نیاسین آمید چیست و چه تأثیری در سلامت پوست دارد؟

به گزارش مجله جگوار، نیاسین آمید یا نیکوتین آمید نوعی ویتامین B3 است. مصرف آن می تواند از کمبود ویتامین B3 جلوگیری نموده و آکنه و اگزما را درمان کند. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است. جلوگیری از کمبود ویتامین B3 از این جهت مهم است که این کمبود می تواند باعث اختلالات پوستی، کلیوی و ذهنی گردد. اما نیاسین آمید فواید بسیار بیشتری به ویژه در زمینه سلامت عمومی پوست دارد. در این مطلب با ما با معرفی کامل نیاسین آمید همراه باشید.

نیاسین آمید چیست و چه تأثیری در سلامت پوست دارد؟

آیا نیاسین آمید همان نیاسین است؟

برخلاف تشابه اسمی، نیاسین آمید همان نیاسین نیست. این دو، دو مدل مختلف از ویتامین B3 هستند. اگرچه بدن می تواند نیاسین آمید را از مکمل های نیاسینی که می خورید فراوری کند اما این موضوع زمانی اتفاق می افتد که اندازه زیادی نیاسین در بدن وجود داشته باشد. تریپتوفان هم می تواند در بدن به نیاسین آمید تبدیل گردد.

همواره قبل از مصرف مکمل ویتامین B3 یا سایر مکمل ها باید با پزشک مشورت کنید.

نیاسین آمید چه فوایدی دارد؟

به صورت کلی نیاسین آمید می تواند به ساخت پروتئین در پوست و نگه داشتن رطوبت در پوست برای جلوگیری از آسیب های محیطی یاری کند.

  • مصونیت؛ نیاسین آمید به ساخت کراتین یاری می نماید. کراتین پروتئینی است که پوست را محکم و سالم نگه می دارد.
  • مانع چربی؛ نیاسین آمید به پوستتان یاری می نماید یک سد چربی (سرامید) بسازند که می تواند به بازیابی رطوبت یاری کند. این برای همه انواع پوست مفید است به ویژه اگر دچار اگزما یا پیری پوست باشید.
  • کاهش قرمزی و لک شدن؛ نیاسین آمید التهاب را کاهش می دهد که این به معنای کاهش قرمزی ناشی از اگزما، آکنه و سایر بیماری های التهابی پوست است.
  • کاهش ظاهر منافذ؛ لطیف و مرطوب نگه داشتن پوست یک فایده دیگر هم دارد اینکه به مرور زمان منافذ پوست کاهش می یابند.
  • تنظیم چربی؛ فواید مرطوب کردن تنها برای پوست های خشک نیست. نیاسین آمید بعلاوه می تواند به تنظیم اندازه چربی ترشح شده از غدد چربی یاری نموده و از ترشح بیش از حد چربی به وسیله این غدد جلوگیری کند.
  • محافظت در برابر تابش آفتاب؛ نیاسین آمید می تواند به صورت همزمان سلول های پوستی سالم را ساخته و در عین حال از آن ها در برابر آسیب اشعه های فرابنفش محافظت کند.
  • درمان لکه های تیره پوستی؛ بعضی تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که 5 درصد نیاسین آمید می تواند در روشن کردن لکه های تیره موثر باشد. فواید و اثرات آن پس از چهار هفته تعیین می شوند اما بیشتر از دو ماه طول نمی کشد. این مزیت به علت افزایش فراوری کلاژن اتفاق می افتد.
  • به حداقل رساندن خطوط نازک و چین و چروک ها؛ تحقیقات بعلاوه به این نتیجه دست پیدا نموده اند که همان اندازه نیاسین آمید در کاهش علائم آسیب های مربوط به آفتاب که با پیری همراه هستند موثر است. این آسیب ها شامل خطوط ظریف و چین و چروک ها است.
  • مراقبت در برابر استرس اکسیداتیو؛ نیاسین آمید به ساخت سلول هایی در پوست یاری می نماید که در عین حال از آن ها در برابر استرس های محیطی مانند نور آفتاب، آلودگی و مواد سمی محافظت می نماید.
  • درمان آکنه؛ نیاسین آمید می تواند برای آکنه های شدید به ویژه انواع التهابی آن مانند پاپول و پاسچول مفید باشد. به مرور زمان جوش کمتر و بافت پوست بهتری خواهید داشت.

آیا محصولات پوستی بر غذا و مکمل ها ارجحیت دارند؟

خوردن یک رژیم غذایی متعادل برترین روش برای دریافت ریزمغذی هایی مانند ویتامین B3 است. شما باید برای درمان کمبود ویتامین فقط زیر نظر پزشک مکمل را مصرف کنید.

هنگامی که صحبت از سلامت عمومی پوست می گردد بعضی از فواید نیاسین آمید را می توان از غذاهایی که می خورید به دست بیاورید، ویتامین B3 در:

  • تخم مرغ
  • غلات
  • سبزیجات سبز
  • حبوبات
  • ماهی
  • شیر

یافت می گردد. اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که مواد مغذی موجود در رژیم غذاییتان روی سلامت کلی پوستتان تاثیر بگذارد. تنها روش اطمینان از اینکه نیاسین آمید روی سلامت پوستتان اثرگذار است استفاده موضعی از آن است.

