ورزش مناسب برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان

به گزارش مجله جگوار، استخوان های ما به طور معمول در حال شکل گیری و شکسته شدن هستند. این چرخه برای سالم و قوی نگه داشتن استخوان ها بسیار مهم است. با این حال، هنگامی که متاستاز استخوانی رخ می دهد، این روند طبیعی مختل می گردد. سلول های سرطانی با چرخه طبیعی تجزیه و ساخت استخوان تداخل پیدا می نمایند و این اتفاق می تواند استخوان های آسیب دیده را ضعیف تر کند و احتمال شکستگی استخوان را افزایش دهد. گاهی اوقات افرادی که متاستاز استخوانی دارند، دارای علائم نیستند.

ورزش مناسب برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان

با وجود این، بعضی از آن ها ممکن است علائمی داشته باشند. این افراد در ناحیه خاصی از استخوان های بدن احساس درد دارند که گاهی با حرکت بدتر می گردد. تورم نیز می تواند یک علامت دیگر باشد. تغییرات ساختاری ناشی از متاستاز استخوان می تواند استخوان ها را ضعیف تر نموده و احتمال شکستگی استخوان را افزایش دهد. به همین علت باید اقدامات احتیاطی را برای محافظت از استخوان های خود انجام دهید و خطر شکستگی را تا حد امکان به حداقل برسانید.

در موارد جدی تر، متاستاز استخوان ممکن است منجر به شرایط اورژانسی مرتبط با سرطان گردد. یکی از این موارد هایپرکلسمی یا کلسیم بیش از حد در خون نام دارد. این شرایط ممکن است از تجزیه استخوان های تحت تأثیر متاستاز ایجاد گردد. برای مقابله با این اتفاقات، بهتر است به انجام ورزش مناسب برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان فکر کنید. در این مقاله، با این ورزش ها آشنا می شوید.

درمان متاستاز استخوان

درمان پزشکی توصیه شده به وسیله پزشک، تمام نواحی سرطان در بدن، از جمله سرطانی که به استخوان های شما توسعه یافته را هدف قرار می دهد. نمونه هایی از این نوع درمان ها شامل هورمون درمانی، درمان هدفمند یا شیمی درمانی می گردد. مقصود از این درمان ها، هدف قرار دادن سلول های سرطانی است که ممکن است در بدن شما وجود داشته باشد. این درمان ها از رشد آن ها جلوگیری نموده و موجب می شوند علائمی را که ممکن است از سرطان خود داشته باشید، کنترل کنید.

علاوه بر این، درمان های خاص ممکن است مسائل مربوط به متاستاز استخوانی را رفع کند. این امر می تواند برای یاری به کنترل علائم متاستازهای استخوانی، مانند درد، یا یاری به جلوگیری از شکستگی استخوان یا بهبود شکستگی هایی باشد که احتمالاً قبلاً بر اثر متاستازهای استخوانی اتفاق افتاده باشد. این درمان ها شامل داروهای مسکن معمولی مانند تایلنول و ایبوپروفن و گاهی اوقات چیزی قوی تر می شوند. در مواردی نیز افراد به داروی خاصی برای درد عصبی احتیاج دارند.

پرتودرمانی هم می تواند به عنوان یک درمان هدفمند به متاستازهای استخوانی آسیب دیده برای کاهش درد و کندی رشد سلول های سرطانی در آن ناحیه یاری کند. در این روش درمانی، بعضی از داروها برای کاهش سرعت تجزیه استخوان معمولاً به صورت تزریقی یا داخل وریدی تجویز می شوند. گاهی اوقات جراحی یا شکسته بندی با گچ می تواند به تثبیت استخوان ها، کاهش درد و جلوگیری از عوارض بیشتر یاری کند.

تأثیر متاستاز استخوان بر توانایی برای ورزش

بعضی از متاستازهای استخوانی باعث درد یا مسئله ای در حرکت یا فعالیت نمی شوند. در مقابل، سایر افراد مبتلا به متاستاز استخوان ممکن است علائم قابل توجهی داشته باشند و این مشکل می تواند انجام دادن فعالیت های روزانه یا شرکت در فعالیت بدنی یا ورزش را دشوارتر کند. تاثیر متاستاز استخوان از فردی به فرد دیگر فرق دارد.

درک خطر آسیب ناشی از متاستاز استخوان مستلزم در نظر گرفتن چندین عامل از جمله عواملی است که عبارت اند از:

  • ناحیه ایجاد متاستاز استخوان
  • شدت یا علامت متاستاز استخوان
  • عوامل پزشکی فردی و سایر مسائل پزشکی. به عنوان مثال، آیا در حال حاضر به تراکم استخوان پایین یا پوکی استخوان در حال پیشرفت مبتلا هستید یا خیر؟
  • سطح آمادگی جسمانی فردی. یعنی سایر ماهیچه های بدن چقدر از استخوان ها حمایت می نمایند

وقتی صحبت از فعالیت های ورزشی می گردد، بعضی از این فعالیت ها ممکن است خطر آسیب دیدگی شما را افزایش دهند. با این حال این اتفاق، گاهی اوقات فقط به بدشانسی مربوط می گردد و ممکن است کسی به سادگی زمین بخورد و بیفتد و استخوانی بشکند یا حتی در ساده ترین حالت ممکن است سقوط از تخت اتفاق بیفتد و منجر به شکستگی استخوان گردد.

به همین علت، باید بدانید که علیرغم انجام اقدامات احتیاطی، سوانح ممکن است رخ دهند. گاهی اوقات صدمات به طور غیرمنتظره رخ می دهند. با وجود این، به طور کلی تحقیقات نشان می دهند که ورزش برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان، از بسیاری جهات تا حد زیادی بی خطر و مفید است. فعالیت بدنی می تواند به شما در بهبود خستگی، بهبود یا حفظ قدرت عضلانی، بهبود یا حفظ عملکرد فیزیکی (توانایی انجام فعالیت های روزمره زندگی) و بهبود یا حفظ کیفیت زندگی یاری کند.

مزایای ورزش برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان

ورزش، به ویژه زمانی که با نظارت و هدایت مناسب انجام گردد، می تواند مزایای بسیاری را برای افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک، از جمله کسانی که متاستاز استخوان دارند، ارائه دهد. بعضی از مزایای ورزش مناسب برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان به این ترتیب هستند:

  • بهبود عملکرد فیزیکی
  • کنترل درد
  • بهبود دامنه حرکتی
  • بهبود انعطاف پذیری
  • بهبود سلامت روان
  • بهبود خواب
  • کاهش خستگی
  • کاهش خطر سقوط

ورزش های مناسب برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان

یک نکته ساده و در عین حال بسیار مهم این است که در صورت ابتلا به این بیماری باید بیشتر حرکت کنید و کمتر بنشینید. این کار ایجادنماینده یک تغییر کوچک اما تاثیرگذار است که می تواند به تفاوت قابل توجه احساس شما از نظر جسمی و روحی یاری کند. تقریباً همه می توانند حرکت بیشتری را به کارهای روزمره خود بیفزایند.

ورزش های هوازی، تمرینات قدرتی یا ترکیبی از هر دو را در برنامه روزانه خود بگنجانید. شواهد علمی نشان می دهند که این نوع ورزش ها در یاری به کنترل علائم، بهبود سلامت جسمی و روانی و بهبود کیفیت کلی زندگی بسیار موثر هستند.

1. ورزش های هوازی

هدف از ورزش هوازی، افزایش آمادگی قلبی تنفسی با افزایش ضربان قلب و مقدار اکسیژنی است که بدن شما استفاده می نماید. انجام دادن این نوع حرکات ورزشی راهی فوق العاده برای تقویت سلامت قلب و عروق و استقامت کلی بدن است.

ورزش های هوازی شامل فعالیت هایی می شوند که تپش قلب را بیش تر می نمایند و بدن را به حرکت در می آورند. پیاده روی، دویدن، شنا و دوچرخه سواری نمونه های بسیار خوبی از ورزش های هوازی هستند.

اگر فقط ورزش هوازی انجام می دهید، توصیه می کنیم که 30 تا 60 دقیقه در روز، 3 روز در هفته و با شدت میانه تا شدید را در برنامه خود بگنجانید.

2. تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی که با نام تمرین مقاومتی نیز شناخته می گردد، نوعی تمرین های ورزشی هستند که هدف از انجام دادن آن ها افزایش قدرت عضلانی با ایجاد کارکرد عضلات در برابر وزنه یا نیرو است. این ویژگی یک جزء ارزشمند برای حفظ و بهبود قدرت بدنی کلی به شمار می رود.

تمرینات قدرتی شامل فعالیت هایی می شوند که از نوارهای مقاومتی استفاده می نمایند یا ورزش هایی مثل وزنه برداری با دمبل یا با استفاده از دستگاه، یا تمرینات درگیرنماینده وزن بدن مانند اسکات یا تمرین با صندلی بدون استفاده از دست ها هستند.

3. تمرینات ترکیبی

برای داشتن یک برنامه ورزشی جامع، می توانید تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی را با هم ترکیب کنید. برای تمرینات قدرتی، 2 تا 3 روز در هفته و ست ها و حرکات 2 ست شامل 8 تا 15 حرکت را در برنامه داشته باشید. در حالت ایده آل، علاوه بر این، باید ورزش هوازی را 2 تا 3 بار در هفته، به صورت جلسات 20 تا 40 دقیقه ای با شدت میانه تا شدید انجام دهید.

اگر می خواهید از امروز آغاز به ورزش کنید یا اخیراً فعال نبوده اید، با انجام دادن ورزش های هوازی یا تمرینات قدرتی که مدت زمان کوتاه تر و با شدت کم تر هستند، آغاز کنید.

یک فعالیت بدنی با شدت کم، پیاده روی آرام است که می تواند با کارهای سبک در حیاط یا کارهای روزمره خانگی و یا دوچرخه سواری آسان با دوچرخه ثابت انجام گردد. اگر نکران حفظ تعادل بدن خود هستید، وزنه برداری ملایم یا تمرینات قدرتی که با نشستن روی صندلی انجام می گردد، گزینه های مناسبی هستند.

مدتی بعد از اینکه فعالیت بدنی با شدت کم را آغاز کردید، می توانید به تدریج شدت فعالیت خود را افزایش دهید. این بدان معنا است که در صورت احساس راحتی، مدت فعالیت بدنی خود را افزایش دهید یا اینکه فعالیت بدنی میانه تا شدید را انجام دهید.

در ورزش با شدت میانه تا شدید، ضربان قلب خود را افزایش می دهید اما همچنان در حین ورزش باید قادر به تکلم باشید. تکلم در حین ورزش به تست سنجش شدت ورزش مربوط می گردد، یعنی هر چه بیشتر بتوانید در حین ورزش صحبت کنید، شدت تمرین شما کمتر است.

پیاده روی معمولی یا سریع، رقصیدن، دوچرخه سواری با شدت میانه با دوچرخه ثابت، وزنه برداری یا تمرینات قدرتی میانه نمونه هایی از فعالیت بدنی میانه تا شدید هستند.

صرف نظر از نوع خاصی از فعالیت ورزشی که انتخاب می کنید، نکته مهم در انجام دادن ورزش مناسب برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان، ثبات و پیوستگی در این نوع ورزش است. انجام منظم فعالیت بدنی، کلیدی برای بهره مندی طولانی تر از فواید فیزیکی و ذهنی ورزش از هر نوعی محسوب می گردد.

معمولاً 6 تا 12 هفته طول می کشد تا اثرات جسمی و روانی کامل رعایت این دستورالعمل های ورزشی را احساس کنید. با وجود این ممکن است اثرات آن را زودتر (مثلا ظرف چند هفته) هم احساس کنید. به عنوان مثال، بعضی از فعالیت هایی که معمولاً در روز انجام می دهید مانند بالا رفتن از پله ها، ممکن است برای شما آسان تر شوند.

نکات مهم درباره ورزش مناسب برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان

  • برای انجام دادن هر نوع ورزشی ابتدا به بدن خود گوش دهید. انجام فعالیت هایی که با آن ها راحت هستید و باعث ایجاد درد نمی شوند لازم است. به سیگنال هایی که بدن به شما می دهد، توجه کنید. توجه به این علایم، یک راهنمای ارزشمند برای تنظیم فعالیت مطابق با احتیاجهای فردی شما است. با این حال، از قلم نیاندازید که بعضی از فعالیت های بدنی مانند تمرینات قدرتی ممکن است باعث ناراحتی یا درد عضلانی شوند، به خصوص اگر برای شما تازگی داشته باشند.
  • هنگام ورزش، باید با تکنیک صحیح، حرکات را انجام دهید و در شرایط مناسبی قرار داشته باشید. این امر به هدف قرار دادن عضلات و مفاصل مناسب و تقویت آن نواحی یاری می نماید و در عین حال خطر آسیب به استخوان ها را به حداقل می رساند. تکنیک صحیح در حرکت به گونه ای است که عضلات و مفاصل را به طور بهینه درگیر کند. این کار نه تنها اثربخشی تمرینات شما را افزایش می دهد، بلکه از آسیب های احتمالی نیز حلوگیری می نماید. کارشناسان ورزشی می توانند راهنماهای ارزشمندی برای یاری به شما در رعایت تکنیک های حرکتی باشند.
  • یکی دیگر از جنبه های حیاتی ورزش مناسب متاستاز استخوان، انجام اقداماتی برای کاهش خطر سقوط و زمین خوردن ناگهانی است. ورزش را با پوشیدن کفش های طبی آغاز کنید که کاملا میزان پاهای شما هستند و چسبندگی خوبی به کف زمین دارند. کفش مناسب به ثبات و جلوگیری از لغزش و افتادن در حین ورزش یاری می نماید. از ورزش روی سطوح لغزنده یا ناهموار خودداری کنید. سطوح ثابت و یکنواختی را انتخاب کنید که خطر زمین خوردن یا از دست دادن تعادل را کاهش می دهد.
  • در طول فعالیت های ورزشی باید آب مناسب بنوشید و از انجام فعالیت ها در هنگام گرسنگی خودداری کنید. گرسنگی و تشنگی ممکن است سطح انرژی، تعادل و تمرکز شما را به خطر بیندازد. بعضی از فعالیت ها نیز ممکن است خطر آسیب دیدگی را افزایش دهند. به عنوان نمونه می توان از فعالیت هایی که به استخوان ها بار اضافی وارد می نمایند یا خطر زمین خوردن را افزایش می دهند مانند دویدن یا پریدن نام برد. بعلاوه باید حواستان به فعالیت هایی مانند گلف، ورزش های راکتی، یوگای قدرتی یا بلند کردن اجسام سنگین باشد که شامل چرخش سریع یا بلند کردن و پیچیدن هستند.

کلام آخر

قبل و بعد از ورزش، باید چند سوال مهم از خود بپرسید. پرسیدن این سؤالات به سنجش سلامتی شما و اطمینان از هماهنگی فعالیت های انتخابی با شرایط فعلی سلامتی تان یاری می نمایند. سوالاتی که به شما در تنظیم بهتر برنامه ورزشی یاری می نمایند شامل سؤالاتی مانند آیا تغییری در مقدار درد خود مشاهده می کنید؟ آیا علائم عصبی مانند بی حسی یا ضعف دارید؟ آیا تغییری در توانایی شما برای حرکت یا انجام بعضی فعالیت ها مانند نشستن و برخاستن از رختخواب وجود دارد؟ می شوند.

اگر در هر لحظه از ورزش متوجه درد یا بروز علائمی شدید یا احساس می کنید که توانایی شما برای حرکت تغییر نموده، باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. در این صورت، با پزشک متخصص تماس بگیرید و هر تغییری را که مشاهده نموده اید با او در میان بگذارید. متخصصان ورزشی و پزشکان می توانند توصیه یا هدایت های مناسب را بر اساس شرایط سلامتی شما ارائه دهند.

منابع: physio-pedia , melioguide , cancer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1403 بروزرسانی: 20 شهریور 1403 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2365

به "ورزش مناسب برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش مناسب برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید