بسته پیشنهادی سازمان ملل برای توقف نا آرامی ها در عراق

به گزارش مجله جگوار، هیأت یاری رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) سه بسته پیشنهادی فوری، کوتاه مدت و میان مدت را برای آرام شدن اوضاع این کشور ارائه کرد.

بسته پیشنهادی سازمان ملل برای توقف نا آرامی ها در عراق

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، براساس بسته های پیشنهادی که در حساب توئیتری یونامی آماده است، طرح فوری (یک هفته ای) شامل آزادی تمامی معترضان مسالمت آمیز بازداشت شده از یک اکتبر (9مهرماه)، عدم پیگرد تظاهرکنندگانی که اعتراض مسالمت آمیز انجام داده اند، شروع تحقیقات در مورد افراد ربوده شده، تسریع در فرایند شناسایی و محاکمه مسئولانی که تظاهر کنندگان را هدف قرار داده اند، می گردد.

در آخرین بند از پیشنهاد یک هفته ای سازمان ملل متحد از کشورهای منطقه و دنیا خواسته شده است که به حاکمیت عراق احترام گذاشته و به دخالت ها در این کشور سرانجام دهند.

طرح کوتاه مدت هیأت یاری رسانی سازمان ملل به عراق که زمان آن یک تا دو هفته اعلام شده، شامل اصلاح قانون انتخابات، اصلاح بخش امنیتی و مبارزه با فساد به وسیله اعلام تمامی دارایی های مسؤولان عراقی در داخل و خارج این کشور است.

در طرح میان مدت سازمان ملل متحد که یک تا سه ماه زمان برای آن پیشنهاد شده، نخست بازنگری قانون اساسی با حمایت سازمان ملل متحد ادامه پیدا کند و هرگونه اصلاح در این موضوع باید به وسیله همه پرسی با موافقت تمامی مردم عراق انجام گردد.

بر اساس این طرح، هیات شفاف سازی فساد در عراق می بایست پفراینده فساد افراد را به شورای عالی قضایی یا دیوان مرکزی مبارزه با فساد این کشور ارجاع دهد و این دادگاه تحقیقات در مورد فساد را در تمامی لایه های دولت انجام دهد، همچنین در صورت اثبات فساد مسؤولان، آنها باید مجازات و محاکمه شوند.

آخرین بند طرح میان مدت شامل تصویب لوایح دولت برای اصلاح بعضی قوانین در مجلس در اسرع وقت است.

پیشنهاد سازمان ملل متحد در هفدهمین روز از دور دوم اعتراضات در عراق مطرح می گردد که از 25 اکتبر (سوم آبان) شروع شد و دولت تاکنون با وجود پذیرش اغلب پیشنهادها برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته های مالی، صدور دستورالعمل های مختلف نتوانسته است آرامش را به کشور بازگرداند.

مرحله نخست اعتراض مردم عراق روز اول اکتبر (9 مهرماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات مالی و گسترش خدمات عمومی شروع اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد.

  • اصابت 17 راکت به پادگان نیروهای آمریکایی در شمال عراق
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 586

به "بسته پیشنهادی سازمان ملل برای توقف نا آرامی ها در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته پیشنهادی سازمان ملل برای توقف نا آرامی ها در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید