ناسا موثرترین راه آبیاری گیاهان در فضا را دنبال می نماید

به گزارش مجله جگوار، اطمینان حاصل کردن از این که گیاهان مواد مغذی مورد نیازشان را به وسیله آبیاری به دست می آورند همواره برای کشاورزان در زمین و همچنین برای فضانوردان در فضا چالش برانگیز بوده است.

ناسا موثرترین راه آبیاری گیاهان در فضا را دنبال می نماید

اداره کل ملی هوانوردی و فضا(ناسا) پس از اتمام پروژه مدیریت آبرسانی به گیاهان(Plant Water Management) اکنون یک قدم به ایجاد موثرترین راه آبرسانی و هوادهی به گیاهان در فضا نزدیک شده است. این پروژه بخشی از تحقیقات تامین غذا برای فضانوردان در سفرهای طولانی مدت به ماه و مریخ است. تایلر هچ (Tyler Hatch) دانشمند این پروژه می گوید: ناسا در گذشته نشان داده است که پرورش گیاهان در فضا به عنوان منبع غذایی از منظر باغبانی امکانپذیر است.

در پروژه های پیشین فضانوردان دریافتند که یکی از مسائل پرورش گیاهان در فضا، رساندن آب و هوا به ریشه آن ها در شرایط بی وزنی است زیرا ریشه ها در فضا به شکل متفاوتی رشد می نمایند.

هچ و گروهش با زیست گیاه شناسان در مرکز فضایی کندی ناسا کار کردند تا نیازهای گیاهان و مسائلی که بر سر راه رشد گیاهان در فضا وجود دارد را بیابند.

محققان بر روی دو راه اصلی آبرسانی به گیاهان متمرکز شدند. اولین راه روش سنتی استفاده از خاک بود و روش دوم آب کشت بود. در این روش از خاک استفاده نمی گردد و گیاه درون آب قرار می گیرد.

محققان از گیاهان شبیه سازی شده برای انجام این آزمایش استفاده کردند زیرا استفاده از گیاهان واقعی به علت طول عمر آن ها، کاری چالش برانگیز است. محققان از پارچه نمدی، فوم و اسفنج برای ساخت گیاه مصنوعی استفاده کردند بنابراین نیازی به استفاده از گیاه واقعی نبود.

استفاده از آب میوه که دارای مواد مغذی و شکر است به شبیه سازی شرایط موجود در گیاهان روی زمین یاری کرد. همچنین رنگ آن هنگام جذب شدن به راحتی قابل مشاهده بود.

داده های به دست آمده بر روی ویژگی های ظاهری آزمایش و سرعت جذب مواد مغذی توسط گیاه تمرکز داشت. دوربین ها نیز این فرایند را ضبط کردند.

اولین مرحله عملیاتی پروژه مدیریت آبرسانی به گیاهان در ایستگاه فضایی ، اواخر ماه فوریه به خاتمه رسید. محققان اطلاعات ارزشمندی به دست آوردند و امیدوارند در آینده آزمایش های بیشتری انجام دهند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1675

به "ناسا موثرترین راه آبیاری گیاهان در فضا را دنبال می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا موثرترین راه آبیاری گیاهان در فضا را دنبال می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید