هر روز، روز زمین است

به گزارش مجله جگوار، راهکارهای ساده و سخت برای نجات سیاره زیبای ما

دوم اردیبهشت ماه برابر است با روز زمین پاک، که بسته به نوع نگاه شما می تواند خبر خوب یا بدی باشد. خوب از آنجا که ما تا به امروز 45 بار زمین پاک را گرامی داشته ایم و بد از این نظر که در میان 16436 روزی که از اولین روز زمین پاک

هر روز، روز زمین است

نویسنده: حمیدرضا راهنمایی پناه

راهکارهای ساده و سخت برای نجات سیاره زیبای ما

دوم اردیبهشت ماه برابر است با روز زمین پاک، که بسته به نوع نگاه شما می تواند خبر خوب یا بدی باشد. خوب از آنجا که ما تا به امروز 45 بار زمین پاک را گرامی داشته ایم و بد از این نظر که در میان 16436 روزی که از اولین روز زمین پاک می گذرد، ما تنها چهل و شش بار زیبایی های دنیا را جشن گرفته ایم.

خوشبختانه این روزها کوشش برای یاری به زمین، هواداران زیادی پیدا نموده و در بسیاری از شاخه ها، شاهد پیشرفت های بزرگی هستیم، اما راستش را بخواهید اینها به هیچ وجه کافی نیست و ما باید کارهای بسیار بیشتری انجام دهیم. هر فرد می تواند برای یاری به ادامه حیات پاک و سالم روی زمین، کارهایی انجام دهد.

***

کمتر رانندگی کنیم

این حقیقت، که ما اقتصاد و فرهنگ مدرن خود را روی چرخ های اتومبیل ساخته ایم، موضوعی انکار ناپذیر است. حقیقت ماجرا این است که زمین نمی تواند زیر بار آلودگی 1/2 میلیارد خودرو که امروزه در دنیا وجود دارند، برای مدت زیادی دوام بیاورد. اگرچه باور کردنش سخت خواهد بود اما هر روز به صورت میانه 30 درصد انرژی مصرفی دنیا را صرف حمل و نقل می کنیم که در یک کلام غیرقابل قبول است.

پس دفعه بعد که می خواهید سوار اتومبیل شخصی شوید، از خود بپرسید آیا این کار واقعاً لازم است؟ آیا راه چاره های دیگر مانند پیاده روی یا استفاده از دوچرخه وجود دارند؟ خبر خوب اینکه در صورت انتخاب روش های دوم، علاوه بر صرفه جویی در هزینه های سوخت و خودرو درواقع به سلامتی و شادابی خودتان هم یاری نموده اید.

دوباره استفاده کنیم

این روزها مصرف کردن تبدیل به ارزش شده، اما راستش را بخواهید هنر، دوباره استفاده کردن از چیزهایی است که هنوز می گردد از آنها استفاده کرد! برای مثال اگر ما از کیسه پلاستیکی خرید، دوبار استفاده کنیم، سالانه میلیون ها تن کمتر زباله غیرقابل تجزیه وارد زمین می گردد.

همانگونه که می بینید تغییرهای کوچک در رفتار ما، می تواند تأثیرات فوق العاده، روی اکوسیستم زمین داشته باشد. استفاده مجدد از ظروف یکبار مصرف، مانند ظروف پلاستیک ماست، پنیر و یا مانند آن، اگرچه خیلی پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما در صورت تبدیل شدن به یک فرهنگ، می تواند کارساز باشد.

از لامپ های کم مصرف، مخصوصاً LEDها بهره ببرید

خوشبختانه استفاده از لامپ های کم مصرف امروزه در کشور ما تبدیل به یک فرهنگ شده، اما این حقیقت که این لامپ ها در داخل خود دارای ترکیباتی سمی هستند و بحث هایی چون ایجاد پرتوهای uv از طریق آنها، نگران نماینده است. امروزه بیشتر توجه به لامپ های LED معطوف شده، این لامپ ها با کارایی انرژی در حدود 80 درصد کارآمدترین مشعل های نورانی هستند که ما تا به امروز ساخته ایم. خبر خوب اینکه قیمت آنها هم در طول سال های اخیر، با کاهش قابل توجهی همراه بوده و حالا می تواند به رقابت با دیگر محصولات بپردازد.

آب گرمکن های خورشیدی نصب کنیم

علیرغم به بازار آمدن سلول های خورشیدی کارآمد و توربین های بادی خانگی، این حقیقت که آب گرمکن های خورشیدی ترمودینامیکی هنوز هم از نظر کارایی، برترین گزینه ما برای مصارف خانگی هستند، بسیار جالب توجه است. خوشبختانه کشور ما هیچگاه از نظر آفتاب در تنگنا نبوده و امروزه فراورینمایندگان داخلی با قیمتی منطقی، نسبت به فروش و نصب این تجهیزات اقدام می نمایند. پس اگر شما می خواهید از انرژی های تجدیدپذیر بهره ببرید، این برترین راه چاره خواهد بود.

محلی خرید کنیم

بخشی از غله مورداحتیاج کشورمان از کشور روسیه یا به عبارتی از 2000 کیلومتر آن طرف تر وارد می گردد. علاوه بر این، گوشت های منجمد فراوری شده در برزیل، دور دنیا را می چرخد تا به خانه های ما برسد و در تمام این مدت باید یخ زده باقی بماند.

برنج هندی، ذرت آمریکایی، میوه های استوایی و خلاصه غذاهایی که از هزاران کیلومتر آن طرف تر به آشپزخانه های ما می رسند.

اینکار فشار عظیمی را در بخش حمل و نقل به زمین وارد می نماید، در نتیجه این ایده که ما از محصولات محلی خودمان برای تغذیه استفاده کنیم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این امر مستلزم تغییراتی در رژیم غذایی خواهد بود، از قلم نیاندازید ما بیش از 30 درصد غذای خود را دور می ریزیم! از نظر تغذیه هم، چاقی با مقدار نگران نماینده در حال توسعه است، ما به این همه غذا احتیاج نداریم و کشور می تواند غذای مورداحتیاج خود را فراوری کند.

مثل همه موارد، حرکت به این سمت به معنای امنیت و صرفه جویی هم خواهد بود. بیایید هر روزمان روز زمین باشد.

منبع مقاله:

ماهنامه نوآور، سال دوازدهم، اردیبهشت 95، شماره 140.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1870

به "هر روز، روز زمین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر روز، روز زمین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید