در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام چه گذشت؟

به گزارش مجله جگوار، نشست مشترک معاونان و وزیران خارجه ایران و 1+4 پس از یک ساعت و نیم خاتمه یافت.

در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام چه گذشت؟

این نشست درباره چشم انداز بازگشت آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان یافتن از اجرای کامل و موثر برجام توسط تمامی طرف های برجام و نیز چگونگی ادامه جهت انجام شد.

حاضرین در این نشست به بررسی فرایند گفت وگوها در روزهای گذشته پرداخته و گزارش گروه های کارشناسی در خصوص حوزه های تحریم و هسته ای را دریافت کردند.

در این نشست مقرر شد گفت وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

پیش از این نشست، چندین نشست دو و چندجانبه میان رییس هیأت مذاکره کننده کشورمان، انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و روسای دیگر هیأت های حاضر در مذاکرات برگزار شده است.

به موازات این گفت وگوها، رایزنی ها و گفت وگوهای فنی گروه های کارشناسی نیز ادامه دارد

پس از برگزاری جلسه امروز معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را برعهده داشت گفت که بررسی نتیجه مذاکرات فشرده ای که طی روزهای گذشته در جریان بوده نشان می دهد که پیشرفت حاصل شده است.

مذاکرات ایران و 1+4 که با حضور غیرمستقیم هیات آمریکایی انجام می شود از روز پنج شنبه هفته گذشته در گرند هتل وین آغاز شد و رایزنی ها به طور چند جانبه و دو جانبه و نیز در سطوح کارشناسی و سیاسی ادامه یافت. موضوعات در دو کارگروه هسته ای و تحریم ها دنبال می شوند.

گفتنی است که دیپلمات های اروپایی بین هیات ایرانی و هیات آمریکایی به ریاست رابرت مالی که نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در این مذاکرات است، در حال آمد و شد هستند.

مقامات ایرانی گفتند که در مذاکرات اخیر بر این مساله تمرکز داشتند که لیستی از تحریم هایی که باید از سوی آمریکا برداشته شود تهیه و مورد توافق قرار گیرد.

سید عباس عراقچی در این باره تاکید کرد که بدون لیست (تحریم ها) من فکر نمی کنم که بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم. بدون این لیست هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

او گفته است که تهران همچنین آماده است لیستی مشابه درباره اقدامات هسته ای که باید اتخاذ شود، تهیه کند.

روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی نوشت با اینکه اقدامات لازم از سوی ایران برای بازگشت به برجام مشخص شده اند، نحوه لغو تحریم ها همچنان دچار ابهام است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی درباره مذاکرات وین مذاکره کنندگان بر تشکیل دو کارگروه توافق کردند. وظیفه یکی از آن ها این است که درباره گام هایی که ایران باید برای بازگشت به تعهدات برجامی بردارد تصمیم گیری کند و دیگری مسئول تهیه لیستی از تحریم هایی است که آمریکا باید لغو کند. در دور اول گفت وگوها، بر سر لیست اقدامات لازم از سوی ایران توافق حاصل شد اما درباره تحریم هایی که باید از سوی ایالات متحده لغو شوند، پیشرفتی حاصل نشد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1646

به "در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید