نظارت مجمع تشخیص بر مصوبات مجلس دخالت در وظایف شورای نگهبان نیست

به گزارش مجله جگوار، محمدعلی وکیلی در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص تشکیل هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیات رئیسه مجلس دیدگاه هایش در مورد این نظارت را توسط رئیس مجلس به مجمع منتقل نموده است و در این خصوص اختلاف نظرهایی در مجلس وجود دارد.

نظارت مجمع تشخیص بر مصوبات مجلس دخالت در وظایف شورای نگهبان نیست

وی در مورد صندلی قانونی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نظارت شأنی از شئون رهبر انقلاب است، مجمع تشخیص مصلحت نظام به نمایندگی و با اذن از رهبر انقلاب مجاز به نظارت بر مصوبات مجلس در خصوص تطبیق با سیاست های کلی نظام شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: نظارت بر انطباق قوانین با سیاست های کلی نظام و حُسن اجرای سیاست های کلی نظام جزو وظایف مجمع تشخیص مصلحت است.

عضو فراکسیون امید اظهارداشت: تا امروز مجمع به کارویژه اصلی خود که حل اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان بود می پرداخت و امروز وظیفه جدیدی نیز به مجمع سپرده شده است.

وکیلی تأکید کرد: نظارت مجمع بر مصوبات مجلس به معنای دخالت در وظایف شورای نگهبان و مجلس نیست. مجمع نباید در وظایفی که برعهده شورای نگهبان یا مجلس است، ورود کند.

عضو هیات رئیسه مجلس اضافه نمود: مجمع تشخیص می تواند همزمان با آنالیز طرح ها و لوایح، دیدگاه های خود را در خصوص سیاست های کلی نظام به شورای نگهبان یا مجلس ارائه دهد و شورای نگهبان و مجلس مسئول اعمال این دیدگاه ها هستند و مسئول اعمال نظر مجمع در خصوص انطباق مصوبات مجلس با سیاست های کلی نظام، شورای نگهبان است. بنابراین اینکه مصوبات مجلس مستقیما توسط مجمع رد یا تأیید گردد و نظر شورای نگهبان نادیده گرفته گردد، محل اشکال است.

وکیلی گفت: همچنان در قانون مرجع تأیید قوانین و انطباق آن با قانون اساسی و شرع، شورای نگهبان است. اگر مجمع در این خصوص دیدگاهی دارد باید به مجلس و شورای نگهبان منتقل کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hoseinjaguar.ir شناسه مطلب: 74

به "نظارت مجمع تشخیص بر مصوبات مجلس دخالت در وظایف شورای نگهبان نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت مجمع تشخیص بر مصوبات مجلس دخالت در وظایف شورای نگهبان نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید