خواص روغن سبوس برنج

به گزارش مجله جگوار، شاید افراد کمی با خواص روغن سبوس برنج آشنایی داشته باشند. از جمله خواص روغن سبوس برنج می توان به توانایی آن در کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از انواع خاصی از سرطان، بهبود سلامت پوست، کمک به کاهش وزن، ازبین بردن علائم یبوست، حفظ سلامت قلب، افزایش قدرت شناختی و کاهش واکنش های حساسیتی یا آلرژیک اشاره کرد. در این مقاله، با جزئیات بیشتری با این خواص فوق العاده آشنا می شوید.

خواص روغن سبوس برنج
روغن سبوس برنج روغن گیاهی محبوبی است که نسبت به سایر روغن های گیاهیِ استاندارد، مزایای زیادی دارد. به همین دلیل میلیون ها نفر در دنیا از این روغن برای پخت و پز استفاده می کنند. برنج یکی از در دسترس ترین و محبوب ترین مواد غذایی در زمین است و روغن سبوس برنج از جوانه و غلاف دانهٔ برنج استخراج می شود.

این روغن نقطهٔ جوش بالایی دارد؛ به همین دلیل به طورمعمول در روش های آشپزی با دمای بالا مثل سرخ کردن کاربرد دارد. در مقایسه با سایر روغن ها روغن سبوس برنج ترکیباتی مشابه روغن بادام زمینی دارد و از بسکمک از روغن ها سالم تر است.

ازآنجاکه برنج از جمله غذاهای اصلی در کشور های آسیایی است، روغن سبوس برنج بیشتر در فرهنگ آسیایی مثل ژاپن و چین استفاده می شود. بااین حال روغن سبوس برنج به دلیل قیمت نسبتا کم و بسکمک از خواص مفید برای سلامتی، با محبوبیتی روزافزون در بسکمک از نقاط دنیا استفاده می شود.

این روغن به دلیل محتوای ویتامین E، تعادل اسید چرب، ظرفیت آنتی اکسیدانی و توانایی در کاهش کلسترول به طور گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته است. در ادامه، کمی دقیق تر بعضی از جزئیات خواص روغن سبوس برنج برای سلامتی را بررسی می کنیم.

محتوای روغن سبوس برنج در هر وعدهٔ غذایی:

-آب: 0 گرم؛

-انرژی: 884 کیلوکالری؛

-پروتئین: 0 گرم؛

-چربی کلی: 100 گرم؛

-کربوهیدرات: 0 گرم؛

-چربی: 0 گرم؛

-قند (درمجموع): 0 گرم؛

-کلسیم: 0 گرم؛

-آهن (Fe): 0/7 میلی گرم؛

-ویتامین کا (K): 24/7 میکروگرم؛

-اسیدچرب اشباع شده: 19/7 گرم؛

-اسیدچرب تک غیراشباع: 39/3 گرم؛

-اسیدچرب چند غیراشباع: 35 گرم؛

-کلسترول: 0 میلی گرم.

خواص روغن سبوس برنجروغن سبوس برنج خواص زیادی دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

1. جلوگیری از عوارض یائسگیتحقیقاتی در مورد اثر روغن سبوس برنج بر روی زنان یائسه انجام شده است. بیشتر از 90 درصد زنانی که مکمل دریافت کرده بودند، کاهش گرگرفتگی و علائم آزاردهندهٔ دیگر در یائسگی را گزارش کردند. همچنین زنانی که خودشان از روغن سبوس برنج استفاده کرده بودند، به همان تأثیرات اشاره کردند.

2. کاهش سطح کلسترولسازمان سلامت دنیای و اتحادیه قلب آمریکا تأیید می کند که روغن سبوس برنج بهترین ترکیب از اسیدچرب تک غیراشباع، اسیدچرب چند غیراشباع و اسیدچرب اشباع شده را نسبت به سایر روغن های گیاهی دارد. این تعادل در اسیدهای چرب به این معنی است که عملا می تواند سطح کلسترول بدن شما را کاهش دهد، زیرا شکل های مفید کلسترول مانع از ایجاد LDL یا کلسترول نوع بد در بدن می شود. این کار می تواند به کاهش بیماری هایی مانند آرترواسکلروزیس و مسائل بعدی مثل حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند. ایجاد تفاوتی ساده در استفاده از روغن آشپزی می تواند از قلب شما محافظت کند.

3. احتمال پیشگیری از سرطانبرنج و محصولات آن به دلیل خاصیت شان در کاهش خطر ابتلا به سرطان برای مدت طولانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

تحقیقات نشان می دهد که روغن سبوس برنج توانایی منحصربه فردی در جلوگیری از ابتلا به سرطان کلورکتال دارد. با استفاده از این روغن در رژیم غذایی خود به راحتی می توانید این اثر را مشاهده کنید.

بسکمک از تحقیقات نشان می دهد که روغن سبوس برنج فعالیت ضدسرطانی در برابر سرطان سینه و سرطان پوست دارد.

مجلهٔ بین المللی علوم مولکولی (Molecular Sciences) در سال 2017 مقاله ای منتشر کرد که فعالیت ضدسرطانی روغن سبوس برنج در برابر سرطان معدی- رودَوی را نشان می دهد. این روغن علاوه بر کاهش التهاب مانع از تکثیر سلولی می شود.

4. تأخیر پیریویتامین E (توکوفرول) ارتباط مستقیمی با سلامت و چین و چروک پوست دارد. رادیکال های آزاد می توانند به سلول های پوستی حمله کنند و علائم پیری زودرس را افزایش دهند. روغن سبوس برنج می تواند میزان ویتامین E شما را افزایش دهد که سبب بالا رفتن سرعت بهبود زخم، افزایش ترمیم سلولی، نرم شدن پوست، کاهش چین وچروک و حفاظت در برابر آفتاب سوختگیمی شود. همچنین ویتامین E فعالیت حفاظتی سلول های پوست را تقویت می کند که از ورود سموم خارجی و عوامل بیماری زا از طریق پوست به بدن جلوگیری می کند.

5. جلوگیری از واکنش های حساسیتیبرنج کمترین واکنش حساسیتی را ایجاد می کند. مصرف روغن سبوس برنج در روندهای آشپزی هیچ گونه واکنش آلرژیکی ایجاد نمی کند و حتی می تواند واکنش های آلرژیک موجود در بدن را کاهش دهد. همچنین این روغن می تواند از واکنش آلرژیک شدید به مواد حساسیت زای غیرمعمول جلوگیری کند.

6. کاهش وزنهرچند که روغن سبوس برنج میزان کالری بالایی دارد، اما بدن تنها 20 درصد از این روغن را جذب می کند. بنابراین اگر نگراناضافه وزن خود هستید، احتمالا روغن سبوس برنج بهترین انتخاب برای شماست.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1883

به "خواص روغن سبوس برنج" امتیاز دهید

1 کاربر به "خواص روغن سبوس برنج" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن سبوس برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید