روسیه، آمریکا و فرانسه در عراق راکتور هسته ای می سازند

به گزارش مجله جگوار، سازمان کنترل منابع رادیو اکتیو عراق بر وجود تفاهماتی با سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا برای ساخت راکتور های هسته ای تاکید نمود.

روسیه، آمریکا و فرانسه در عراق راکتور هسته ای می سازند

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، کمال حسین لطیف، رئیس سازمان کنترل منابع رادیو اکتیو گفت: کمیته دولتی ساخت راکتور های هسته ای برای اهداف پژوهشی چندین نشست اولیه برای آنالیز داده ها و دستورالعمل های سازمان بین المللی اتمی برای ساخت راکتور ها برگزار نموده و در این باره مصاحبه هایی با سفارت روسیه در بغداد صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ملاقات ها با طرف روسی منجر به نگارش یادداشت تفاهمی چند بندی برای تسریع در ساخت راکتور ها شده است، تاکید نمود همچنین ملاقاتی دیگر با مسئولان سفارت فرانسه در بغداد انجام شد و طی آن، درباره احتیاج عراق به راکتور های هسته ای برای فراوری برق مصاحبه شد.

لطیف با اشاره به اینکه بغداد خواستار همکاری مشترک با فرانسه و اتحادیه اروپا برای تقویت توانمندی هسته ای عراق در زمینه کاربرد های صلح آمیز است، گفت: طرف فرانسوی مشتاق همکاری با عراق در زمینه استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای است و ما منتظر حصول موافقت کامل برای اطلاع از جزئیات این همکاری هستیم.

وی ادامه داد: ما همچنین درخواست ملاقات با مسئولان مربوطه امریکا را مطرح کردیم که به زودی هیات عالی رتبه دولتی در این باره ملاقات هایی انجام خواهد داد.

به گزارش میدل ایست نیوز، سعران الاعاجیبی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق نیز ابراز امیدواری کرد که عراق همانند دیگر کشور های منطقه و دنیا دارای راکتور های هسته ای گردد.

وی گفت: راکتور های هسته ای تنها برای اهداف نظامی نیست، بلکه بسیاری از کشور های دنیا از آن برای فراوری انرژی هسته ای و مسائل صلح آمیز دیگر استفاده می نمایند.

الاعاجیبی با بیان اینکه راکتور های هسته ای احتیاجمند زیرساخت ها و بودجه هنگفتی است که بار اقتصادی سنگینی بر دولت کنونی تحمیل خواهد نمود، گفت: راکتور های هسته ای عراق پیش از 2003 میلادی منجر به مسائل بسیاری شد و چندبار مورد هدف نهاده شد، اما راکتور های جدید باید برای اهداف صلح آمیز باشد.

سازمان کنترل منابع رادیو اکتیو عراق در اکتبر 2020 تاکید نموده بود پنج کشور امریکا، روسیه، آرژانتین، کره جنوبی و فرانسه خواستار مشارکت در ساخت راکتور هسته ای جدید در عراق هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1653

به "روسیه، آمریکا و فرانسه در عراق راکتور هسته ای می سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه، آمریکا و فرانسه در عراق راکتور هسته ای می سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید