاری از دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به نام علم سنجی وجود دارد که کار اصلی آن ارزیابی بفرایندادهای علمی است.

اما باید دید واقعاً کار اصلی این حوزه علمی چیست؟ بسیاری تصور می نمایند که این حوزه علمی، فقط به شمارش تعداد مقالات وآثار علمی می پردازد، میزان استنادها را مشخص می نماید و اساساً کار آن کمی گرایی است و نهایتاً مشخص می نماید که یک دانشگاه یا پژوهشگاه دارای چه رتبه ای در نظام های رتبه بندی علمی جهان است.

در حالی که اگر عمیق به قضیه و کار این حوزه بنگریم متوجه خواهیم شد برداشت بسیاری از افراد از این علم، طی سال های اخیر اشتباه بوده و آنطور که باید و شاید، از قابلیت های این حوزه علمی بهره نجسته اند و گاهی هم فقط در ورطه تکرار انجام پژوهش هایی از این دست گیر افتاده اند؛ لیکن باید توجه داشت علم سنجی می تواند در خدمت سیاست گذاری های کلان جامعه به خصوص پیش از وقوع یک بحران همه گیر باشد.

به عنوان نمونه، در زمینه شیوع جهانی ویروس کرونا بهره گیری از توانمندی های علم سنجی شاید می توانست حجم و عمق این فاجعه را کمتر کند. آنالیز و پایش پایگاه های استنادی نظیر اسکوپوس، پاب مد و وب اف ساینس در مورد موضوعاتی که مستقیماً با سلامت جامعه مرتبط است و ارائه گزارش ها به صاحب نظران، متخصصان و سیاست گذاران درباره موضوعاتی که در این پایگاه ها در حال برجسته شدن هستند می تواند هشدارهای اولیه ای باشد که توسط متخصصان علم سنجی به مدیران داده می گردد و مدیران می توانند براساس همین گزارش ها و داده ها نسبت به برنامه ریزی و تصمیم گیری اقدام نمایند.

با توجه به رخداد جهانی پیش آمده در مورد کرونا، این بیماری می تواند تلنگری باشد که متخصصان علم سنجی و سیاست گذاران به طور جدی تر در کنار هم باشند و دوشادوش یکدیگر با تحلیل متون علمی، فرایند آینده فعالیت های حوزه سلامت، مسائل اجتماعی و سایر موارد را تحلیل نمایند و پیش بینی های لازم انجام گردد.

* امیررضا اصنافی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی

4118/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 998

به "علم سنجی در خدمت سلامت جسم و جان جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علم سنجی در خدمت سلامت جسم و جان جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید