رکورد شکنی فراوری بذر پرورشی ارقام نو دیم در کشور

به گزارش مجله جگوار، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: برای نخستین بار محققان این موسسه سطح زیرکشت و فراوری بذر پرورشی یک هسته اولیه را 100 درصد افزایش دادند.

رکورد شکنی فراوری بذر پرورشی ارقام نو دیم در کشور

آقای علیزاده در مراغه گفت: سال زراعی سال جاری فراوری هسته های بذر موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به بیش از هفت هزار تن رسیده است و بیشترین هسته های اولیه بذر در زمینه های گندم، جو، حبوبات و دانه های روغنی فراوری می گردد.

وی ادامه داد: هدف از فراوری هسته های اولیه بذر، جایگزینی ارقام تازه به جای ارقام قدیمی، افزایش و پایداری فراوری در دیمزار های کشور است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تعداد قرارداد های فراوری بذر ارقام این موسسه به وسیله بخش خصوصی به 72 مورد افزایش یافته است.

وی اضافه نمود: به زودی تکثیر بذر های این موسسه به شرکت های دانش بنیان واگذار و از سال زراعی آینده عملیاتی می گردد.

آقای علیزاده گفت: در سال زراعی سال جاری 10 رقم تازه ارقام دیم معرفی و رونمایی می گردد و برای نخستین بار در کشور رقم تازه نخود لپه ای برای دیمزار های کشور به وسیله این موسسه معرفی شده که به زودی رونمایی می گردد.

وی اضافه نمود: تا به امروز در این موسسه 97 رقم تازه دیم شامل غلات، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه در کشور معرفی شده است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از افزایش 2 برابری فعالیت های ترویجی این موسسه اطلاع داد و اضافه نمود: در سال زراعی سال جاری برای 10 هزار نفر ساعت دوره های آموزشی روز مزرعه و انتقال یافته های تحقیقاتی برگزار شده است.

طرح های تحقیقاتی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در 16 استان دیم خیز کشور برای افزایش فراوری محصولات دیم اجرا می گردد.

خبرنگاران آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 2163

به "رکورد شکنی فراوری بذر پرورشی ارقام نو دیم در کشور" امتیاز دهید

3 کاربر به "رکورد شکنی فراوری بذر پرورشی ارقام نو دیم در کشور" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد شکنی فراوری بذر پرورشی ارقام نو دیم در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید