یک زن ایرانی مسافر کره ماه می&zwnjشود؟

به گزارش مجله جگوار، خبرنگاران : اخبار جدید از حضور یک بانوی ایرانی در تیم پروژه فضایی آرتمیس و سفر به کره ماه حکایت می کند.

یک زن ایرانی مسافر کره ماه می&zwnjشود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، ناسا در نظر دارد در قالب برنامه آرتمیس اولین زن و مرد ساکن زمین را تا سال 2024 با استفاده از فن آوری های نوآورانه برای کاوش در سطح ماه روی این سیاره فرود آورد.

این کار با کمک شرکای تجاری و بین المللی ناسا انجام خواهد شد و درباره ماه و شرایط این سیاره اطلاعات لازم دریافت و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این برنامه در حالی پیش می رود که از آخرین قدم زدن بر روی سطح ماه طی برنامه آپولو حدود 50 سال می گذرد و از آن زمان تا به امروز کاوش رباتیک در اعماق فضا شاهد چندین دهه پیشرفت تکنولوژی و اکتشافات علمی بوده است.

اخیراً و در 9 دسامبر امسال که مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا گروهی متشکل از 18 فضانورد زن و مرد را برای ماموریت تیم آرتمیس تعیین کرد که می توانند به عنوان فضانوردان این ماموریت ها فعالیت داشته باشند و در این میان نام جاسمین مقبلی یک بانوی ایرانی آمریکایی هم به چشم می خورد؛ او یکی از شاغلان ناساست که برای این ماموریت انتخاب شد و احتمال می رود او اولین بانویی باشد که روی ماه قدم می گذارد.

پنس در هشتمین نشست سالانه شورای ملی فضایی در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا گفت که فضانوردان تیم آرتمیس آینده اکتشافات فضای این کشور هستند که آینده درخشانی را رقم خواهند زد.

بانوی ایرانی آمریکایی 37 ساله و منتخب این ماموریت هم از سال 2017 به عنوان یکی از کاندیدا ها برای فضانوردی توسط ناسا انتخاب شد و بعد از گذراندن دوره آموزشی به عنوان یک فضانورد واجد شرایط در این مجموعه به فعالیت پرداخت.

این بانوی ایرانی آمریکایی مدرک لیسانس خود را در رشته علوم مهندسی هوا فضا و فناوری اطلاعات در انستیتو فناوری ماساچوست و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی هوافضا از دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی آمریکا دریافت کرد.

او فارغ التحصیل برجسته مدرسه خلبانی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود خلبان آزمایشی نیروی دریایی آمریکا بوده است که بیش از 150 ماموریت جنگی و 2 هزار ساعت زمان پرواز با بیش از 25 هواپیمای مختلف را در کارنامه کاری خود دارد.

این تیم 18 نفره شامل افراد باسابقه در حوزه هوانوردی و علوم مربوط به آن هستند که اسامی و سابقه کاری این افراد به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است:

جو آکابا، 53 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2004؛ یک مربی و هیدروژئولوژیست است، سابقه کاری او با یک مأموریت شاتل فضایی و دو اعزام به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز و 306 روز در فضا ثبت شده است.

کایلا بارون، 33 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2017، یک افسر زیردریایی در نیروی دریایی ایالات متحده با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای که هنوز به فضا پرواز نکرده است.

راجا چاری، 43 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2017؛ یک خلبان آزمایشی در نیروی هوایی ایالات متحده با مدرک کارشناسی ارشد در فضانوردی و هوانوردی که تا به امروز به فضا پرواز نکرده است.

متیو دومنیک، 39 ساله، عضو کلاس فضانوردان از سال 2017 در ناساست؛ یک خلبان آزمایشی در نیروی دریایی ایالات متحده با کارشناسی ارشد مهندسی سیستم که هنوز به فضا پرواز نکرده است.

ویکتور گلوور، 44 ساله، از سال 2013به عضویت کلاس فضانوردان ناسا در آمده است؛ یک فرمانده در نیروی دریایی ایالات متحده با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی آزمایش پرواز، مهندسی سیستم و کارشناسی ارشد هنر عملیاتی نظامی و علوم که در حال حاضر 24 روز از اولین ماموریت خود در ایستگاه فضایی بین المللی می گذرد. او اولین فضانورد سیاه پوست است که در بخش ایستگاه فضایی خدمت می کند.

وودی هوبورگ، 35 ساله، عضو کلاس فضانوردان از سال 2017 است؛ او دارای مدرک دکترای مهندسی برق و علوم کامپیوتر است که هنوز نتوانسته به فضا پرواز کند.

جونی کیم، 36 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2017، ستوان در نیروی دریایی ایالات متحده، شاغل در نیروی دریایی ایالات متحده و پزشک که هنوز به فضا پرواز نکرده است.

کریستینا کوچ، 41 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2013؛ یک مهندس با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق است.

او 328 روز را به عنوان مأموریت خود در ایستگاه فضایی بین المللی ثبت نام کرد و در اولین پیاده روی فضایی زنان شرکت کرد همچنین رکورد جدیدی برای طولانی ترین مأموریت فضایی منفرد توسط یک زن ثبت کرد.

کیل لیندگرن، 47 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2009؛ یک متخصص پرواز با دکترای پزشکی، 142 روز را به عنوان اولین ماموریت خود به ایستگاه فضایی بین المللی وارد کرد.

[احتمال ایرانی بودن اولین بانوی مسافر کره ماه]

نیکول مان، 43 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2013؛ یک خلبان آزمایشی در نیروی دریایی ایالات متحده با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک است.

آن مک کلین، 41 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2013؛ او یک سرهنگ دوم در ارتش ایالات متحده و مهندس دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوا فضا و روابط بین الملل است، او 204 روز را در اولین مأموریت خود به ایستگاه فضایی بین المللی ثبت کرد.

جسیکا میر، 43 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2013 و یک فیزیولوژیست با دکترای زیست شناسی دریاست. او 205 روز را در اولین مأموریت خود به ایستگاه فضایی بین المللی ثبت کرد و در اولین راهپیمایی فضایی کاملا زنانه شرکت داشت.

جاسمین مقبلی، 37 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2017 ؛ خلبان آزمایشی هلیکوپتر نیروی دریایی ایالات متحده و استاد علوم مهندسی هوا فضا که هنوز به فضا پرواز نکرده است.

کیت روبینز، 42 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2009؛ یک میکروبیولوژیست با دکترای زیست شناسی سرطان، او 115 روز در اولین سفر خود به فضا را در کارنامه کاری اش دارد و 57 روز از ماموریت دوم خود با ایستگاه فضایی بین المللی می گذرد. او شصتمین زنی در طول تاریخ بود که به فضا پرواز کرد و اولین شخصی بود که DNA را در مدار تعیین کرد.

فرانک روبیو، 44 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا از سال 2017 و خلبان هلی کوپتر ارتش آمریکا و متخصص پرواز که او هنوز به فضا پرواز نکرده است.

اسکات تینگل، 55 ساله، عضو کلاس فضانوردان ناسا در سال 2009؛ یک فرمانده در نیروی دریایی ایالات متحده و استاد علوم مهندسی مکانیک، او 168 روز را در اولین مأموریت خود به ایستگاه فضایی بین المللی ثبت کرد.

جسیکا واتکینز، 32 ساله، عضو کلاس فضانوردان 2017 ناسا؛ یک زیر آب پیما با دکترای زمین شناسی که در مأموریت های مریخ نورد ناسا در آزمایشگاه پیشران جت کار می کرد و هنوز به فضا پرواز نکرده است.

استفانی ویلسون، 54 ساله، عضو کلاس فضانورد ناسا از سال 1996؛ مهندس با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا؛ او 43 روز را با سه مأموریت شاتل فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی ثبت کرده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 1400

به "یک زن ایرانی مسافر کره ماه می&zwnjشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک زن ایرانی مسافر کره ماه می&zwnjشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید