فراوری سهند سایپا در مرحله آزمایشی؛ همه چیز درباره این خودرو
به گزارش مجله جگوار، در حالی خبر فراوری سهند سایپا از سوی این شرکت خودروسازی اعلام شده است، که در زمان پیش فروش این خودرو ، شروع زمان تحویل مرداد ماه 1403 اعلام شده بود. این خودرو با چه مشخصات فنی و قیمت احتمالی به بازار خواهد رسید؟
خبرنگاران - بنابر اعلام سایپا طی سه ماه اول امسال، فراوری آزمایشی محصولات پروژه ای شاهین اتوماتیک پلاس و سهند شروع شده است.
سهند دنده ای برای اولین بار در تاریخ 1402/12/16 و با پیش پرداخت 224 میلیون تومان (قیمت غیر قطعی) برای فروش در سامانه یکپارچه فروش خودرو نهاده شد. موعد تحویل این خودرو نیز مرداد تا اسفند سال 1403 عنوان شده است. البته بازه زمانی تحویل سهند، بیش از حد باز است و این خودرو در واقع پیش فروش شده است.
درحالیکه زمان شروع تحویل این خودرو از مرداد ماه 1403 اعلام شده، سایپا یازدهم تیر ماه از شروع فراوری آزمایشی این خودرو طی سه ماه اول امسال خبر داده است.
آنالیز موتور سهند سایپا را اینجا دیدن کنید:
مشخصات پیشرانه سهند سایپا
سهند دنده ای سایپا که مشتریان زیادی در صف تحویل دارد، چقدر ارزش خرید دارد؟
این خودرو از پیشرانه بهبود یافته تیبا استفاده می نماید و بنابر اعلام به الزامات 85 گانه سازمان استاندارد مانند سیستم کنترل پایداری، اتو لایت و… نیز مجهز است.
سهند دنده ای از یک پیشرانه هشت سوپاپ 1500 سی سی قدیمی استفاده می نماید که M15 GSI نام دارد. این موتور در واقع بهینه شده موتور تیبا است که توان آن حالا 90 اسب بخار و گشتاورش 137 نیوتون متر است. این موتور از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) و اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده می نماید. بعلاوه سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و دوگانه سوز شدن، اندکی تغییرات داشته است.
بزرگ ترین نقطه ضعف پیشرانه سهند دنده ای، هشت سوپاپ بودن آن است که هر چند این موضوع باعث مصرف سوخت اندکی کمتر و هزینه های تعمیرات پایین تری است، اما باعث می گردد خودرو شتاب ثانویه خوبی نداشته باشد. گیربکس سهند نیز همان نسخه پنج سرعته دستی است که روی تمام خاندان تیبا و کوییک هم استفاده شده است.
هر چند استفاده از VVT در موتور سهند دنده ای باعث بهبود شتاب اولیه خودرو و مصرف سوخت کمتری می گردد، اما قدرت 90 اسب بخاری برای خودرویی که بنا است استانداردهای آلایندگی را تنها با محدود کردن توان پیشرانه پاس کند، هرگز کافی نیست. بهتر است بدانید که پاس کردن استانداردهای آلایندگی در جهان به وسیله خودروسازان، نه با محدود کردن توان پیشرانه، که با به روز رسانی پیشرانه و افزودن تکنولوژی های نو انجام می گردد.
قیمت سهند پارس خودرو
اطلس دنده ای که برادر سهند محسوب می گردد و از همان پلت فرم، قوای فنی و امکانات استفاده می نماید و یک صندوق عقب هم کم دارد، در آذر ماه 1402 با پیش پرداخت 203 میلیون تومان یعنی 19 میلیون تومان کمتر از پیش پرداخت اولین فروش سهند، در سامانه نهاده شد. اکنون قیمت اطلس در بازار آزاد حدود 580 میلیون تومان است.
پس به راحتی می توان حدس زد که سهند دنده ای با توجه به داشتن صندوق عقب بزرگ تر از اطلس و شرایط حاکم بر بازار، احتمالا قرار است با قیمت حدود 600 میلیون تومان به بازار آزاد برسد.
منبع: بیت ران