آیا نوع محصولات پوستی یا زمان استفاده از آن ها در روتین پوستی اهمیت دارد؟

بسیاری از محصولات موضعی نیاسین آمید به شکل سرم هستند. سرم ها درمان اضافه ای هستند که مسائل پوستی را خارج از پاکسازی، استفاده از تونر و مرطوب کردن عادی برطرف می نماید.

سرم نیاسین آمید شما باید بعد از تونر و قبل از مرطوب نماینده استفاده گردد. بعضی شوینده ها و کرم ها هم دارای نیاسین آمید هستند. این ماده بعلاوه در بعضی ماسک های صورت هم پیدا می گردد که پس از هر بار استفاده شسته می شوند.

دستورالعمل هر محصول را با دقت بخوانید و راهنمای استفاده را دنبال کنید.

هنگام انتخاب یک محصول باید در پی چه چیزی باشیم؟

اندازه نیاسین آمید در محصولات مختلف فرق دارد با این حال فرمولاسیون آن در اغلب محصولات 5 درصد یا کمتر است. بعضی گزارشات نشان می دهند که فرمول های 5 درصدی برای درمان لکه های تیره و آسیب های ناشی از قرار گرفتن در برابر آفتاب موثر هستند.

در صورتی که پوست حساسی دارید بهتر است در ابتدا با دز پایین تری شروع کنید. فرمول هایی با 2 درصد نیاسین آمید به کاهش نشانه های اگزما و بیماری های مشابه یاری می نمایند.

ممکن است نام نیاسین آمید روی محصولات به صورت نیاسین یا نیکوتین آمید نوشته شده باشد.

آیا نیاسین آمید برای افزایش اثربخشی می تواند با سایر محصولات مراقبت پوستی ترکیب گردد؟

نیاسین آمید می تواند برای گرفتن نتایج بهینه با سایر مواد ترکیب گردد. به عنوان مثال بعضی گزارشات توصیه نموده اند که مکمل نیاسین آمید با مس، فولیک اسید و زینک برای درمان آکنه به خوبی کار می نماید.

امکان استفاده بیشتر از سرم نیاسین آمید با استفاده کردن از آن به همراه هیالورونیک اسید وجود دارد. هیالورونیک اسید جذب محصول را افزایش می دهد.

آیا استفاده از نیاسین آمید عوارض جانبی دارد؟

اغلب استفاده از نیاسین آمید موضعی ایمن و بی خطر است. افرادی که آلرژی های قبلی دارند به احتمال بیشتری واکنش آلرژیک نشان می دهند. علت این مساله این است که نیاسین آمید می تواند باعث گردد بدن هیستامین ترشح کند.

با انجام تست می توان از واکنش های آلرژیک و حساسیت نسبت به محصولات جلوگیری کرد. به این منظور:

  • اندازه کمی از محصول را روی ساعد خود بمالید.
  • 24 ساعت صبر کنید.
  • در صورتی که دچار احساس خارش، قرمزی یا تورم شدید آن ناحیه را بشویید و مصرف آن را متوقف کنید.
  • در صورتی که هیچ عارضه ای را مشاهده نکردید می توانید از آن در هر قسمتی بهره ببرید.

چه نتایجی را می توانیم از آن انتظار داشته باشیم؟

مانند هر محصول مراقبت از پوست دیگری احتمالا تا چند هفته نتیجه قابل توجهی را مشاهده نخواهید کرد. اگرچه بسیاری از تحقیقات در دسترس اذعان دارند که بهبودهای قابل توجهی پس از چهار هفته استفاده ایجاد می شوند اما هیچ زمان بندی دقیقی وجود ندارد.

ممکن است پس از هشت هفته تغییراتی را روی پوستتان ببینید. این تغییرات شامل نرم شدن، تنظیم چربی و آبرسانی شدن هستند. در صورتی که در طی دو ماه هیچ تغییری مشاهده نکردید بهتر است با یک متخصص پوست و مو صحبت کنید. متخصصان پوست و مو می توانند به روتین مراقبت پوست و موی شما دست پیدا نموده و به شما می گویند چه محصولاتی را بهره ببرید و چه تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا پوست سالم تری داشته باشید.

در انتها

هنگام استفاده از نیاسین آمید موضعی به صورت روزانه تاثیر مثبت آن را روی سلامت پوست خود خواهید دید. این ماده به کاهش التهاب و لکه های تیره یاری نموده، بافت کلی پوست را نرم می سازد و باعث شفافیت پوست می گردد. تماشا نتیجه و پیشرفت چند هفته طول می کشد بنابراین نکته ی بسیار مهم این است که شکیبا باشید و روتین خود را به صورت مرتب انجام دهید.

تنها در صورتی از مکمل های نیاسین آمید بهره ببرید که پزشک آن ها را برای کمبود ویتامین B3 یا سایر مسائل تجویز نموده باشد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2300

به "نیاسین آمید چیست و چه تأثیری در سلامت پوست دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیاسین آمید چیست و چه تأثیری در سلامت پوست دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید