پزشکانی که دیدار می نمایند نه ویزیت ، نوبت MRI در کانادا چقدر طول می کشد

به گزارش مجله جگوار، این قابل قبول نیست که مثلا افرادی چه غنی و چه نیازمند صاحب چندین دفترچه بیمه باشند و در یک هفته به چندین متخصص از یک نوع مراجع نمایند یا در طی یک ماه چندین ام آر آی، سی تی اسکن، آزمایش و سونوگرافی انجام دهند.

پزشکانی که دیدار می نمایند نه ویزیت ، نوبت MRI در کانادا چقدر طول می کشد

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

خبرنگاران،

علیرضا پور اقدم کارشناس بیمه نوشت: چندی پیش یکی از دوستان از کانادا که کشوری پیشرفته در نظام ارجاع و سیستم سلامت بوده و پیروز به اجرای کارت سلامت یا همان هلث کارت برای تمام شهروندانش شده است؛ برای ملاقات خانواده اش به ایران آمد.

در این سفر تصمیم گرفت زانوهایش را که دچار مشکل بود در ایران درمان کند وقتی از او سوال کردم که چرا درمانش را در کانادا انجام نمی دهد اشاره داشت که برای نوبت MRI در کانادا در صورتی که وجود تایید پزشک خانواده و تعدادی فاکتورهای دیگر حداقل انتظاری 6 ماه احتیاج است در غیر اینصورت صرفاً با هزینه های گزاف و اصرار خود از جیب خود بیمار قابلیت انجام زودهنگام عمل وجود دارد.

نکته جالب اینکه این دوست در عصر همان روزی که تصمیم به درمان در ایران گرفت MRI شد و در آخر هفته نیز بعد از عمل مینیسک زانوهایش از بیمارستان مرخص شد آنهم جراحی که اورژانسی هم نبود.

هدف از نقل این خاطره رسیدن به این مطلب است که وقتی نظام سلامت قرار است چتری برای همه و در همه جا باشد و بر آن مبنا می بایست سازمان های دیگر تجمیع و ارتقا یابند و دولت ها به دلیل حساسیت و اهمیت نظام سلامت متولی آن شوند تا تمامی شهروندان تحت پوشش و حمایت قرار گیرند طبیعی است بدون داشتن شاخص های کنترل این مسئله غیر ممکن خواهد بود و این قابل قبول نیست که مثلا افرادی چه غنی و چه احتیاجمند صاحب چندین دفترچه بیمه باشند و در یک هفته به چندین متخصص از یک نوع مراجع نمایند یا در طی یک ماه چندین ام آر آی، سی تی اسکن، آزمایش و سونوگرافی انجام دهند آنهم به بهانه عدم برخوردای از کیفیت یا عدم اطمینان به نتایج آزمایشگاهها یا حتی قبول نداشتن پزشک جوان توصیه و بی تجربه.

در مطب ها و آزمایشگاهها صف های طولانی مردم مشاهده می گردد و به جای اینکه پزشکان بیماران را ویزیت نمایند مردم پزشک را ملاقات می نمایند و در طی 4 ساعت کاری بالغ بر 40 نفر از مردم که بعضاً هم بیمار بدحال نیز هستند دیدار می شوند، نه ویزیت و این در حالیست که از منظر رویه معمول و منطقی هر پزشک عمومی 15 ، متخصص 20 و فوق تخصص 25 دقیقه برای هر بیمار پس از گذراندن نظام ارجاع جهت اسکرین و غربالگری های اولیه می بایست زمان صرف کند.

حال در چنین آشفته بازاری که هیچ کیفیتی وجود ندارد و عنوان بیمار و مردم به ابزاری برای سود دهی عده ای منفعت طلب بدل شده است و منابع دولتها و سازمانهای بیمه ای نیز مطمئناً نامحدود بوده و هیچ چارچوبی نیز برای قراردادهای سازمان های بیمه ای متصور نیست و با صدور هر مجوز فعالیت برای هر نوع مرکز درمان بیمه الزاماً باید با آن انعقاد قرارداد گردد. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مراکز درمانی وقتی مجوز فعالیت دائم یا موقت به ثبت می رسانند اصرار دارند به هر دلیلی راهی توجیه نمایند که باید برای رضای خدا و مردم و با رابطه و توصیه فلان مسئول و وکیل و وصی، قرارداد بیمه منعقد گردد تازه از این خان که گذشتند خان بعدی تخریب و بی کیفیت کردن رقبا و همکاران قبلی خودشان است که: آخرین تکنولوژی و به روزترین دستگاهها و تجهیزات و پزشکان را داریم و تکرار و تکرار ادعاهایی که قبلا عنوان شده را برای مردمی که به آنان اعتماد دارند را ایجاد می نمایند.

با این رویه چندین ماه که از سال گذشت اندک اندک گله مندی از پرداخت های بیمه ها و تخریب همان سازمان های بیمه گری را آغاز می نمایند که تاکنون جهت عقد قرارداد به وسیله واسطه التماسشان را می کردند. اما اینبار دست به دامن فضای مجازی و رسانه و جراید و هر کسی دست به قلم و قانون دان و مدعی می شوند و در مقام مقایسه با کشورهای توسعه یافته و کارشناس و اهل فن بر می آیند.حال این سوال مطرح می گردد که سرنخ این کلاف سردرگم در کشورمان در کجاست؟در بیمه؟ در پزشکان؟ در موسسات درمانی؟ در مردم؟ در مسئولین؟ بالاخره در کجا؟ آیا امیدی به اصلاح وجود دارد و اگر هست از کجا باید آغاز گردد؟.

منبع: تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 324

به "پزشکانی که دیدار می نمایند نه ویزیت ، نوبت MRI در کانادا چقدر طول می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزشکانی که دیدار می نمایند نه ویزیت ، نوبت MRI در کانادا چقدر طول می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید