4 گروه اصلی غذایی در ماه مبارک رمضان

به گزارش مجله جگوار، هرم غذایی گروه نان و غلات، گروه سبزی ها، میوه ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت وجود دارد. شما باید روزانه از هر پنج گروه غذایی مصرف کنید تا بتوانید مواد مغذی مورد احتیاج بدن خود را که شامل کربوهیدرات ها، چربی، پروتئین، ویتامین و املاح است، تأمین نمایید. در این صورت بدنی سالم و تندرست خواهید داشت و انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه خود را بدست خواهید آورد. البته هر فردی با توجه به شرایط جسمی خود (لاغر یا چاق بودن، پیر یا جوان، داشتن یک بیماری خاص)

4 گروه اصلی غذایی در ماه مبارک رمضان

4 گروه اصلی غذایی در ماه مبارک رمضان

نویسنده: نیره ولدخانی

هرم غذایی گروه نان و غلات، گروه سبزی ها، میوه ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت وجود دارد. شما باید روزانه از هر پنج گروه غذایی مصرف کنید تا بتوانید مواد مغذی مورد احتیاج بدن خود را که شامل کربوهیدرات ها، چربی، پروتئین، ویتامین و املاح است، تأمین نمایید. در این صورت بدنی سالم و تندرست خواهید داشت و انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه خود را بدست خواهید آورد. البته هر فردی با توجه به شرایط جسمی خود (لاغر یا چاق بودن، پیر یا جوان، داشتن یک بیماری خاص) می تواند یک ماده غذایی را کمتر یا بیشتر مصرف کند یا یک ماده غذایی را جانشین دیگری کند؛ مثلاً فردی که دارای کلسترول خون بالاست می تواند به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کند یا فردی که چاق است و می خواهد لاغر گردد می تواند به جای خامه از پنیر استفاده کند. در هر صورت این برنامه به اسم پایه ای برای یک فرد سالم و متناسب می باشد. حال با توجه به این مطالب نکات تغذیه ای لازم را برای شما بیان می کنم:

1- میوه ها

مهم ترین مسئله این است که هر روز بعد از افطار (یک تا چند ساعت بعد) باید 2-3 عدد میوه میانه مصرف کنید که مثلاً در فصل تابستان می توانید این میوه ها را بخورید:

سیب، گلابی، انگور، هلو، شلیل، هندوانه، خربزه، انجیر و موزو... در خصوص انگور یک خوشه معمولی معادل یک میوه است و در خصوص هندوانه و خربزه یک قاچ 300 تا 400 گرمی معادل یک عدد میوه میانه است.

بعلاوه اگر آبمیوه دوست دارید می توانید به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آبمیوه طبیعی باشد و به صورت ساندیس و آبمیوه های پاکتی نباشد. ولی اگر تهیه آب میوه طبیعی برایتان سخت بود، می توانید از یک لیوان آب میوه پاکتی یا ساندیس بهره ببرید.

بعلاوه اگر اشتها داشتید می توانید در وعده ی سحر هم یک عدد میوه یا یک لیوان آبمیوه مصرف کنید. مثلاً به جای یک لیوان شیر معمولی یک لیوان شیرموز بخورید.

2- گروه نان و غلات

شامل انواع نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی است. توصیه می کنم تا جایی که می توانید از نان سبوس دار مثل نان سنگک بهره ببرید، زیرا به دلیل داشتن سبوس منبع خوبی از ویتامین های گروه B و فیبر غذایی است. ویتامین های گروه B در سوخت و ساز بدن و حفظ سلامت اعصاب و پوست و مو نقش مهمی دارند. فیبرهای غذایی هم در جلوگیری از یبوست و حفظ سلامتی روده ها مفید هستند. البته اگر تهیه نان سنگک برایتان مشکل است، می توانید از بربری، تافتون، لواش یا باگت بهره ببرید. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، باید در مصرف مواد غذایی این گروه احتیاط نمایند و طبق دستور پزشک عمل نمایند، چون این مواد غذایی به خصوص نان سفید و سیب زمینی سریعاً قند خون را افزایش می دهند. بعلاوه افرادی که تری گلیسیرید خونشان (یک نوع چربی خون) بالاست باید در مصرف مواد نشاسته ای (گروه نان و غلات) احتیاط نمایند، زیرا کربوهیدرات موجود در این مواد غذایی در بدن تبدیل به تری گلیسیرید می گردد.

3- گروه سبزی ها

شامل سالاد، سبزی خوردن، سبزی پخته در غذا مثل سوپ، خورش و کوکو و... می باشد. سبزی ها منبع خوبی از فیبر غذایی نامحلول، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های AوC هستند؛ مثلاً هویج و اسفناج از منابع خوب ویتامین A هستند. سبزی ها شامل: خیار، گوجه فرنگی، اسفناج، کرفس، بامیه، هویج، کاهو، انواع کلم، قارچ، فلفل سبز، فلفل دلمه ای، بادنجان، کدو سبز، پیاز، سیر و... است.

4- گروه گوشت

شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و آجیل است. این گروه منبع خوبی از پروتئین، ویتامین های گروه B و املاحی مانند آهن، روی و فسفر است. افرادی که دچار نقرس هستند باید گوشت و حبوبات را خیلی کم مصرف نمایند. افرادی هم که دچار کلسترول خون بالا هستند باید جگر، دل و قلوه، کله پاچه و گوشت پرچرب را مصرف ننمایند و به جای گوشت قرمز بیشتر از مرغ و ماهی استفاده نمایند. ولی برای افراد کم خون مصرف انواع گوشت مفید است. بیماران قلبی هم بهتر است تا حد ممکن گوشت قرمز را کمتر مصرف نمایند.

منبع: نشریه راه کمال، شماره 38

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1855

به "4 گروه اصلی غذایی در ماه مبارک رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 گروه اصلی غذایی در ماه مبارک رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید