کاهش انتشار گازکربنیک به جو با روش سبز محققان کشور، فراوری CO2 خالص به میزان 800 کیلوگرم در ساعت

به گزارش مجله جگوار، رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از کسب دانش فنی روشی برای جلوگیری از انتشار گاز کربنیک به جو اطلاع داد و گفت: روش ارائه شده با استفاده از روش غشایی است که بدون احتیاج به آب نسبت به خالص سازی این گاز برای مصارف صنعتی اقدام خواهد شد.

کاهش انتشار گازکربنیک به جو با روش سبز محققان کشور، فراوری CO2 خالص به میزان 800 کیلوگرم در ساعت

دکتر مهدی نکومنش در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به کسب دانش فنی در حوزه های مرتبط با فعالیت های پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران اضافه کرد: در این راستا قراردادی را با یکی از شرکت های فراوریکننده گاز کربنیک (دی اکسید کربن CO2) منعقد کردیم. این شرکت در حال حاضر 30 درصد بازار CO2 کشور را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: این شرکت واحدهایی را برای دریافت و جمع آوری گاز CO2 ناشی از سوخت تاسیس می نماید تا با تلغیظ و رساندن این گاز به خلوص حدود 100 درصد، آن را برای مصارف صنعتی در اختیار بخش های صنعتی قرار دهد.

نکومنش با اشاره به کاربردهای گاز دی اکسید کربن در صنایع مختلف، خاطر نشان کرد: این گاز علاوه بر آنکه دارای مصارف خوراکی است و برای فراوری نوشابه های گازدار استفاده می گردد، به عنوان ماده اولیه صنعتی نیز کاربردهای وسیعی دارد.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به روش های خالص سازی گاز دی اکسید کربن اشاره نمود و اضافه کرد: فناوری که در حال حاضر در اختیار این شرکت قرار گرفته است، فناوری جذبی مبتنی بر یک روش شیمیایی است.

وی در این باره شرح داد: در روش جذبی گازCO2 به همراه مایعی که جاذب این گاز است، در ستونی وارد می گردد. گاز دی اکسید کربن جذب مایع می گردد و از این طریق این گاز استخراج و خالص سازی می گردد.

به گفته این محقق حوزه پلیمر، برای هر کیلوگرم فراوریCO2 خالص با این روش به میزان 3 کیلوگرم آب مصرف می گردد.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران ادامه داد: بر این اساس ما 3 سال گذشته پیشنهادی برای بهبود استخراج دی اکسید کربن خالص به این شرکت ارائه کردیم که بر این اساس ما تکنیک غشایی را برای این منظور پیشنهاد دادیم. این روش نیازی به آب ندارد.

نکومنش با اشاره به جزئیات این روش شرح داد: در این روش از غشا استفاده می گردد. غشاهای مورد استفاده دارای مدولی است که گاز وارد آن می گردد، ولی از جدار غشا تنها مولکول گاز انتخابی عبور می نماید و به مولکول مابقی گازها اجازه عبور داده نمی گردد.

وی با بیان اینکه ما در این طرح مولکول گاز CO2 را در نظر گرفتیم، اظهار کرد: به این ترتیب می توان گاز دی اکسید کربن را تلغیظ کرد.

نکومنش اضافه کرد: این شرکت فراوریکننده گاز کربنیک در زمانی که این تکنیک دارای TRL یک و دو بوده است، قراردادی با حجم50 میلیون تومان با ما منعقد کرد و بر اساس نتایجی که در این فاز به دست آورد، قرارداد دیگری منعقد شد و ما این فناوری را به TRL 5 رساندیم.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با بیان اینکه این شرکت بعد از آنالیز جنبه های مختلف و اثبات این مطلب که روش ارائه شده قادر به انجام عملیات تلغیظ گاز CO2 است، قرارداد سوم را منعقد کرد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر قرارداد دیگری با حجم 10 میلیارد تومان میان این پژوهشگاه با شرکت فراوریکننده منعقد شد که بر اساس آن از سوی پژوهشگاه پلیمر دمو پلنت این طرح راه اندازی می گردد.

به گفته وی، دمو پلنت واحد صنعتی کوچکی است دارای همه ابعاد فراوری کارخانه، ولی در سایز کوچکتر است. با راه اندازی دمو پلنت این روش به TRL هفت خواهد رسید.

نکومنش در مورد مزایای این روش نسبت به روش شیمیایی، اظهار کرد: محاسبات اجرا شده نشان می دهد که هزینه محصول نهایی در روش غشایی کمی کمتر از روش شیمیایی است، ولی به لحاظ صرفه جویی در منابع آب و نگهداری بعد از آن بسیار حائز اهمیت است.

رییس پژوهشگاه پلیمر با اشاره به تعهدات ایران در پیمان کیوتو، یادآور شد: ایران در معاهده کیوتو متعهد شده است که تا سال 1409 به میزان 4 درصد از انتشار گازCO2 به جو جلوگیری کند. یعنی اگر 100 کیلو گرم گاز کربنیک فراوری می گردد، باید 4 درصد آن را کاهش دهیم. اگر کارخانه های فعلی بخواهند 4 درصد واقعی انتشار گاز دی اکسید خود را کاهش دهند، میزان آبی که باید برای آن صرف گردد، از میزان آب مورد استفاده در بخش کشاورزی بیشتر خواهد بود.

نکومنش، دوستدار محیط زیست و کاهش انتشار دی اکسید کربن را از مزایای این روش غشایی دانست و اضافه کرد: در این روش در خروجی گازهای صنایعی چون واحدهای بزرگ پتروشیمی و پالایشگاهی گاز دی اکسید کربن جمع آوری و اقدام به خالص سازی آن برای کاربردهای بعدی می گردد.

وی جلوگیری از متساعد شدن گاز دی اکسید کربن به جو و رسیدن به تعهد ایران برای کاهش 4 درصدی انتشار گاز دی اکسید کربن را از جمله اهداف این قرارداد دانست و ادامه داد: این فناوری مشمول تحریم ها است و هرگز به ایران داده نمی گردد و ما با دستیابی به دانش فنی این تکنیک توانستیم آن را در کشور توسعه دهیم.

نکومنش، ظرفیت فراوری دی اکسید خالص در این قرارداد را 800 کیلوگرم در ساعت ذکر کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 128

به "کاهش انتشار گازکربنیک به جو با روش سبز محققان کشور، فراوری CO2 خالص به میزان 800 کیلوگرم در ساعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش انتشار گازکربنیک به جو با روش سبز محققان کشور، فراوری CO2 خالص به میزان 800 کیلوگرم در ساعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید