کاهش محدودیت های کرونایی در پاکستان

به گزارش مجله جگوار، دولت پاکستان از امروز(شنبه) با کاهش محدودیت های اجتماعی در مورد ویروس کرونایی ،اجازه از سرگیری تعدادی از فعالیت های تجاری در این کشور را صادر کرد که این امر نگرانی هایی را در بین مردم و تعدادی از کارشناسان در مورد گسترش این ویروس به دنبال داشته است.

کاهش محدودیت های کرونایی در پاکستان

به گزارش روز شنبه رسانه های پاکستان، عمران خان نخست وزیر این کشور که از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا مخالف تعطیلی کامل و یا اعمال حکومت نظامی در پاکستان بود، هفته گذشته با هدف یاری به کاهش رنج مردم و چالش های مالی آنان ناشی از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، تصمیم به کاهش محدودیت های کرونایی گرفت و این طرح از امروز به اجرا درآمد.

براساس تصمیم دولت پاکستان، فعالیت های تجاری، بازگشایی مراکز کوچک خرید و فروشگاه ها به جز روزهای شنبه و یکشنبه مجاز خواهد بود. تعطیلی مدارس و دانشگاه های این کشور نیز برای دو ماه آینده تمدید شد اما تصمیم برای ازسرگیری حمل ونقل زمینی و ریلی اعلام نشد.

منابع خبری گفتند: دولت عمران خان تنها چند روز قبل از اعلام لغو محدودیت های کرونایی، هفته های آینده را درخصوص موج جدید شیوع کرونا بسیار سرنوشت ساز عنوان نموده بود و اکنون سخن از بازگشایی مراکز خرید، ازسرگیری فعالیت های مالی و کسب وکار به میان است.

براساس این گزارش، دولت فدرال پاکستان (اسلام آباد) لغو محدودیت های کرونایی را با ابلاغ دستورالعمل های ویژه به دولت های ایالتی نهایی نموده اما به گفته رسانه ها، دودستگی میان دولت فدرال و مسئولان ایالتی از جمله دولت ایالت سِند در جنوب پاکستان که بخشی از جناح مخالف نیز است، باعث شده تا مردم دچار سردرگمی شوند.

انجمن روان شناسان و متخصصان مغز و اعصاب در پاکستان هشدار دادند که ابهام در نحوه اجرای طرح لغو محدودیت های کرونایی فشار روانی بر مردم را افزایش داده و خطر تشدید استرس و اضطراب میان آنان وجود دارد.

این کارشناسان پاکستانی می گویند: بحث لغو محدودیت ها همزمان با مراقبت از شیوع کرونا در بسیاری از شهرهای این کشور از جمله لاهور، اسلام آباد، پیشاور، کراچی و کویته با جدیت همراه نیست و از سوی دیگر دولت های ایالتی و دولت مرکزی (فدرال) همچنان ساز مخالف برای یکدیگر می زنند.

علیرغم نگرانی ها نسبت به ادامه سیر صعودی بیماران کرونایی و اوج شیوع این ویروس در پاکستان، دولت این کشور طرح کاهش محدودیت تردد در شهرها و نرمش در فاصله گذاری اجتماعی را کلید زد.

مقامات پاکستانی بیان کردند: تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در این کشور کمتر از آن چیزی است که پیش بینی می شد به همین دلیل لغو بعضی از محدودیت ها در کشور به اجرا درآمد.

روانشناسان پاکستانی می گویند: اختلاف نظر میان دولت فدرال و دولت ایالتی درخصوص کاهش محدودیت ها بر سلامت جسمی و روانی مردم به ویژه مردم کراچی که قلب تجاری پاکستان محسوب می گردد، تاثیر می گذارد.

آنان از دولت پاکستان خواستند تا استفاده از ماسک برای مردم را اجباری کند و از آنان بخواهد که به ماندن در خانه و پیروی از تمهیدات بهداشتی جهت مهار شیوع کرونا پایبند باشند.

**ساز مخالف تجار پاکستانی

دولت پاکستان علیرغم اینکه با ازسرگیری فعالیت محدود مالی و تجاری به ویژه در شهر کراچی موافقت نموده است، اما جامعه تجار آن را تبعیض علیه جامعه کسب و کار کشور قلمداد نموده و تصمیم دارند تا از روز دوشنبه تمامی مراکز تجاری و فعالیت های بازرگانی را بدون هیچ محدودیتی شروع نمایند.

آنان از دولت پاکستان خواستند تا اگر دستورالعمل خاصی برای نحوه فعالیت بنگاه های عظیم تجاری و فعالیت های بازرگانی تدوین شده باشد، آماده همکاری و پیروی از آن هستند در غیراین صورت هیچ محدودیتی در کسب و کار و اقدامات بازرگانی را نمی پذیرند.

با نزدیک شدن تعداد بیماران کرونایی در پاکستان به 28 هزار نفر، وزارت بهداشت این کشور به تازگی پیش بینی کرد که تقریباً 150 هزار نفر در پاکستان تا 10 خرداد (30 می ) به ویروس کووید-19 آلوده خواهند شد.

پیش تر دولت ایالت سِند در جنوب پاکستان، دومین استان عظیم این کشور که بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن شناسایی شده است، هرگونه برآورد درخصوص کاهش محدودیت های فعلی به دلیل شیوع کرونا را رد و زمان طرح فاصله گذاری اجتماعی را تا خاتمه ماه مبارک رمضان تمدید نموده بود.

ستاد عملیات و مدیریت مبارزه با کرونا در پاکستان امروز (شنبه) شمار مبتلایان به کرونا را 27 هزار و 469 نفر بیان کرد و اضافه کرد: 7756 بیمار بهبود یافته و تا به امروز 618 نفر نیز بر اثر این ویروس جان باختند. ،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1052

به "کاهش محدودیت های کرونایی در پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش محدودیت های کرونایی در پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید