کشورهای مختلف در جنگ علیه کروناویروس از چه روش هایی استفاده نموده اند؟

به گزارش مجله جگوار، پس از گذشت بیش از 3 ماه، در حالی زنگ خطر بیماری کرونا ویروس 2019 با صدای بلندتر به گوش می رسد، که بسیاری از کشورها به طور ناگهانی اقدامات سختگیرانه ای را برای کند کردن شیوع این بیماری انجام داده اند.

کشورهای مختلف در جنگ علیه کروناویروس از چه روش هایی استفاده نموده اند؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، پس از گذشت بیش از 3 ماه، در حالی زنگ خطر بیماری کرونا ویروس 2019 با صدای بلندتر به گوش می رسد، که بسیاری از کشورها به طور ناگهانی اقدامات سختگیرانه ای را برای کند کردن شیوع این بیماری انجام داده اند؛ هزاران رویداد لغو شده، مدارس، رستوران ها، کافه ها و کلوپ ها بسته شده اند و سیستم های حمل و نقل در حالت آماده باش قرار دارند .

ظرفیت بیمارستان های ایتالیا مدتی است که تکمیل شده و پزشکان مجبور به انتخاب هایی آزار دهنده می شوند که چه کسی را معالجه و چه کسی را رها نمایند .

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خاتمه در 16 مارس تصدیق کرد که این یک فاجعه است؛ امانوئل ماکرون، همتای وی در همان روز به مردم فرانسه گفت: این جنگ است .

اما چگونگی جنگیدن با آن هنوز مورد بحث است .

اقدامات عجولانه معرفی شده بین کشورها و حتی در داخل کشورها بسیار متفاوت است .

دولت ایالات متحده تجمع بیش از 10 نفر را توصیه نمی نماید، اما سان فرانسیسکو به همه دستور داده است که در خانه بمانند. ایتالیا، فرانسه و اسپانیا در حالی که پلیس یا ارتش در بعضی از نقاط در حال گشت زنی در خیابان ها هستند، جمعیت خود را تقریباً به طور کامل به حالت تعطیل درآوردند، اما در همین زمان در انگلستان کافه ها باز بود. آلمان، مانند بسیاری از کشورها، مدارس خود را تعطیل کرد اما مدارس برای بچه ها در سوئد باز هستند .

چرا نمی توان از استراتژی کشورهایی مثل سنگاپور، کره جنوبی و هنگ کنک در دیگر کشورها استفاده کرد؟

آنالیز فعالیت های کشورهای مختلف حاکی از آن است که تفاوت در منابع، فرهنگ، قوانین و ساختار دولت ها، منجر به تفاوت هایی در مراحل مختلف شیوع بیماری شده است .

به نظر می رسد کره جنوبی، هنگ کنگ و سنگاپور درس های مهمی برای جهان داشته باشند، بدون آنکه با اپیدمی در کشور خود با استفاده از تاکتیک های استبدادی به کار رفته در چین برخورد نموده باشند. با این وجود بعضی از استراتژی های اتخاذ شده در آن کشورها امکان پیاده سازی در مناطق دیگر جهان را ندارد: مانند آزمایش گسترده برای یافتن موارد مبتلا، ردیابی تماس با آن ها برای آزمایش یا قرنطینه کردن آن ها و تشویق یا مجبور کردن افراد آلوده به قرنطینه خودشان .

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، تدروس آدانوم، در کنفرانس خبری اخیر، تاکید نمود که هیچ اقدامی به تنهایی کافی نخواهد بود. آزمایش، ردیابی، قرنطینه و فاصله اجتماعی به تنهایی کافی نیست و همه آن ها باید باهم انجام گردد .

آیا فاصله از اجتماع (قرنطینه) به عدم شیوع ویروس یاری می نماید؟

شکی نیست که فاصله دریافت از اجتماع یعنی دور نگه داشتن افراد از یکدیگر، می تواند انتقال ویروس را به شدت کاهش دهد. براساس گزارش مأموریت مشترک سازمان بهداشت جهانی و دولت چین که در تاریخ 28 فوریه منتشر شد، کنترل شیوع ویروس کرونا در چین طی چند هفته ضروری بود .

اکنون سایر کشورها در حال ارزیابی این موضوع هستند که چقدر می توانند از این رویکرد استفاده نمایند .

بسیاری از کشورها کاهش اجتماعات را با ممنوعیت تجمع بیش از 1000 نفر آغاز کردند و سپس به طور پی در پی این تعداد کاهش یافت. بعضی از آن ها تئاترها، سینماها، رستوران ها، سالن های ورزشی و همچنین همه اماکن عبادتی را تعطیل نموده اند. آلمان بیشتر فروشگاه های غیرضروری را تعطیل نموده است اما ساعت های طولانی را برای سوپرمارکت ها تمدید نموده تا تعداد خریداران را در هر ساعت کاهش دهد. در بعضی از کشورها، فروشگاه ها ساعت های اول روز را برای مشتریان مسن در معرض خطر بالای بیماری شدید، رزرو می نمایند .

آیا تعطیلی مدارس اثری بر کاهش شیوع کروناویروس دارد؟

طبق اعلام یونسکو، تعطیلی مدارس بیش از نیم میلیارد کودک را به خانه فرستاده است. این که آیا این امر منطقی است مورد بحث است؛ زیرا کرونا به ندرت بچه ها را بیمار می نماید و معین نیست که چند مرتبه آنها به عفونت های بدون علامت مبتلا می شوند و ویروس را منتقل می نمایند .

فایده اصلی تعطیلی مدارس، در واقع مجبور کردن والدین به ماندن در خانه است. از طرف دیگر، بعضی از بچه ها ممکن است تحت مراقبت مادرعظیم ها قرار بگیرند و آلودگی بچه ها می تواند منجر به بیماری والدین و افراد مسن خانواده گردد. همچنین بسته شدن مدارس سبب می گردد کارگران مراقبت های بهداشتی در خانه بمانند .

اتریش و هلند بیشتر مدارس را تعطیل نموده اند، اما مدارس برای بچه ها کسانی که در بخش های حیاتی کار می نمایند باز است. سنگاپور تعداد دانش آموزان هر کلاس را نصف نموده است و اقدامات بهداشتی دقیقی را انجام داده است .

چرا همه کشورها نمی توانند، نمی خواهند کشور خود را به طور کامل قرنطینه نمایند؟

تا به امروز چندین کشور به اقدام شدید، یعنی وادار کردن تقریباً کل جمعیت خود برای ماندن در خانه متوسل شده اند. چین اواخر ژانویه، بیش از 50 میلیون نفر از جمعیت خود را در استان هوبئی قرنطینه کرد. بعضی از کارشناسان معتقدند که کشورهای غربی هرگز نمی توانند چنین اقدامات سختگیرانه ای را اعمال نمایند. از جمله موانع اصلی در این امر، قوانین حقوق بشر و مسائل مالی مطرح می گردد. اما ایتالیا که در اثر فشار بر سیستم مراقبت های بهداشتی در شمال کشور دچار شوک شده بود، در 9 مارس این اقدام را انجام داد. در فرانسه، 10 0 هزار افسر پلیس در 17 مارس آغاز به گشت زنی در خیابان ها کردند تا مردم به جز برای ترددهای ضروری، در داخل خانه بمانند .

تفاوت کره جنوبی با ایالات متحده و اروپا در آزمایش و جداسازی چیست؟

بعضی از کشورها بدون انجام اقدامات شدید کشور چین، توانسته اند ویروس را شکست دهند. به عنوان نمونه می توان به کره جنوبی اشاره نمود که با وجود آنکه در ابتدا دومین کشور جهان از نظر میزان ابتلا بود، برای چندین روز متوالی است که آمار ابتلای کمی را تجربه نموده است. کره جنوبی جمهوری دموکراتیک است. کیم وو جو، یک متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه کره می گوید: ما احساس می کنیم که قرنطینه اجباری یک انتخاب معقول نیست. درعوض، کلید موفقیت، یک آزمایش عظیم و به خوبی سازمان یافته بوده است، همراه با کوشش های گسترده برای جداسازی افراد آلوده و ردیابی و قرنطینه افراد در تماس با آن ها .

تا 16 مارس، کره جنوبی بیش از 270،000 نفر را آزمایش نموده بود که بسیاری از آن ها در شبکه ای از ده ها ایستگاه آزمایش قرار داشتند .

استراتژی دیگری که دنبال می شد دسترسی آسان به آزمایش بود تا بدین صورت از قرار دریافت افراد آلوده با دیگران در اتاق های انتظار جلوگیری گردد .

اما ایالات متحده، گرفتار یک سیستم بیش از حد بوروکراتیک است و با توجه به مسائل مربوط به کیت های تست، آغاز کندی داشت. در 16 مارس، تنها 74 آزمایش در هر یک میلیون نفر، در مقایسه با 5200 آزمایش در هر یک میلیون نفر در کره جنوبی صورت گرفته بود. از یک هفته پیش، ایالات متحده نیز آغاز به آزمایش در مقیاس گسترده نموده است .

کریستین دروستن، ویروس شناس بیمارستان دانشگاه شاریته در برلین، می گوید: در اروپا، آلمان پیشگام است و بیش از 100،000 آزمایش در هفته انجام می گردد. اما بعضی کشورهای دیگر هنوز آزمایش را انجام نداده اند. فرایند آهسته، تدروس آدانوم را رنجانده است که تقریباً روزانه سرود آزمایش، آزمایش، آزمایش خود را تکرار می نماید. وی در کنفرانس مطبوعاتی شانزدهم مارس گفت: کشورها نمی توانند با این چشم انداز شیوع، مبارزه نمایند. آن ها باید بدانند که پفراینده ها کجا هستند .

مارسل سالاته، اپیدمیولوژیست محاسباتی در انستیتوی فدرال فناوری لوزان، می گوید: در این مرحله، 100٪ از کشورهایی که آن را تحت کنترل خود درآورده اند، این کار را بر اساس آزمایش و ردیابی، جداسازی و قرنطینه انجام داده اند. آنچه ضروری است عزم برای یافتن هرگونه عفونت و پیگیری هرگونه تماس احتمالی و شکستن هر زنجیره انتقال ممکن است. حتی اگر آن ها آغاز به آزمایش گسترده تر نمایند، ممکن است بعضی از کشورها توانایی ردیابی مخاطبین افراد آلوده را نداشته باشند. در ایالات متحده، این کار به بخش های بهداشتی ایالتی و محلی مربوط می گردد، که غالباً فاقد منابع لازم برای افزایش سریع هستند .

کاتلین ریورز، اپیدمیولوژیک دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ دانشگاه جانز هاپکینز می گوید: این امر از نظر صلاحیت بسیار متفاوت خواهد بود. لوسیانا بوریو، یکی از اعضای بخش آمادگی های بیماری واگیر در شورای امنیت ملی ایالات متحده از سال 2017 تا 2019، می گوید: یکی از راهکار های این امر، مشارکت بیشتر مردم است و بوریو امیدوار است که افراد آلوده در صورت آموزش صحیح، خود را جدا نمایند و از افرادی که اخیرا با آنها تماس داشته اند بخواهند که آزمایش دهند. او می گوید: من ترجیح می دهم که مردم را توانمند کنم و به آنها آموزش دهم تا بتوانند به یکدیگر یاری نمایند تا امور را به دست خودشان بگیرند .

آیا استراتژی خاصی برای مقابله با کروناویروس وجود دارد؟

تعدادی از کشورها در حال تصمیم گیری هستند تا با در معرض قراردادن گروه های کم خطر مانند بچه ها یا جوانان، سیستم ایمنی آن ها را در مقابل بیماری قوی نمایند. این همان استراتژی است که نخست وزیر هلند، مارک روت اعلام نمود. وی گفت: با استفاده از این رویکرد که در آن بیشتر افراد فقط علائم جزئی را تجربه می نمایند، می توانیم ایمنی ایجاد کنیم و اطمینان حاصل کنیم که سیستم مراقبت های بهداشتی ما قادر به مقابله است .

در یک مصاحبه تلویزیونی، جیپ ون دیزل متخصص بیماری های واگیر بنیاد ملی بهداشت عمومی و محیط زیست هلند شرح داد که هدف، کنترل میزان تقاضا برای تخت های بیمارستانی است. یک مطالعه مدل سازی توسط محققان در امپریال کالج لندن، نشان می دهد که بیماری همه گیر تسکین یافته هنوز هم سیستم های مراقبت بهداشتی را تحت الشعاع قرار می دهد و باعث مرگ حداقل 250هزار نفر در انگلستان و بیش از 1.1 میلیون نفر در ایالات متحده می گردد. این تیم نوشت: سرکوب ویروس با ترکیب کلیه اقدامات موجود، از جمله تعطیلی مدارس و فاصله اجتماعی کل جمعیت تنها استراتژی عملی در حال حاضر است .

در این طرح، پس از مدتی می توان اقدامات سخت گیرانه را ترک کرد (نوعی ترک موقت دارو) و بعد از آن که دوباره تعداد موارد آغاز به صعود کرد مجدداً تنظیم گردد. در این سناریو، جمعیت هنوز مصونیت خود را نسبت به ویروس دارد، اما به وسیله یک سری شیوع های کوچک و با گستره کم اتفاق می افتد. ممکن است سناریوی جذابی نباشد، اما ممکن است چاره دیگری نباشد. همان طور که ست برکلی، اپیدمیولوژیک و رئیس GAVI ، اتحادیه پیشگیری از بیماری های عفونی، می گوید: شما نمی توانید بگویید که زمین باید برای یکی دو سال متوقف گردد .

منبع : فارس

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 944

به "کشورهای مختلف در جنگ علیه کروناویروس از چه روش هایی استفاده نموده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای مختلف در جنگ علیه کروناویروس از چه روش هایی استفاده نموده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید