نقش بازارگاه های تجاری در فضای اکوسیستم اینشورتک ایران
به گزارش مجله جگوار، به نقل از راه پرداخت، مدتی است که موضوع تحول دیجیتال و اینشورتک از موضوعات اصلی و ترندهای صنعت بیمه در کشور ایران بوده است.
از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.
به گزارش روابط عمومی دیجی پی، بررسی ادبیات موضوعی و همچنین مفاهیم اینشورتک، نشان می دهد که هنوز اتفاق نظر واحدی درباره تعریف این موضوع، میان بازیگران اصلی این حوزه که شامل صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران VC، استارت آپ ها، شرکت های بیمه و… است، وجود ندارد که این نشأت گرفته از انتظارات متفاوت این حلقه های اکوسیستم از موضوع اینشورتک است.
موضوعی که همه بر آن اتفاق نظر دارند این است که تحول دیجیتال و مفهوم اینشورتک، موضوعاتی بسیار فراتر از بهینه سازی فرایندهای مرسوم صنعت بیمه و یا دیجیتالی کردن آن است. شاید سطحی ترین برداشت از موضوع تحول دیجیتال و پدیده اینشورتک، دیجیتالی کردن فرایندهای فروش، صدور و خسارات محصولات مختلف بیمه ای باشد؛ عمیق ترین نقطه آن شناساییِ به لحظه و زودهنگام فرایندهای بازار بیمه بر اساس داده های هوشمند و بازطراحی مدل های کسب و کار محصولات مختلف بیمه ای با رویکرد نوآورانه با قابلیت و قدرت بسیار بالا در تکثیر آن در بازار است (Diffusion of innovation) و لازمه آن تغییر پارادایم شرکت ها از برنامه ریزی استراتژیک به هوشمندی استراتژیک و از عملیات محوری به مشتری محوری است.
به بیان دیگر حوزه اینشورتک و تحول دیجیتال در صنعت بیمه بر خواسته از درون بازار بیمه است نه شرکت های بیمه ای؛ و شامل فناوری های نوآورانه مانند کان داده ها، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است. نحوه استفاده از تکنولوژی های یاد شده و ترکیب آن ها، با تحلیل داده های مشتری، قدرت تکثیر و استفاده این تکنولوژی ها توسط دسته های مختلف مشتریان ارتباط مستقیم دارد و کپی برداری صرف از نمونه های خارجی، بدون درنظرگرفتن سطح بلوغ مشتریان و همچنین قدرت و سرعت تکثیر این نوآوری ها، فقط تا مدت ها یک فعالیت تبلیغاتی سطحی خواهد بود.
بازارگاه های آنلاین (Market Place) بزرگ همچون خبرنگاران، با در اختیار داشتن داده های به روز و به لحظه رفتاری و نگرشی میلیون ها مصرف کننده ایرانی، به عنوان رسانه های پرمخاطب و جایگاهی قابل اعتماد، مرجع و در دسترس برای همه شناخته می شوند. این بازارگاه ها همچنین مناسب ترین محل برای تحلیل فرایند نیازها و خواسته های مخاطبان بیمه در ایران، طراحی محصولات بیمه ای در لایه های اصلی، خدمات قبل و بعد از فروش و ایجاد مدل های کسب وکار جدید و ایجاد چرخه یکپارچه ارزش برای بازار بیمه کشور ایران به شمار می آیند.
در طراحی مدل های کسب وکار و چرخه ارزش به گونه ای عمل می شود که یک تعادل بهینه با نگاه هم افزایی در چرخه ارزش صنعت بیمه ایجاد شود. این چرخه ارزش شامل مصرف کنندگان نهایی، فروشندگان و کنندگان شرکت های بیمه، شرکت های بیمه، شرکت های TPA و شرکای کلیدی آن ها همچون شرکت های توسعه دهنده نرم افزارهای بیمه ای می شود.
مفهوم سطح بالای ارزش این بازارگاه های آنلاین، ایجاد خدمات بیمه ای شخصی سازی شده با تیراژ وسیع برای دسته های مختلف مشتریان و مصرف کنندگان ایرانی از طریق سیستم های یادگیری، هوش ماشینی، بررسی و باندلینگ مناسب ترین گزینه های بازار از دید مشتریان و برندها و قیمت گذاری هوشمندانه و فروش از طریق فروشندگان صنعت بیمه است.
این کارراهه، کارراهه ای است که در نمونه های مختلف در خارج از کشور از طریق اتحادهای استراتژیک میان شرکت های بیمه ای و بازارگاه ها ایجاد شده و توسعه یافته است. برای مثال بازارگاه علی بابا برای تحقق این هدف با شرکت آکسا همکاری تنگاتنگی دارد.
در حقیقت ارزش اصلی این بازارگاه ها، فراتر از یک کانال توزیع است. این بازارگاه ها می توانند کل فرایندهای بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش، طراحی محصولات و خدمات بیمه ای را در درون خود ایجاد کنند و با اتحادهای استراتژیک با شرکت های بیمه، کنندگان و فروشندگان فعال بیمه، نرخ نفوذ بیمه در کشور را افزایش دهند و منشا تحول در این حوزه شوند. نکته بسیار مهم در مدل یاد شده این است که در این بازارگاه ها، استعدادهای طراحی و توسعه مدل ها و طرح های کسب وکار بیمه ای با رویکرد بومی کشور ایران به کار گرفته شده تا بتوانند نقش تسهیل کننده را میان این بازارگاه ها و شرکت های بیمه ای ایفا کنند.
دیجی پی از بازیگران جوان صنعت فین تک و لندتک، در حال راه اندازی بخش جدید اینشورتک در سوپر اپلیکیشن خود است. بخشی که پیش بینی می شود در سال آینده به اکوسیستم اینشورتک کشور معرفی شود. ورود دیجی پی به این حوزه به ویژه به دلیل همکاری این سوپراپلیکیشن در کنار خبرنگاران به عنوان بزرگترین بازارگاه تجاری خاورمیانه می تواند نویدبخش تحولات خوب در این حوزه برای کاربران ایرانی باشد.
منبع: دیجیکالا مگ