راجع به ایمونوتراپی چه میدانید؟

به گزارش مجله جگوار، ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی نوعی از درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن شما یاری می نماید تا با سرطان مقابله کند. ایمونوتراپی از گلبول های سفید خون و اندام ها و بافت های سیستم لنفاوی تشکیل شده است. ایمونوتراپی نوعی درمان بیولوژیکی است.

راجع به ایمونوتراپی چه میدانید؟

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی چیست؟

در روش ایمنی درمانی داروهایی برای بیماران تجویز می گردد که این داروها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. طبیعی است که در صورت افزایش اندازه ایمنی بدن مقاومت افراد در برابر سلول های سرطانی افزایش یافته و به تدریج این سلول ها از بین می فرایند. اما داروهای تجویز شده در ایمنی درمانی مستقیماً به تومورها حمله نمی نمایند بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن به تخریب و از بین بردن آن ها سرعت می بخشد.

دارو های ایمنی درمانی به صورت های مختلفی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. مثل:

استفاده از داروها به شکل قرص و کپسول

مصرف دارو به شکل تزریق وریدی

به شکل یک کرم و زدن کرم روی پوست

تزریق دارو به شکل مستقیم داخل مثانه.1

انواع ایمنی درمانی کدام است؟

انواع مختلفی از ایمنی درمانی برای درمان سرطان استفاده می گردد. این موارد عبارتند از:

بازدارنده های ایست بازرسی ایمنی ، داروهایی هستند که ایست های بازرسی ایمنی را مسدود می نمایند. این ایست های بازرسی بخشی طبیعی از سیستم ایمنی بدن به شمار می فرایند و از شدت واکنش های ایمنی جلوگیری می نمایند. با مسدود شدن آنها ، این داروها به سلول های ایمنی اجازه می دهند تا با شدت بیشتری به سرطان پاسخ دهند.

درمان انتقالی سلول های T ، درمانی است که توانایی طبیعی سلول های T شما در مقابله با سرطان را افزایش می دهد. در این روش درمانی ، سلول های ایمنی از تومور شما گرفته می گردد. آنهایی که بیشترین فعالیت را در برابر سرطان دارند در آزمایشگاه انتخاب می شوند یا برای بهتر حمله کردن به سلول های سرطانی در آزمایشگاه تغییر می یابند ، آنها را به صورت دسته های بزرگ رشد می نمایند و به وسیله تزریق داخل وریدی وارد بدن می نمایند. درمان انتقالی سلول های T را بعلاوه می توان سلول درمانی آداپتیو ، ایمنی درمانی آداپتیو یا سلول ایمنی درمانی نامید.

آنتی بادی های مونوکلونال ، پروتئین های سیستم ایمنی ایجاد شده در آزمایشگاه هستند که برای اتصال به اهداف خاص سلول های سرطانی طراحی شده اند. بعضی از آنتی بادی های مونوکلونال سلول های سرطانی را علامت گذاری می نمایند تا به وسیله سیستم ایمنی بدن بهتر دیده شده و از بین بفرایند. چنین آنتی بادی های مونوکلونال نوعی روش ایمنی درمانی است. آنتی بادی های مونوکلونال را ممکن است آنتی بادی درمانی نیز بنامند.

واکسن های درمانی ، که با افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به سلول های سرطانی ، علیه سرطان کار می نمایند. واکسن های درمانی با آنهایی که به پیشگیری از بیماری یاری می نمایند فرق دارد.

تعدیل نماینده های سیستم ایمنی بدن ، که پاسخ ایمنی بدن را در برابر سرطان افزایش می دهند. بعضی از این عوامل بر قسمت های خاصی از سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند ، در حالی که بعضی دیگر به روشی کلی تر بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند.2

مزایای ایمنی درمانی

این روش درمانی دارای مزایایی است که باعث می گردد از سوی بسیاری از برترین پزشکان برای درمان سرطان توصیه و بکار گرفته گردد.

این روش درمانی در بعضی از انواع سرطان ها تاثیر درمانی بیشتری دارند. مثل سرطان پوست که بیش از روش های شیمی درمانی یا پرتو درمانی به روش ایمنی درمانی پاسخ می دهد.

یکی از برترین روش های درمانی مکمل در کنار سایر روش های درمانی است. مثلاً در بعضی از موارد این روش را در کنار شیمی درمانی بکار می گیرند و فرایند درمان را بهبود می بخشند.

ایمنی درمانی نسبت به سایر روش های درمانی از عوارض کمتری برخوردار است. زیرا که در این روش درمانی صرفاً سیستم ایمنی بدن مورد هدف است و عوارض چندانی در پی ندارد.

بعد از انجام این روش درمانی احتمال این که دوباره سلول های سرطانی شکل بگیرند و این بیماری مجدد بازگشت داشته باشند بسیار کم است.1

چگونه ایمونوتراپی با سرطان مقابله می کند؟

سیستم ایمنی بدن به عنوان بخشی از عملکرد طبیعی خود، سلول های غیرطبیعی را شناسایی و نابود می کند و به احتمال زیاد، از رشد بسیاری از سرطان ها جلوگیری می کند. به عنوان مثال، سلول های ایمنی گاهی در تومورها و اطراف آن یافت می شوند. این سلول ها که لنفوسیت های نفوذی به تومور یا TIL نامیده می شوند، نشانه پاسخ سیستم ایمنی به تومور است. افرادی که تومورهای آنها حاوی TIL است، شرایط بهتری در مقایسه با افرادی دارند که تومورهای آنها حاوی TIL نیست.

حتی اگر سیستم ایمنی بدن بتواند از رشد سرطان جلوگیری نموده یا رشد آن را کند نماید، سلول های سرطانی راههایی برای جلوگیری از تخریب شدن به وسیله سیستم ایمنی بدن دارند. به عنوان مثال، سلول های سرطانی ممکن است:

تغییرات ژنتیکی داشته باشند که باعث گردد کمتر در سیستم ایمنی بدن دیده شوند.

در سطح خود پروتئین هایی داشته باشند که سلول های ایمنی را غیرفعال کند.

سلول های طبیعی اطراف تومور را تغییر دهند تا در پاسخ سیستم ایمنی به سلول های سرطانی اختلال ایجاد نمایند.

این روش درمانی به سیستم ایمنی بدن یاری می کند تا بتواند عملکرد بهتری علیه سرطان داشته باشد.3

عوارض جانبی ایمونوتراپی

ایمنی درمانی نیز همچون دیگر روش های درمان مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند، پرتودرمانی و ... می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. بسیاری از آنها هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن نسبت به سرطان احیا شده و علیه سلول ها و بافت های سالم بدن عمل کند. افراد مختلف عوارض جانبی متفاوتی دارند. نوع عوارض جانبی و شدن آن بستگی به اندازه سلامت شما قبل از درمان، نوع سرطان، پیشرفت سرطان، نوع ایمونوتراپی و دوز آن دارد.

ممکن است برای مدت طولانی تحت ایمنی درمانی باشید و عوارض جانبی در هر مرحله در طول و بعد درمان رخ دهد. پزشکان و پرستاران به طور قطعی نمی توانند بدانند که چه عوارض جانبی رخ می دهد و تا چه حد جدی است. بنابراین، بسیار مهم است که بدانید در صورت بروز مشکل بدانید باید در پی چه علائمی باشید و چه کاری باید انجام دهید. بعضی از عوارض جانبی ایمنی درمانی شامل موارد زیر می باشد:

درد

تورم

قرمزی پوست

خارش

جوش و دانه دانه شدن

ممکن است علائمی شبیه به آنفولانزا داشته باشید که شامل موارد زیر است:

تب

لرز

ضعف

سرگیجه

حالت تهوع یا استفراغ

دردهای عضلانی یا مفصلی

خستگی

سردرد

مشکل تنفس

فشار خون کم یا زیاد

دیگر عوارض جانبی ایمونوتراپی:

تورم و افزایش وزن در اثر نگه داشتن مایعات

تپش قلب

اسهال

خطر عفونت

التهاب اندام

گرفتگی سینوس.3

پینوشتها

1.www.behayand.com

2.www.drsaberian.com

3.www.pardiscancer.com

منبع: راسخون
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1955

به "راجع به ایمونوتراپی چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به ایمونوتراپی چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید