راه چاره هایی برای رد محترمانه یک پیشنهاد شغلی

به گزارش مجله جگوار، مشاور عزیز، چند ماه است دنبال کار می گردم. به ده ها شرکت ایمیل زدم و با خیلی هایشان مصاحبه کردم. دو شرکت آخر، چند بار با من مصاحبه کردند و حس می کردم هر دو من را پسندیده اند تا اینکه شرکت اول پس از یک هفته با من تماس گرفت و شغلی را پیشنهاد کرد. کمی دودل بودم. گرچه آدم های خیلی خوبی هستند و در این مدت، خیلی با من مهربان بودند، اما ساعت کارشان زیاد است و گاهی باید تا دیروقت در شرکت بمانم.

راه چاره هایی برای رد محترمانه یک پیشنهاد شغلی

دنیای اقتصاد در ادامه به نقل از The Cut نوشت: با این حال داشتم درباره پیشنهادشان فکر می کردم تا شاید بتوانم با این مساله کنار بیایم که ناگهان، شرکت دوم هم به من زنگ زدند و در کمال ناباوری، گفتند که قبولم نموده اند. کلی شادمان شدم، چون شرایط شغل دوم، خیلی عالی است. مطمئن شدم که شغل اول را نمی خواهم.

فردا قصد دارم با شرکت اول تماس بگیرم و بگویم که نمی توانم با آن ها همکاری کنم. اما می ترسم ناراحت شوند یا پل های پشت سرم خراب گردد. چه توصیه ای برایم دارید؟ چطور به آن ها حرفم را بزنم؟ آیا باید علتم را بگویم؟ تماس بگیرم یا پیغام بدهم؟

پاسخ: دوست عزیز، کسانی که دنبال کار می گردند، تمام مدت منتظرند که شغلی به آن ها پیشنهاد گردد. اما گاهی بنا به دلایلی، تصمیم می گیری پیشنهاد یک شرکت را رد کنی. شاید حقوقش زیادی پایین است یا مدیرش، آدم کنترل گری است یا شغل مربوطه، روی حوزه هایی که تو به آن ها علاقه داری متمرکز نیست. علتش هر چه باشد، تو به این نتیجه رسیده ای که آن شغل به درد تو نمی خورد و باید پیشنهاد را رد کنی. اما چطور می توانیم یک پیشنهاد شغلی را محترمانه رد کنیم و در عین حال، رابطه کاری مان را حفظ کنیم؟ نکاتی که باید بدانی از این قرارند:

1- صرفا به علت رد پیشنهاد، پل های پشت سرت خراب نمی گردد

مردم معمولا از اینکه بخواهند یک پیشنهاد شغلی را رد نمایند، استرس می گیرند. حس می نمایند موقع تقاضای شغل، به کارفرما قول داده اند و حالا دارند یک طرفه، آن توافق را به هم می زنند. اما فرستادن درخواست شغلی و مصاحبه کردن، به هیچ وجه معنایش این نیست که قول می دهی شغل را بپذیری و کارفرما ها این را می دانند. متقاضی ها همواره یکسری پیشنهاد ها را رد می نمایند، همان طور که کارفرما ها همواره یکسری متقاضی را رد می نمایند و قرار نیست با رد حرفه ای و محترمانه یک پیشنهاد، پل های پشت سرت خراب شوند.

اما آیا کارفرمایی پیدا می گردد که در صورت رد پیشنهادش از سوی کارجو، واکنش بد نشان دهد؟ بله، البته! برخی از کارفرما ها وقتی از آن ها درخواست اضافه حقوق می کنی یا یک روز مرخصی می خواهی، واکنش منفی نشان می دهند. این نشانه سوءعملکرد از سمت آنهاست، نه علت اینکه تو مرتکب خطایی شده ای (در واقع، این ثابت می نماید که حق داشتی پیشنهاد را رد کنی، چون او دارد به تو نشان می دهد که به اسم یک کارفرما، هنجار های عادی را قبول ندارد و برای آزادی عمل کارجو یا کارمندش، احترامی قائل نیست).

2- به محض اینکه از تصمیمت مطمئن شدی، کارفرما را در جریان بگذار

وقتی مطمئن شدی که نمی خواهی پیشنهاد را قبول کنی، فورا به کارفرما زنگ بزن یا ایمیل بفرست و او را در جریان بگذار. پشت گوش نینداز، چون ممکن است برای هر دو طرف، دلخوری ایجاد کند. به علاوه، احتمالا متقاضی های دیگری هستند که منتظر خبرند و از اینکه شغل به آن ها پیشنهاد گردد، کلی شادمان می شوند.

3- رد پیشنهاد شغلی به وسیله ایمیل ایرادی ندارد، اما تماس تلفنی بهتر است

خیلی ها پیشنهاد شغلی را به وسیله ایمیل رد می نمایند و این کاملا شایع است. حرکت مودبانه تر این است که تماس بگیری و با کسی که قرار بود مدیرت گردد، صحبت کنی (با فرض بر اینکه او با تو مصاحبه نموده بوده). او احتمالا وقتی شغل را به تو پیشنهاد کردند، از نظر احساسی، روی تو سرمایه گذاری نموده است.

اما سرعت در خبر دادن، مهم تر از تماس تلفنی است. پس اگر تماس تلفنی با او، به هر علتی چند روز به این فرایند اضافه می نماید، بی خیال تلفن زدن شو. همین حالا دست به کار شو و ایمیل بفرست. فقط یک یادداشت با این مضمون اضافه کن دوست داشتم تلفنی با شما صحبت کنم، اما نتوانستم پیدایتان کنم و نمی خواستم فرایند را به تاخیر بیندازم.

4- باید علت بیاوری، اما علتت می تواند مبهم باشد

این شاید منصفانه به نظر نرسد، چون کارفرما ها همواره کارجو ها را رد می نمایند بدون آنکه علتی بیاورند، اما اگر شرحی برای تصمیمت بیاوری، آدم بهتری به نظر خواهی رسید و رابطه تان را برای آینده، حفظ خواهی کرد. لازم نیست یک گزارش جامع از تردیدهایت درباره شغل مربوطه بیاوری، فقط کافی است چیزی در این مایه ها بگویی: ممنون که من را در نظر گرفتید، اما پس از کلی فکر کردن، تصمیم گرفتم پیشنهادتان را رد کنم و روی سایر گزینه هایم تمرکز کنم که فکر می کنم با شغل مورد نظرم، همخوانی بیشتری دارند.

یا اگر علتی داری که به راحتی در یکی دو جمله قابل شرح است و توهین آمیز نیست (مثلا اینکه شما مدیر افتضاحی به نظر می رسید!)، آن را بگو. مثلا:

  • به نظرم من و شما درخصوص حقوق با هم خیلی اختلاف نظر داریم. من به X دلار احتیاج دارم تا از شغل فعلی ام بیرون بیایم و می دانم که این رقم از محدوده حقوق شما، خیلی بالاتر است.
  • کلی درباره نقل مکان به شیکاگو فکر کردم، اما به این نتیجه رسیدم که الان زمان مناسبی برای نقل مکانم نیست.
  • تصمیم گرفتم شغل پیشنهادی یک شرکت دیگر را قبول کنم.

ممکن است علت آوردنت، شرکت را ترغیب کند که چاره ای برای راضی کردن تو بیندیشد. در برخی موارد، ممکن است از آن استقبال کنی، مثلا ناگهان حقوق پیشنهادیشان را افزایش دهند یا اجازه دهند اگر مشکل، محل اقامتت است، دورکاری کنی، اما اگر پیشنهادشان نظرت را تغییر نداد، هیچ ایرادی ندارد اگر بگویی: خیلی از پیشنهادتان ممنونم. این دقیقا چیزی نیست که الان دنبالش باشم، اما از تلاشتان برای به توافق رسیدنمان، خیلی خیلی ممنونم.

5- از آن ها بابت وقتی که گذاشتند تشکر کن

وقتی داری پیشنهادشان را رد می کنی، چیزی مشابه این جملات بگو: واقعا بابت زمانی که برایم گذاشتید و درباره شغل مربوطه صحبت کردید، ممنونم و اگر واقعا شرکت یا مدیرش را دوست داری و فکر می کنی در آینده، دوست داری برایشان کار کنی، این را هم بگو: من واقعا از پروژه X که رویش کار می کنید خوشم آمد و با اینکه امروز، شرایط جور نشد که با هم کار کنیم، اما دوست دارم یک روز در آینده، بخشی از آن کار را هم من انجام دهم.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1759

به "راه چاره هایی برای رد محترمانه یک پیشنهاد شغلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره هایی برای رد محترمانه یک پیشنهاد شغلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید